Entrevistes
"La nova Grandvalira seguirà creixent en grandària i qualitat de servei"
Alfonso Torreño Director de Grandvalira
En el marc de la tercera edició del Festival de Neu i Muntanya de Let 's Snow Barcelona vam poder entrevistar a l'estand d'Andorra, al director de Grandvalira Alfonso Torreño.
Després de gairebé dos anys molt convulsos en què la salvació de Grandvalira cada vegada es veia més difícil, va imperar el seny i els diferents socis que integren el domini més gran esquiable del sud d'Europa van arribar a un acord gairebé in extremis. Ara, quan les aigües s'han calmat, és el moment de conversar amb el director de Grandvalira-Nevasa, Alfonso Torreño, perquè ens parli una mica del passat i sobretot del futur de l'estació andorrana.
Estem a punt de començar temporada i sembla que finalment s'ha trobat la solució perquè tot continuï i millori. Ha costat molt evitar la dissolució de Grandvalira?
Ha costat molt, ha estat un any molt complicat per a tothom, és un projecte reeixit i estava en una situació molt difícil, amb molta incertesa sobre el seu futur. Fins i tot per la neu d'Andorra, ja no es tractava tan sols d'un projecte empresarial sinó de país. Al final s'ha trobat la millor solució possible i Grandvalira surt reforçada, afegint una nova variable com és Arcalís dins l'oferta Grandvalira. Ara el futur es veu molt més clar i simple.
La nova Grandvalira, serà millor que l'antiga?
Des del punt de vista organitzacional segurament sí, perquè moltes de les barreres creades en el dia a dia d'aquests darrers anys s'han eliminat i en teoria el funcionament serà més àgil i directe. Des del punt de vista de client el grau d'exigència serà el mateix, no notarà l'abans i el després, percebrà una continuïtat en la marca. L'aposta de l'estació va en la direcció que les diferències, si n'hi ha alguna, siguin en sentit positiu.
Hi ha guanyadors i perdedors en aquest acord?
No, jo crec que no, al final és un acord en el qual guanyem tots, en les últimes negociacions s'ha estat molt generós des d'ambdues parts, hi ha hagut renúncies per part d'Ensisa i Saetde, han vist que el més important per a tots era donar-li continuïtat al projecte.
La comunicació entre els diferents actors i socis de Grandvalira serà més fluïda a partir d'ara?
Grandvalira surt reforçada amb la nova estructura, amb idees i directrius molt clares de com cal treballar a partir d'aquest instant i tractant d'eliminar els punts de tensió entre Saetde i Ensisa. Tots han estat molt generosos i han renunciat a part de les seves reivindicacions en nom d'arribar a un acord de continuïtat.
Amb la unió de Grandvalira i Arcalís, surt perjudicada Vallnord-Pal-Arinsal?
És cert que aquest serà un any d'impàs, la marca Grandvalira contínua i la marca Vallnord també. Arcalís com a estació de moment encara té relació amb l'estructura de Vallnord, encara que jo no estic a Vallnord i no puc saber com funcionarà en el futur.El canvi per a aquesta temporada serà que podrem anar a esquiar a Arcalís a través de Grandvalira mitjançant uns productes que estem desenvolupant.
Quin és el futur i la situació de Pal Arinsal?
No puc respondre perquè no tinc tota la informació, encara que tots els productes que tenim a Andorra són importants, a partir d'ara haurem de trobar cadascú el nostre espai i clients. Tot i que és cert que, segons una important enquesta realitzada entre les estacions del sud d'Europa, Grandvalira és molt competent en tots els aspectes.
Saetde tenia inversions en marxa i una altra projectada pensant en el seu objectiu en solitari, la més actual és la prolongació del telecadira del Plà de les Pedres fins a la zona Peretol, uns treballs aturats en aquest moment. Continuaran?
És un projecte que s'ha parat precisament perquè anava molt endarrerit en el calendari i ha nevat, a més que estava pendent d'alguns permisos. Era complex intentar arribar per a aquesta temporada, a més el telecadira que alimenta aquest remuntador de les Pedres és bàsic per a Grandvalira. S'ha decidit parar, però és un projecte que es finalitzarà en un futur pròxim.
