Entrevistes

''Treballar al costat d'aquest equip tan motivat és una tasca emocionant''

Víctor Perisé Alía Director de Tavascan - Cap d'explotació

victor_perise_alia,director_tavascan
Víctor Perisé, cap d'explotació de Tavascan (Foto: Ignasi Feltrer)
Víctor, des de quan i de quina manera assumeixes la direcció de l'estació de Tavascan?
Aquest és el meu tercer any. M'ho van proposar a l'estiu de 2018, quan la persona que ocupava aquest mateix càrrec, veí de Tavascan, em va comentar que ho deixava per motius personals. Va ser ell mateix qui em va proposar per assumir la direcció.

Quin vincle tenies abans amb l'estació? Ja hi treballaves?
No, només feia un any que vaig venir a viure aquí, però sí que hi tenia vincles comercials i d'esdeveniments amb l'estació des d'uns anys abans.

Molt breument, ens fas una pinzellada a la història?
Va néixer l'any 91, com una pista de nòrdic acompanyant la creació del refugi Pleta del Prat. Es va habilitar una pista forestal que pujava des del poble fins al refugi, on es pujava amb 4x4 i que posteriorment es va asfaltar. I l'any que ve, el 2022, ja celebrarem els vint-i-cinc anys de la inauguració del telecadira, instal·lat l'any 97. A partir d'aleshores Tavascan esdevenia una estació de nòrdic i alpí.

victor_perise_alia-director_tavascan-foto-ignasi-feltrer-1
Víctor Perisé, director de Tavascan  (Foto: Ignasi Feltrer)

Quina és la tipologia de client que teniu?
El perfil generalment ha sigut el d'un esquiador de muntanya. Era un muntanyenc que feia servir l'estació com a punt de sortida per a itineraris de muntanya amb esquís o raquetes. Sumats també a client amb un perfil freerider que buscava paratges com aquest, amb varietat de canals i pales, amb bona neu. I en els darrers cinc o deu anys comença a ser important el públic familiar, que vol sortir dels espais massificats i grans complexos d'esquí, famílies que busquen tenir-ne prou per venir amb els nens. Valoren la tranquil·litat, el fet de combinar un dia de nòrdic amb alpí, i potser l'endemà fer raquetes o esquí de muntanya, i tot això a uns preus molt econòmics.

I la seva procedència...
La nostra clientela és molt de la comarca, sobretot entre setmana, i en menor mesura de Lleida els caps de setmana, sobre un 20%. El client de Barcelona o àrea metropolitana per nosaltres deu ser el restant, entre un 15 i un 20% del total.

Què ofereix exactament Tavascan quant a l'esquí nòrdic? Quilòmetres i dificultats dels circuits?
No és una estació per a debutants, sinó més aviat per a un practicant de nivell mitjà o alt. És un circuit de 8 km no circular, anar i tornar 16 km, que surt des d'una cota de 1750 metres i arriba als 2250.

tavascan-panoramica-050121
Tavascan en una imatge d'aquest hivern (Foto: Tavascan).

Mitjana de dies per temporada?
Gràcies a les cotes i l'orientació, amb una pista en zona obaga on la neu es conserva molt bé, podem oferir garantia de neu des de mitjans de desembre fins a finals de març i més enllà. Tenint present que estem a tocar de la Vall d'Aran això vol dir que estem rebent fronts atlàntics. La innivació de la zona és similar a l'Aran, però ja que estem en vessant sud potser acabem rebent una mica menys de precipitació, un 90% del que podria rebre una zona com Beret, en situació de borrasques nord.

Quins són els projectes de futur per a l'estació? Hi ha algun projecte d'ampliació de domini? O d'instal·lació de neu produïda? Instal·lacions en general?
Som una estació municipal i el pressupost surt d'un ajuntament. És impensable pensar en un telecadira nou i per tant el que hem de fer és actuar en mesures de millora petites. Aquest any, hem pogut construir una la sala polivalent vora el refugi per acollir grups També enguany, per exemple, i gràcies a una subvenció de FGC, hem pogut adquirir i instal·lar un segon canó de neu i de cara a la primavera millorarem la instal·lació de captació d'aigua. Anem fent cosetes a poc a poc, com ara assegurar la neu en cotes baixes, ja que la base de l'estació és més solella i on podem patir per la neu. No ens plantegem cap ampliació en remuntadors ni pistes o domini ara per ara, és impensable.

Crec que en el seu moment s'havia valorat alguna acció pensada en la unió amb la veïna Guzet, a l'altre vessant...
Si l'estació l'haguéssim fet a la zona de Certascan,hauria estat viable la unió, però en fer-la aquí, a la Pleta del Prat, això de la unió amb Guzet ja seria ciència-ficció.

Com valoreu el futur de l'estació tenint en compte alguns reptes com l'escalfament global?
Si mirem a llarg termini tot és incert. A curt termini certament cada vegada fa més calor, menys períodes de fred continuat, i que neva menys. La neu produïda és una solució puntual que ens resol les necessitats de la cota baixa. Ara bé, què passarà d'aquí a trenta anys? Si mirem com era la mèteo vint anys enrere, i mires ara... Penses, amb aquesta velocitat, que pot passar en vint anys? Hem estat tot el mes de Febrer sense poder fer neu i això cada vegada passa més sovint. Aquests períodes tan llargs sense fer prou fred es van repetint més i més sovint. La neu produïda és una despesa i solució puntual, però pot arribar un dia que no serveixi, que ja no sigui viable.

