Notícia

Vallter es planteja el seu futur tornant als orígens

Tot els aparcaments se situarien a la cota 1.985 m i els 2,5 km finals de la carretera C-771 es convertirien en àrea esquiable

enric planella,telecadira,vallter
En el full de ruta de Vallter hi ha la renovació del telecadira Enric Planella Autor/a: Diaridelaneu.cat
Vallter 2000 es prepara per fer un pas endavant en la seva integració més respectuosa dins el Parc Natural de les Capçaleres del Ter i el Freser. I per fer-ho res millor que treure vehicles dels darrers quilòmetres de la carretera entre la cota 1.985, base del telecadira Enric Planella, i l'aparcament del Pla de Morens, a 2.160 m. De moment és un avantprojecte. Però hi ha més coses...


vallter-2000-retorn-als-origens-del-diari-de-la-neu/vallter-2000-retorn-als-origens-del-diari-de-la-neu-27
Aparcaments situats a la cota 1.985 de Vallter 2000. Imatge d'arxiu (Foto: IST).

En els seus inicis l'estació d'esquí de Vallter 2000 no estava planificada tal com la coneixem avui dia. Poc abans de la seva obertura, l'any 1974, l'equip d'enginyers de SETAM, empresa especialitzada en la redacció de projectes d'estacions d'esquí amb base a Grenoble, havia redactat un projecte d'estació d'esquí per Vallter amb la previsió que la carretera d'accés finalitzés a prop del Pla de l'Hospitalet.

A tocar d'aquest pla és on avui trobem la base del telecadira Enric Planella i el refugi-hostal Pastuira. Era en aquesta zona on els redactors havien previst ubicar els serveis generals de l'estació. És a dir, el peu de pista únic i principal, i no pas els dos que té actualment.

Els impulsors de l'estació setcasina, però, van preferir ubicar els serveis i les edificacions peu de pista a la cota 2.160, al Pla de Morens. Aquesta era, i és, una zona més solejada, amb bones panoràmiques i possiblement més acollidora a primera vista. Però també més exposada al vent. Això va obligar a fer una carretera més llarga del que s'havia previst en el redactat inicial. Així doncs la carretera projectada en el seu moment s'hauria d'allargar amb un tram suplementari de 2,5 quilòmetres i d'aquesta manera s'enfilaria fins a la cota 2.160 del Pla de Morens.

Tornar als orígens

Ara, quaranta-cinc anys més tard, els responsables de Vallter 2000, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya com a accionista majoritari de la Societat Vallter, S.A., plantegen que l'estació torni, en certa manera, als seus orígens. L'objectiu no és altra que treure els vehicles del Pla de Morens i estalviar als visitants que pugen a l'estació la circulació d'aquest tram final de la C-771 de 2,5 km, ben conegut per les seves paelles.

Serà, també, un gest prou important amb la protecció i respecte mediambiental de Vallter amb la zona. Amb la creació l'any 2015 del Parc Natural de les Capçaleres del Ter i el Freser, avui Vallter és una illa dins el perímetre del parc. Segons un primer informe es calcula que d'aquesta manera s'eliminaran uns 515 kg de CO₂ que es generen diàriament -de mitjana- pels vehicles que circulen en aquests 2,5 quilòmetres de carretera.

vallter-torna-a-ser-lescenari-de-la-prova-mes-espectacular-de-la-duatlo-hybrid-series
Les famoses paelles de la carretera de Vallter en el seu tram final (Foto: arxiu Vallter Hybrid Series).

Un primer avantprojecte

El primer avantprojecte -pendent del consens amb el territori- que s'ha de redactar per fer possible aquest nou Vallter preveu, segons el plec tècnic, que els clients que arribin al nou peu de pistes de l'estació hi trobin un nou aparcament sobre el qual hi haurà l'edifici principal de serveis. Uns serveis que hauran d'incloure activitats com ara restauració, botiga, lloguer, sanitaris o serveis tècnics propis de l'estació.

El nou edifici "peu de pista" haurà d'estar integrat paisatgísticament dins l'entorn i en la part baixa, o planta zero, hi haurà l'aparcament amb capacitat per a 1.000 places. Les mateixes que se suprimiran al Pla de Morens. Les actuals 3 plataformes d'estacionament de la zona de Morens seran eliminades de les seves funcions i restaurades paisatgísticament. Pel que fa a la famosa carretera de les paelles, aquesta serà substituïda per àrea esquiable, connexió entre Pla de Morens i el nou peu de pista.

La Xemeneia s'integrarà dins del Parc Natural

També hi hauria canvis al sector de la Xemeneia. L'actual teleesquí del mateix nom i les dues pistes a les quals dona accés, la pista La Xemenia i la pista Font Perdiu, desapareixen. Aquests dos traçats, de dificultat vermella i blava, seran restaurats paisatgísticament. El remuntador serà retirat i la zona serà integrada al Parc Natural de les Capçaleres del Teri el Freser.

vallter-xemeneia
Sector de la Xemeneia en una imatge d'arxiu (Foto: IST).

Substitució del telecadira biplaça Enric Planella

I finalment la darrera novetat important que preveu l'avantprojecte és la substitució del vell telecadira Enric Planella, ubicat al final de la pista El Xalet des de l'any 1978. Aquest giny mecànic serà retirat definitivament i en el seu lloc s'hi instal·larà un telecadira de nova generació, amb més capacitat i amb menys despesa energètica. Al nou remuntador s'hi accedirà des del nou edifici-aparcament. Igualment es preveuen accions importants a la carretera i en altres sectors per evitar la creació d'allaus o els seus efectes.

I amb quins terminis?

Doncs de moment, i com hem deixat clar unes línies més amunt, es tracta d'un avantprojecte. Segons responsables de Vallter,S.A. i FGC (Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya) que han estat consultats aquest matí de dimecres per Diaridelaneu, ara cal valorar diverses qüestiones al respecte. I després s'haurà de consensuar de nou amb el territori.

Ningú s'atreveix a confirmar o posar dates, i és que els responsables han deixat clar que només és un primer pas. A ningú se li escapa, però, que un cop s'arrenca el pas més important està fet. Un tret de sortida necessari per plantejar un "nou vallter" que projecta el seu futur mirant enrere, tornant als orígens.

vallter-telecadira-enric_planella-IST


Entrevista





Les més llegides

Edició en paper


Editorial

Enquesta

La nostra enquesta: posar ordre a la muntanya


33%


8%


59%

66 vots