Publicitat

Entrevistes

"Grandvalira ha aconseguit captar un client internacional que ara pot perdre"

Lluis Albert CEO d'ITRAVEX

lluis albert,itravex,grandvalira
Lluis Albert, d'Itravex
En ple debat sobre el futur de la macro-estació andorrana de Grandvalira, entrevistem al CEO d'ITRAVEX, una agència receptora que porta a milers de turistes a Andorra durant l'hivern. ITravex és una de les agències receptives líder a Espanya i Andorra per als mercats de Rússia, Ucraïna i països de l'Est i la cinquena empresa europea amb un major creixement en els últims anys, amb un increment acumulat del 339% segons The Financial Times. El seu CEO, explica com veu el futur de Grandalira.

Quin és exactament el treball d'una agència receptora com ITRAVEX?

Dins de les agències de viatges hi ha diversos tipus, els majoristes que es dediquen a fer paquets turístics i vendre'ls a les agències al detall i agències que rebem al client quan arriba a destí i li oferim tot el que pugui necessitar durant la seva estada.
Gestionem els transfers, les excursions, les activitats, vam contractar els hotels i en el cas del turisme de neu dels forfets, les classes d'esquí, el lloguer del material ... Ens encarreguem de tota l'atenció al turista en la seva destinació.

D'on procedeix el turisme que porteu a Andorra?
Els nostres mercats són principalment Rússia, Ucraïna, Bielorússia i tots els altres països del que era l'antiga Unió Soviètica. I aquest any hem començat amb França i Polònia.

Tots van a esquiar a Grandvalira?
A l'hivern els portem a tots a Andorra, encara que no tots esquien. Aquest hivern hem mogut entre 13.000 i 14.000 turistes. No tots van a Grandvalira perquè no tot el client rus i dels països de l'Est esquia. La meitat esquia i l'altra no. I és cert que el 80% del que venem és Grandvalira.

Previsions per a la campanya 2018-19?
L'estiu és un reflex de què succeirà a l'hivern. Si tot segueix com fins ara, serà el tercer any consecutiu en què hi ha un creixement de turisme rus a Andorra, tot i que el que més augmenta és l'ucraïnès perquè ja no requereix visat.

Per què el turisme de l'antiga URSS tria Andorra i no a altres països amb neu com França o Àustria?
El turista valora el nombre de dies de sol i la qualitat hotelera a un bon preu. La qualitat hotelera d'Andorra no existeix en cap altre lloc d'Europa. Si analitzem les estacions d'esquí de França i Suïssa gairebé tot són apartaments i els hotels són molt cars. I a Itàlia o Àustria tres quarts del mateix. Com qualitat hotelera seva oferta és la millor que hi ha a Europa.

I per què Grandvalira?
El rus no és un esquiador professional "top" i Grandvalira el venem com una estació ideal per a tot tipus d'esquiadors (aprenents, mitjans i avançats). Però és que a més ens ofereix un aspecte que aquest tipus de turisme valora molt: l'après-ski, amb gastronomia, shopping i, la proximitat amb Barcelona, això és fonamental.

Quant gasta un turista durant la seva estada a Grandvalira?
El xec mitjà que ens poden comprar està sobre els 270 euros, el que seria forfet, lloguer, Caldea ... Sense tenir en compte l'hotel i les compres que realitzen. Gairebé totes les botigues d'Andorra tenen personal rus o rètols en rus. El turista rus va a esquiar a Andorra perquè s'ha "russificat". Els hotels parlen en rus, les cartes estan traduïdes, el comerç parla rus ... El rus se sent com a casa.

Grandvalira abans que Vallnord?
Sí, perquè Grandvalira els dóna una amplitud d'estació molt elevada per a tot tipus de clients. Les escoles d'esquí són bones i parlen rus, hi ha molts punts de lloguer, el transport públic funciona millor. La facilitat d'accés és molt important i poder esquiar en una de les 15 millors estacions del món.