Quines són les despeses més importants a l'hora de mantenir una estació com Tavascan?
La nostra principal despesa és la maquinària. Una trepitjaneu, que pot costar més de 400.000 euros, més el combustible, més les peces de recanvi... tot plegat és un cost molt alt per a una estació que ven pocs forfets. A tot això li has d'afegir el manteniment i les revisions del telecadira.
Pel que fa al personal necessitem una vintena de persones per posar-nos en marxa, entre el personal de pistes, els 3 remuntadors, maquinistes, infermera, els dos xofers de la llevaneu, que és personal vinculat a la venda de forfets. A banda hi ha el lloguer de material amb dues persones, el refugi què és una concessió són 5 persones més, i l'escola d'esquí que va a banda. Aproximadament uns trenta directes, quan està tot operatiu. Tavascan és el motor econòmic de les valls del Cardós.

Què suposa per Tavascan el fet que un vehicle de CUPRA-SEAT porti el vostre nom?
Per nosaltres va ser un boom i és que no en sabíem res de res. Recordo que va sortir la notícia un dia a l'estiu per TV3 i les ràdios, i aquell mateix cap de setmana vam rebre una allau de visitants. Mai havien sentit a parlar de Tavascan i van venir a veure què era la vall. El que ara és un prototip, sembla que s'acabarà tirant endavant, serà el primer SUV4x4 100% elèctric. Per part nostra ens hem posat en contacte amb ells i ja els hem deixat clar que ens tenen per al que puguin necessitar, per fer alguna campanya de publicitat o màrqueting, en resum, facilitar-los les coses.

Què els diries als qui mai us han visitat?
És un lloc especial, màgic i diferent del que puguis trobar al Pirineu. Aquí hi trobareu l'esquí veritablement alpí, natural, sense franquícies a peu de pista, un esquí que torna als orígens, més autèntic, més salvatge...

Qüestions personals

Quan i on vas començar a esquiar sigui nòrdic o alpí?

Realment sóc de snowboard, però els primers esquís me'ls vaig calçar a Baqueira l'any 95, quan tenia 10 anyets. Al 98 em vaig posar amb l'snowboard. I amb el nòrdic quan ja tenia vint-i-cinc anys quan vaig anar a viure a Noruega. Ara el practico, però no és la meva principal afició.

Què és el que més t'agrada de Tavascan?
La muntanya, molt alpina, molt pendent, terrenys molt variats, el clima, m'encanta la neu i sobretot la bona neu. Aquí hi ha neu, en quantitat i de qualitat. No m'importa estar palejant les hores que faci falta davant de casa per treure neu. M'encanten aquestes valls per la seva tranquil·litat, el paisatge, la quantitat de neu, i com de salvatge i poc explotades són.

Quina altra estació d'esquí t'agrada visitar quan tens l'oportunitat de fer-ho? O que t'agradaria visitar en el futur?
M'agrada molt fer splitboard quan tinc temps lliure, i per a mi el Pallars Sobirà és fantàstic, ho té tot per fer travessa. Pel que fa a estacions del Pirineu, m'agrada molt visitar Arcalís, PortéPuymorens o Formigueres.

Ets més de fons i nòrdic o d'esquí alpí?
Realment sóc de snowboard

Explica'ns un record màgic que tinguis sobre els esquís.
Recordo a SaasFee, Suïssa, fent una travessa en splitboard de quatre dies amb arribada final al cim de l'Alphubel de 4.206 metres, en un dia radiant. I baixar directe fins al poble a 1800 m. Un descens amb 2.400 metres de desnivell, amb els amics... va ser un bon record.

El que menys t'agrada de ser director...
Que hi has de ser sempre. No hi ha horaris. Avui és el meu dia de festa i no pares. Telèfon, gestions, etc. i tot això s'ha de fer, encara que nevin 40 cm has d'estar a la feina.

I ja per acabar, el que més t'agrada?
Aportar el meu granet de sorra a aquest petit paradís, tal com han fet els qui m'han precedit. Poder gaudir d'aquestes muntanyes cada dia, amb la taula de snowboard als peus. Poder treballar al costat d'aquest equip tan motivat és una tasca emocionant, agraïda i diria que espectacular.



Si us ha agradat llegir l'entrevista Treballar al costat d'aquest equip tan motivat és una tasca emocionant potser us pot interessar llegir aquest reportatge 10 coses que has de saber de Tavascan.

Més sobre Tavascan:

Galeria d'imatges de la nostra visita en aquest enllaç.
Web oficial de l'estació  a www.tavascan.net
Publicitat

Comentaris


No hi ha cap comentari


 

Opinions

Més opinions





giny

Edició en paper


Editorial

Enquesta

La nostra enquesta: com en dieu al dibuix que deixa el trepitjat de pistes?


71%


14%


7%


7%

14 vots