Entrevistes

''Els esquís, com el cotxe, necessiten manteniment. Esquiarem millor, seran més segurs i duraran més''

Dani Herencia / Miguel Morano Skimans

Dani Herencia,Miguel Morano
A l'esquerra Dani Herencia. A la dreta Miguel Morano
L'ofici d'SkiMan continua sent encara avui una professió poc coneguda per bona part dels practicants dels esports d'hivern. Miquel Morano i Dani Herencia són els professionals que hi ha darrere el taulell de Skir.es, un taller de reparació i venda d'esquís que, des de Tremp i Esterri d'Àneu, recullen, reparen i entreguen esquís i taules de surf a tota la península i Balears en un termini de 72 hores. Ens expliquen algunes singularitats d'aquesta professió.

Dani, des de quan et dediques a la venda i reparació d'esquís?

En el món de la neu fa vint anys que hi sóc, però com a professor d'esquí i el negoci del lloguer, reparació i venda, ara fa uns deu anys.

I tu Miquel?
És la meva 21a temporada a la neu. Primer vaig estar treballant a les estacions d'esquí, entre les quals Espot i Boí Taüll. A Sierra Nevada com a professor i col·laborava en una botiga de reparació i venda. I finalment a Baqueira i Espot, en aquestes dues darreres com a professor. El 2007 vaig obrir botiga a Esterri per llogar, vendre i reparar. Ara deu fer uns deu anys que combino la professió de l'ensenyament de surf i esquí amb el taller de reparació.

skimanMiquel Morano acabant de reparar un esquí (Foto: DDLN).

Dani: Què es necessita per a aquest ofici? Es requereix alguna titulació especial?
Evidentment la formació és necessària, a més de disposar de maquinària ben mantinguda, ja que els treballs són de precisió. La titulació específica no existeix, tot i que hi ha diferents centres on pots fer formació, amb nivells bàsics. També pots trobar cursos particulars i fins i tot en línia, però no hi ha massa cosa. Aquesta és la realitat.

Miquel: Per ser un bon skiman, quantes hores es necessiten per aprendre trucs i resoldre problemes?
En el meu cas fa tretze anys que m'hi dedico, tant en l'àmbit particular com comercial i, després d'aquests anys encara em trono amb sorpreses. Quan vaig començar a la botiga de Sierra Nevada reparant esquís i taules recordo que sovint demanava moltes coses als companys. Després feia algunes proves amb el material, el posava a pistes i podia comprovar com reaccionaven sobre la neu. També he de dir que no és el mateix un esquí per a un esquiador de cap de setmana que per a un que competeix, s'han de tractar de forma diferent a l'hora de fer un cantell o a l'hora de posar una cera o altra. Crec que mai acabes d'aprendre, sempre hi ha alguna cosa nova que et sorprèn. Hi ha un ABC, cert, però després hi ha moltes variables. A més, hi ha una part del treball artesana i una altra de màquina.

Dani: Cada quant temps és aconsellable reparar els esquís o una taula de surf?
Això varia en funció de l'ús. Per exemple, en el cas d'un esquiador de cada cap de setmana penso que hauria de fer unes 4 posades a punt dels cantells al llarg de la temporada, mentre que pel que fa a l'encerat això hauria de ser més freqüent, unes 8, però també dependrà de com tinguis hidratada la sola del teu esquí, i això canvia en funció de la neu que t'hauràs trobat a pistes, que si neu més pols, que si neu més dura, etc.

skir-skimans-dani_herencia-miguel_morano
A l'esquerra Dani Herencia. A la dreta Miguel Morano.

Miquel: Quines diferències hi ha a l'hora de reparar uns esquís o una taula de surf?
Sempre faig la mateixa broma quan m'ho demanen: la diferència són dos cantells, ha ha! Els esquís són 4 cantells i les taules de surf només dues, i l'altra qüestió és que com la taula de surf és més ampla això genera més torsió, qüestió que cal tenir en compte quan ho fas amb màquina, per tant una mica més de dificultat.
Després cal tenir present l'evolució del material de les taules de surf, i que en algunes marques fan la triple base, com ara Battalion. Altres marques treballen amb "magne traction", un cantell que no és recte sinó que fa unes onades.
Després hi ha el material que t'arriba al taller i que ve del qui acaba de començar i que, com és lògic, et pot fer arribar una taula amb les puntes o un dels dos cantells destrossat.
El mateix passa amb un esquiador que és debutant i que en els seus primers dies sempre fa cunya: això et farà arribar uns esquís amb els cantells i soles interiors molt més gastats que els exteriors.
La taula de surf porta una mica més feina que uns esquís, tot i que el treball a aplicar és molt similar.

Miquel: On hem de posar més atenció: a la sola o al cantell?
Doncs per igual, perquè realment una cosa està relacionada amb l'altra. Si no has cuidat la sola, l'has ratllat i foradat, de tal manera que arribes a veure la mateixa fusta, la humitat acaba podrint el teu esquí.
El mateix amb el cantell: si veus que està a punt d'obrir-se i no el repares és evident que acabaràs amb l'esquí destrossat i irreparable. També pot passar que pel nostre nivell o tècnica d'esquí o surf, i pel nostre tipus de girs, les taules i els esquís adoptin una forma còncava pel desgast, i per tant hem de fer el que nosaltres en diem reestructurar la sola i treballar el cantell perquè ens torni a quedar bé.
Per tant, com més anem mantenint soles I cantells, més durabilitat li donarem als nostres esquís i millor funcionament obtindrem a pistes. Això és el que fan els qui es dediquen a la competició, tant amb els esquís de competir com els d'entrenar. Per això ho fan diàriament. Perquè ens entenguem: això és com un ganivet de pernil. Si el ganivet no l'afines mai, el dia que ja no talli el vulguis posar a punt, t'hauràs de carregar mitja fulla perquè el desgast haurà estat massa irregular i et costarà més deixar-lo ben acabat.

