Entrevistes

''Créixer? Perquè no! Tenim la matèria primera que és la neu''

Yves Olive Cap de manteniment a Porté Puymorens

Yves Olive,porte puymorens
Yves Olive, cap de manteniment a Porté Puymorens
Yves Olive és la persona de més antiguitat a l’empresa. És, actualment, el cap de manteniment de l’estació d’esquí de Porté-Puymorens, una tasca gens fàcil i de molta responsabilitat; la seguretat dels esquiadors i la fiabilitat dels ginys depèn de la feina que ha fet al llarg de tota la temporada. Yves Olive va entrar a treballar a l’estació amb 20 anys i avui, que ha fet fa poc de 60 anys, es mira la jubilació de ben a prop (a França l’edat mínima legal per acollir-se a la jubilació és als 62 anys). Abans, abans de tancar aquesta llarga etapa professional, qui sap si li tocarà viure el canvi del telecadira de la Mine.

yves-olive-taller
Yves Olive, fent tasques de prevenció o reparació al taller.

A Porté, i a la vall del Querol, el coneix tothom. Pels lectors del Diari de la Neu, qui és Yves Olive...
Soc fill de Porta. Tinc 60 anys. El meu pare era de Porta i la meva mare de Tudela de Duero, a Valladolid. He crescut i m’he format aquí a la vall. De l’estació, es pot ben dir que la conec bé; és casa meva. Vaig entrar-hi a treballar amb 20 anys. Això vol dir que fa 40 anys que hi treballo.

Ja veu començar fent tasques de manteniment?
 No. La meva primera feina a l’estació va ser de perchman. Després vaig passar a fer de pister/socorrista i més endavant de conductor de màquina trepitja-neu. Finalment, vaig accedir a les tasques de manteniment, primer com a adjunt i des del 2021 soc el cap de manteniment de Porté.

Es pot ben dir que ha fet de tot...
De tot, ben bé no, però puc assegurar que conec l’estació com el palmell de la meva mà, sí.

Quina és la seva responsabilitat a l’estació?
Doncs, tenir les instal·lacions ben condicionades. La seguretat dels esquiadors i esquiadores depèn, en bona part, de la feina feta per l’equip de manteniment de l’estació. Ens cal deixar els remuntadors en condicions, una tasca que es prepara especialment a l’estiu. Revisat de coixinets, motor, cablejat, etcètera...

Hi ha una part important de prevenció, és clar...
Nosaltres tenim dividida la nostra feina en dues parts: en diem la preventiva i la correctiva. La mecànica preventiva es fa a l’estiu, amb revisions molt destacades que són sempre certificades per una empresa externa. A l’hivern fem la funció correctiva; quan cal adobar, per exemple, alguna avaria d’últim moment. Sempre hi ha avaries menors que cal reparar, és clar...

És inevitable, no?
Home! Sempre hi ha reparacions sobrevingudes que com dic són menors perquè hem fet una bona feina de prevenció i correcció a l’estiu. Aquests últims anys hi hem dedicat molts esforços en la prevenció i els resultats salten a la vista.

yves-olive-equip-pisters-porte-puymorensYves Olive, a l'esquerra, amb companys de feina de Porté Puymorens

Quina és la part més feixuga de la feina?
El clima, el mal temps. Quan hi ha una reparació en temporada d’esquí; si neva, si plou o fa vent et cal sortir i fer el treball. I en aquestes condicions pots estar deu vegades més de temps per fer una feina que en condicions normals. És dur, la veritat.

I fer algun rescat en els telecadires també deu ser complicat...
Encreuem els dits, però a Porté-Puymorens, en aquests anys que fa que soc aquí, no ens ha calgut mai. No hem fet rescat d’esquiadors a les cadires. Tenim un sistema de motors de socors que activem quan una avaria ha afectat un telecadira. Això fa que sempre hem pogut resoldre aquestes situacions. Val a dir que aquestes acostumen a ser avaries mecàniques i tenim la solució al nostre abast, si no és una gran avaria...

Una prova més que a l’estiu feu bé els deures; que no és una qüestió de sort...
Serà, sí... Sens dubte que la feina de prevenció que s’ha fet fora de temporada, si s’ha fet bé, et dona fruits. Un exemple més: nosaltres portem l’oli dels motors a una empresa pròxima a París, especialitzada en el control d’aquests olis. Comproven que no hi hagi mesclat rovells i ferro perquè això voldria dir que el motor s’està deteriorant. I en el cas que hi hagués mostres, nosaltres fem un canvi de motor. És així.

Alguns usuaris lamenten que els telecadires són antics...
Ho són. Però també és ben cert que quan has repassat el motor, canviats coixinets, politges i gomes, els remuntadors tornen a quedar com nous; podrien aguantar 50 anys més sense problemes!

porte-puymorens-la-mine-hhEsquiador per la pista de La Mine, amb accés pel telecadira del mateix nom (Foto: arxiu).

L’estació no ha canviat aquests anys que has estat a Porté...
No. Els remuntadors són els que són, amb la incorporació del telecorda i la renovació del telecadira de l’Estagnol. L’estació ha crescut, això sí, amb nombre de pistes marcades, que ens va bé per fer créixer el nombre de quilòmetres esquiables. Ah! I vam tancar, ara fa uns anys, el telesquí del Coll, perquè ha quedat demostrat que no era viable, en la situació (orientació física) que està.

Sempre hi ha hagut aquesta quantitat d’esquiadors catalans?
Jo sempre ho he vist així. Majoritàriament, l’esquiador de Porté és català i espanyol.

Creus que Porté té possibilitats de fer-se gran?
Primer, penso, també caldria veure que vol dir fer-se gran. Però, em preguntes si pot créixer? Perquè no! Tenim la matèria primera que és la neu. L’estació ha estat de les primeres del Pirineu i ha arribat fins avui. A qualsevol estació li cal la neu i nosaltres la tenim. Sents que hi ha esquiadors que et diuen que a Porté hi fa sempre fa massa fred i jo els dic: “si voleu neu cal que faci fred”.

Comentaris


No hi ha cap comentari


 




Editorial







giny

giny

giny

giny

giny

giny

giny

giny

giny

giny

giny