I si Grandvalira es dissol i acaba dividida en dues estacions?
Encara Grandvalira es dissolgui no deixaran de venir els russos, però vindran en menor quantitat, perquè si el forfet actual de Grandvalira ja és car en comparació amb Àustria o França, per separat serà més costós. Si per exemple ara val 100 la lògica diu que per separat costarà més. Jo crec que el forfet seguirà existint. No té cap sentit separar, però imaginem que així sigui. Si ara el passi costa 100 euros, la lògica és que es divideixi i costi 70 euros el d'Ensisa i 70 euros el de Saetde i això no ho poden fer perquè a les dues societats no els interessarà en l'àmbit econòmic. Serà el mateix amb menys quilòmetres de pistes, menys serveis i sortirà més car venir a Andorra.

El forfet de Grandvalira marcarà el que passi amb el turisme?
L'avantatge d'Andorra és l'hostaleria, però encareix el preu en relació amb un apartament a França o altres destinacions competència. Andorra és car i si encarim més del forfet el preu del paquet turístic es dispara i clients de països com Israel, Holanda o els països nòrdics no aniran a Andorra perquè els resultarà més atractiu anar a altres destinacions de neu. Grandvalira ha aconseguit captar un client internacional que pot perdre. Al rus l'afectarà, però no serà un factor decisiu, però d'altres nacionalitats sí.

Com afectarà les agències que porteu turisme de neu a Andorra?
Venem Grandvalira perquè considero que és un producte més global, més tancat, més complet per al turista que Vallnord i la satisfacció és alta. L'esquiador es pot quedar a El Tarter, anar a Encamp, o al Pas de la Casa, o donar una volta de cap a cap. Si Grandvalira es dissol Quina diferència hi haurà entre un Soldeu el Tarter o Pas de la Casa contra un Pal-Arinsal? No existirà.

Grandvalira perdrà potencial?
No perdrà el turisme de Catalunya però si a part del nacional, perquè hi ha altres destinacions com Baqueira que ja han anunciat el seu creixement per al proper hivern o com a Aragó que està intentant unir-se. I si no, per quilòmetres de pista i per preu s'anirà als Alps que històricament és més barat.

Es pot aconseguir que Grandvalira segueixi igual com fins ara?
Per això el Govern d'Andorra, el Comú de Canillo i el Crèdit Andorrà han d'intervenir. Puc arribar a entendre el greuge comparatiu que s'ha provocat amb la plataforma de Soldeu però crec massa radical trencar la societat. Si es vol unir la neu d'Andorra, amb això es trenca, però és que a més les dues societats perdran.
Recordo perfectament el dia que es va fer oficial la unió de les dues societats, va ser una gran notícia per a Andorra i espero no veure la dissolució perquè estic segur que seria un retrocés per a Andorra. Moltes persones han lluitat durant anys per consolidar la marca i imatge de Grandvalira al món i crec les parts interessades s'asseuran i arribessin a un consens bo per a tots que afavoreixi i potenciï el creixement turístic d'Andorra

Com ha d'intervenir el govern andorrà?
Ha de negociar amb Saete, donar-li més concessió, o reformar al Pas de la Casa que ja li toca. Si es pogués ampliar seria una fórmula de compensar la plataforma de Soldeu. Les obres de Soldeu deixen sense accés a Grau Roig. Els aparcaments del Tarter són gegants i quan s'omplien els cotxes arribaven a Grau Roig perquè Soldeu no tenia places suficients. Ara, amb el nou gran aparcament, es quedaran a Soldeu i no arribaran a Grau Roig.

La ruptura de Grandvalira serà una realitat la temporada vinent?
No crec que finalment se separin, els andorrans no volen perdre i els seus estudis econòmics demostraran que amb la divisió de Grandvalira les dues societats ingressessaran menys diners. Els costos d'explotació seran el doble, publicitat, i tenir de nou les dues marques quan ja s'han pràcticament oblidat. Quan facin números i vegin que perdin diners espero que ho reconsiderin.

Tampoc estan preguntant als clients i està clar que el client opina que no han de separar-se. No conec cap empresa especialitzada del sector que desitgi aquesta ruptura, ja que totes i cadascuna d'elles sap que perden tant les empreses com els consumidors finals.
Publicitat
Publicitat
Publicitat


Publicitat

Edició en paper


Publicitat
Publicitat
Publicitat

Editorial

Publicitat