La línia futura de Grandvalira demana seguir creixent en grandària a més d'en qualitat i satisfacció de client?
Intentarem seguir creixent, pensant a aportar valor al nostre client, no créixer per créixer. De fet, podem parlar que "la família Grandvalira" és a dir, comptant Arcalís, suma 240 km de pistes. Donarem l'opció al nostre client que pugui esquiar a les dues estacions. Però és cert que hi ha diversos projectes en marxa per ampliar l'estació entre ells crear una gran àrea de freeride i també ampliar la zona de Pla de les Pedres amb l'accés des de Peretol.
Com a usuari de Grandvalira penso que el punt més feble del domini és el telecadira del Cubil. S'ha d'instal·lar un telecadira des de Grau Roig fins al Peretol per reforçar la unió de tot el domini o s'optarà opció per la substitució del telecadira actual per un d'última generació?
No t'ho puc explicar ara amb detall, ja que són projectes que estem valorant i desenvolupant en alguns casos. Cert és que intentem reforçar aquests punts febles. Les millores en el Funicamp o la plataforma de Soldeu, són projectes que van en aquesta línia.
El punt negre de Grau és un dels que ens han generat problemes històricament. Hi ha dos projectes importants per solucionar-ho. Donar accés al Pla de les Pedres des de Grau sense passar per aquest remuntador i l'altre és modernitzar el remuntador actual. Són projectes que estan previstos en el pla d'expansió i segurament algun d'ells serà una realitat en unes dues temporades.
En el tema de la unió amb Porté Puymorens. Hi ha alguna novetat?
De moment no. Sent seriosos és una possibilitat que sempre hi és, però veiem més fàcil ampliar el domini per altres costats tal com hem comentat que ampliar cap a l'estació francesa amb la complicació afegida de ser un altre país i una altra legislació.
En el futur forfet de Grandvalira. Arcalís hi estarà inclòs sense sobrepreu?
Segurament sí, però això és de fa relativament poc, hi haurà diferents productes que estem acabant de definir i la idea és anar sumant per donar valor.
Amb la suma d'Arcalís, en quina posició queda ara la nova Grandvalira en el top 15 d'estacions mundials?
De fet, si ho sumem, ja estem per sobre en aquest moment, amb Arcalís, estem entre la setena i vuitena estació amb més volum del món, superant els dos milions d'esquiadors, segons el rànquing Laurent Vanat.
Encara que per Grandvalira tenint present que el 43% dels esquiadors són internacionals és a dir sense comptar el nacional i el de proximitat, es tracta de client europeu i de més enllà d'Europa. Ara l'objectiu ja no és créixer molt més en afluència sinó augmentar la satisfacció del nostre client.
Per acabar, unes preguntes sobre les Finals de la Copa del Món que se celebraran el pròxim març a Grandvalira. Les finals tenen el nom de Soldeu, es penedeixen d'això?
De fet, les finals són les de Grandvalira, però en estar localitzades a Soldeu i el Tarter, se les va denominar així. Amb la FIS sempre hi ha hagut dubtes de si marcar el nom de la ubicació o el nom de l'estació en les proves de competició. En el logotip surt Soldeu El Tarter, Gandvalira i Andorra, el país que les acull.
La plataforma esquiable de la pista Avet estarà a punt per al començament de la temporada?
De fet, estem finalitzant de cimentar-nivellar el terra de la plataforma i ja aviat es podrà esquiar sobre ella, segur que per a l'inici de temporada estarà a punt i només quedarien detalls com la finalització del pàrquing.
Quins impactes mediàtics i de xifres tindran les finals de la Copa del Món?
Segons les dades de Infront estem parlant d'uns 500 Milions d'audiència potencial, dins del que és el conjunt de productes que van amb la copa del món; retransmissions i altres ...
Quanta gent mou la copa del món?