Miquel: Quines són les condicions que més desgasten els nostres esquís i taules? El tipus de neu? El nostre estil tècnic d'esquí? O quines variables?
Principalment dues causes: el nostre nivell n'és la primera causa. Per exemple, si derrapes més, si fas uns viratges més derrapats, o més conduïts, o si ets principiant i fas més cunya...
I la segona, hi influeix el tipus de neu: com més dura més desgast, amb neu més tova menys desgast.

Dani: Quan sorgeix la idea del negoci de la recollida, reparació i entrega del material per internet?
Doncs mira, la idea va sortir de la bici, que és al que ja em dedicava. Un dia em vaig plantejar com un ciclista pot fer arribar la seva bicicleta a un taller. Tenint en compte que la bici és gran, que es fa difícil de transportar, la distància, el diagnòstic de reparació que cal fer quan arriba la bicicleta... tot això em va fer pensar en com resoldre la qüestió del transport. I de la bici als esquís. Quan vaig veure que fer arribar una bicicleta a un taller de reparació és complicat, per la qüestió logística, també vaig entendre que, per contra, uns esquís seria més fàcil. I a partir d'aquí vaig polir la idea.

A més, cada vegada més, els tallers de reparació es concentren a les mateixes estacions d'esquí o bé en ciutats importants. En ciutats mitjanes i petites cada vegada queden menys de botigues que s'hi dediquin. Vam pensar que si trobàvem el sistema de transportar els esquís amb caixes, de forma segura, còmode i amb garanties de donar un servei i diagnòstic molt ràpid, aquesta solució en línia podria funcionar molt bé.

Dani: D'on són els vostres clients pel Servei per internet? Quin és el tipus de perfil?
Ens ha sorprès, perquè hi ha de tot. A vegades ens hem trobat clients que ens demanen serveis una mica especials i que sense veure'ns les cares confien molt en el treball que els farem. Això per una banda.
I per l'altra, pel que fa a l'origen, tant poden ser esquiadors que viuen a San Lúcar de Barrameda o a Alcaudete, per posar dos exemples de poblacions una mica curioses, com de Madrid o Barcelona, i que en aquests casos és una tipologia de client que ens envien el material amb confiança cega amb els que els hàgim de fer als seus esquís. També ens hem trobat amb força client que, volent repassar l'esquí abans d'anar de viatge als Alps o algun altre lloc, i que volen un servei ràpid i garantit en no pas més de quatre dies, han comprovat que aquest servei tan ràpid no els hi podien donar allà on habitualment els portaven a reparar.

Miquel: T'ha arribat algun esquí irreparable?
No hi ha res impossible, he, he, però quan t'arriba un esquí que ja està molt gastat, amb cantells trencats, els hi recomano que facin el canvi. En una ocasió va arribar l'esquí d'un professor d'esquí que, tot i que ja es veia que era millor canviar-lo, va demanar de reparar-lo perquè ja li quedaven pocs dies per acabar la temporada i en aquell moment o no tenia recanvi o no volia fer la inversió en un esquí nou.

Dani: quin seria el lloc més exòtic des del qual us han fet anar a recollir uns esquís?
Deixant de banda que fa uns dies ens van demanar anar a buscar-ne uns a Àustria, hem tingut comandes de llocs força lluny de pistes, com ara Cadis o Tarifa.

Dani: com es garanteix que l'esquí faci tants quilòmetres sense que pugui rebre cap mal?
La caixa que facilitem nosaltres per a la recollida i transport és molt segura. Els mateixos fabricants d'esquís fan arribar el material amb unes capses de cartó d'un gruix inferior al nostre. Els encaixem molt bé i el gramatge és més que suficient. Hem valorat fer-ho amb caixes de PVC però ja veurem, amb el cartó reforçat anem bé i no hem tingut cap problema. De fet, quan els enviem l'esquí ja reparat els clients moltes vegades ens han dit que, entre la caixa i la reparació amb el resultat brillant per la cera i la neteja, els ha fet la mateixa il·lusió que quan els han comprat nous.

Miquel: Quants esquís o taules de surf deuen haver passat per les teves mans?
No ho sé, però centenars o milers, pensa que en temporada alta podem estar fent quinze parells d'esquís en dies punta, a banda dels que fem de reparació dels que lloguem a la botiga.

Per acabar, quin missatge final voleu donar als nostres lectors?
Miquel: Els esquís, com el nostre cotxe o com explicava abans amb el ganivet del pernil, necessiten un manteniment perquè esquiarem millor, tindrem més seguretat a pistes amb ells i farem que l'esquí duri més.
Dani: l'esquí és un esport tècnic i com a tal demana material tècnic en bones condicions. I un esquí, un cop reparat té pràcticament les mateixes prestacions que un esquí acabat d'estrenar.

Més informació a: Skir.es
Publicitat






Edició en paper


Editorial

Enquesta

La nostra enquesta: posar ordre a la muntanya


34%


7%


59%

58 vots