Únicament amb voluntaris ja són uns 400, més 1500 persones entre corredors, staff dels equips, premsa, etc. i al voltant de gent que vindrà a la copa. A més de l'afluència de l'estació uns 20-25 mil esquiadors. Estimar quin d'ells vindran únicament per la copa és complicat. El tema llits per a aquestes dates també està difícil.
Després de gairebé dos anys molt convulsos en què la salvació de Grandvalira cada vegada es veia més difícil, va imperar el seny i els diferents socis que integren el domini més gran esquiable del sud d'Europa van arribar a un acord gairebé in extremis. Ara, quan les aigües s'han calmat, és el moment de conversar amb el director de Grandvalira-Nevasa, Alfonso Torreño, perquè ens parli una mica del passat i sobretot del futur de l'estació andorrana.
Estem a punt de començar temporada i sembla que finalment s'ha trobat la solució perquè tot continuï i millori. Ha costat molt evitar la dissolució de Grandvalira?
Ha costat molt, ha estat un any molt complicat per a tothom, és un projecte reeixit i estava en una situació molt difícil, amb molta incertesa sobre el seu futur. Fins i tot per la neu d'Andorra, ja no es tractava tan sols d'un projecte empresarial sinó de país. Al final s'ha trobat la millor solució possible i Grandvalira surt reforçada, afegint una nova variable com és Arcalís dins l'oferta Grandvalira. Ara el futur es veu molt més clar i simple.
La nova Grandvalira, serà millor que l'antiga?
Des del punt de vista organitzacional segurament sí, perquè moltes de les barreres creades en el dia a dia d'aquests darrers anys s'han eliminat i en teoria el funcionament serà més àgil i directe. Des del punt de vista de client el grau d'exigència serà el mateix, no notarà l'abans i el després, percebrà una continuïtat en la marca. L'aposta de l'estació va en la direcció que les diferències, si n'hi ha alguna, siguin en sentit positiu.
Hi ha guanyadors i perdedors en aquest acord?
No, jo crec que no, al final és un acord en el qual guanyem tots, en les últimes negociacions s'ha estat molt generós des d'ambdues parts, hi ha hagut renúncies per part d'Ensisa i Saetde, han vist que el més important per a tots era donar-li continuïtat al projecte.
La comunicació entre els diferents actors i socis de Grandvalira serà més fluïda a partir d'ara?
Grandvalira surt reforçada amb la nova estructura, amb idees i directrius molt clares de com cal treballar a partir d'aquest instant i tractant d'eliminar els punts de tensió entre Saetde i Ensisa. Tots han estat molt generosos i han renunciat a part de les seves reivindicacions en nom d'arribar a un acord de continuïtat.
Amb la unió de Grandvalira i Arcalís, surt perjudicada Vallnord-Pal-Arinsal?
És cert que aquest serà un any d'impàs, la marca Grandvalira contínua i la marca Vallnord també. Arcalís com a estació de moment encara té relació amb l'estructura de Vallnord, encara que jo no estic a Vallnord i no puc saber com funcionarà en el futur.El canvi per a aquesta temporada serà que podrem anar a esquiar a Arcalís a través de Grandvalira mitjançant uns productes que estem desenvolupant.
Quin és el futur i la situació de Pal Arinsal?
No puc respondre perquè no tinc tota la informació, encara que tots els productes que tenim a Andorra són importants, a partir d'ara haurem de trobar cadascú el nostre espai i clients. Tot i que és cert que, segons una important enquesta realitzada entre les estacions del sud d'Europa, Grandvalira és molt competent en tots els aspectes.
Saetde tenia inversions en marxa i una altra projectada pensant en el seu objectiu en solitari, la més actual és la prolongació del telecadira del Plà de les Pedres fins a la zona Peretol, uns treballs aturats en aquest moment. Continuaran?
És un projecte que s'ha parat precisament perquè anava molt endarrerit en el calendari i ha nevat, a més que estava pendent d'alguns permisos. Era complex intentar arribar per a aquesta temporada, a més el telecadira que alimenta aquest remuntador de les Pedres és bàsic per a Grandvalira. S'ha decidit parar, però és un projecte que es finalitzarà en un futur pròxim.
La línia futura de Grandvalira demana seguir creixent en grandària a més d'en qualitat i satisfacció de client?
Intentarem seguir creixent, pensant a aportar valor al nostre client, no créixer per créixer. De fet, podem parlar que "la família Grandvalira" és a dir, comptant Arcalís, suma 240 km de pistes. Donarem l'opció al nostre client que pugui esquiar a les dues estacions. Però és cert que hi ha diversos projectes en marxa per ampliar l'estació entre ells crear una gran àrea de freeride i també ampliar la zona de Pla de les Pedres amb l'accés des de Peretol.
Com a usuari de Grandvalira penso que el punt més feble del domini és el telecadira del Cubil. S'ha d'instal·lar un telecadira des de Grau Roig fins al Peretol per reforçar la unió de tot el domini o s'optarà opció per la substitució del telecadira actual per un d'última generació?
No t'ho puc explicar ara amb detall, ja que són projectes que estem valorant i desenvolupant en alguns casos. Cert és que intentem reforçar aquests punts febles. Les millores en el Funicamp o la plataforma de Soldeu, són projectes que van en aquesta línia.
El punt negre de Grau és un dels que ens han generat problemes històricament. Hi ha dos projectes importants per solucionar-ho. Donar accés al Pla de les Pedres des de Grau sense passar per aquest remuntador i l'altre és modernitzar el remuntador actual. Són projectes que estan previstos en el pla d'expansió i segurament algun d'ells serà una realitat en unes dues temporades.
En el tema de la unió amb Porté Puymorens. Hi ha alguna novetat?
De moment no. Sent seriosos és una possibilitat que sempre hi és, però veiem més fàcil ampliar el domini per altres costats tal com hem comentat que ampliar cap a l'estació francesa amb la complicació afegida de ser un altre país i una altra legislació.
En el futur forfet de Grandvalira. Arcalís hi estarà inclòs sense sobrepreu?
Segurament sí, però això és de fa relativament poc, hi haurà diferents productes que estem acabant de definir i la idea és anar sumant per donar valor.
Amb la suma d'Arcalís, en quina posició queda ara la nova Grandvalira en el top 15 d'estacions mundials?
De fet, si ho sumem, ja estem per sobre en aquest moment, amb Arcalís, estem entre la setena i vuitena estació amb més volum del món, superant els dos milions d'esquiadors, segons el rànquing Laurent Vanat.
Encara que per Grandvalira tenint present que el 43% dels esquiadors són internacionals és a dir sense comptar el nacional i el de proximitat, es tracta de client europeu i de més enllà d'Europa. Ara l'objectiu ja no és créixer molt més en afluència sinó augmentar la satisfacció del nostre client.
Per acabar, unes preguntes sobre les Finals de la Copa del Món que se celebraran el pròxim març a Grandvalira. Les finals tenen el nom de Soldeu, es penedeixen d'això?
De fet, les finals són les de Grandvalira, però en estar localitzades a Soldeu i el Tarter, se les va denominar així. Amb la FIS sempre hi ha hagut dubtes de si marcar el nom de la ubicació o el nom de l'estació en les proves de competició. En el logotip surt Soldeu El Tarter, Gandvalira i Andorra, el país que les acull.
La plataforma esquiable de la pista Avet estarà a punt per al començament de la temporada?
De fet, estem finalitzant de cimentar-nivellar el terra de la plataforma i ja aviat es podrà esquiar sobre ella, segur que per a l'inici de temporada estarà a punt i només quedarien detalls com la finalització del pàrquing.
Quins impactes mediàtics i de xifres tindran les finals de la Copa del Món?
Segons les dades de Infront estem parlant d'uns 500 Milions d'audiència potencial, dins del que és el conjunt de productes que van amb la copa del món; retransmissions i altres ...
Quanta gent mou la copa del món?
Únicament amb voluntaris ja són uns 400, més 1500 persones entre corredors, staff dels equips, premsa, etc. i al voltant de gent que vindrà a la copa. A més de l'afluència de l'estació uns 20-25 mil esquiadors. Estimar quin d'ells vindran únicament per la copa és complicat. El tema llits per a aquestes dates també està difícil.