Notícia

Excursió d'estiu al Puigmal (2.913 m).

Itinerari circular de 8,6 quilòmetres i 910 metres de desnivell amb sortida i arribada a l'estació d'esquí d'Er

puigmal,creu
Cim del Puigmal Autor/a: Diaridelaneu.cat
El Puigmal (2.913 m) se situa a la frontera entre la Cerdanya i el Ripollès. L'excursió proposada té un recorregut circular de 8,6 km (5 de pujada i 3,6 de baixada), 910 m de desnivell. Temps: 2 hores i mitja de pujada i 55 minuts de baixada. En els mesos estivals, és una sortida apta per a gairebé tothom que es trobi en bona forma física. Inici i arribada a l'aparcament superior de l'estació d'esquí d'Er Puigmal.

puigmal-track
Gràfic resultant de la sortida via l'app Skitude (Captura Skitude).

Excursió circular al Puigmal, cim fronterer entre la Cerdanya i el Ripollès, amb sortida i arribada a l'aparcament superior de l'estació d'esquí d'Er. Sortida realitzada el dia 6 d'agost de 2020.

El Puigmal (2.913 m.) és la tercera muntanya més elevada de tota la Cerdanya i la més alta del Ripollès. L'excursió al Puigmal des d'Er no és difícil però sí exigent físicament, ja que són 900 metres de desnivell. Això sí, és una muntanya molt condicionada a la meteorologia extrema: a l'estiu per les tempestes que creixen pel vessant sud del Pirineu i la resta de l'any pel fred, el vent i les precipitacions en forma de neu. Ofereix unes vistes espectaculars del Pirineu oriental i central.

L'excursió d'estiu al Puigmal té tres punts de sortida o inici molt populars: des del Santuari de Vall de Núria, des de Fontalba i des de l'estació d'esquí d'Er. Aquesta darrera és la que us descrivim en aquest article.

puigmal-pastures-IST
Ramat de vaques pasturant als peus de la cara nord del Puigmal (Foto: IST).

Sortida des de l'estació d'esquí d'Er

S'hi arriba per la carretera D-89, carretera amb inici a l'N-116 i que mena a les poblacions de Santa Llogaia i finalitza a l'esmentada estació d'esquí, tancada des de l'any 2014. Després de deixar enrere el sector de Cotzé arribem a la base del telecadira Combe des Rameaux (1.950 m). Passada la base d'aquest remuntador, circulem uns 700 metres més enllà seguint per una carretera igualment pavimentada, fins que s'arriba a una barrera que n'impedeix el pas. Ens trobem a la cota 2.000 i un cartell ens recorda que és una zona de pastures i ramats. Si portem gos cal portar-lo lligat.

El sender

Després de caminar uns centenars de metres sobre l'asfalt, més enllà de la barrera, deixem la carretera i comencem a remuntar per un sender ben marcat que segueix paral·lel el torrent. El camí de seguida guanya metres per una zona de pastures, on hi ha ramats de vaques. Important portar el gos lligat. Es passa per la Font de la Ribera d'Er i el sender es torna molt més costerut, i comença a pujar en zig-zag fins a arribar al Coll entre el Puigmal de Llo (2.801 m) i Pic Petit del Segre (2.812 m). En ple estiu és força habitual trobar-nos dalt del coll una congesta de neu.

congesta-260720-neu-puigmal-ist

Arribats a la carena l'esforç físic més important ja està fet. A partir d'aquí es guanyen metres en direcció cap al Puigmal, seguint la carena divisòria. A la nostra esquerra veurem Coma de l'Embut, la zona per la qual sempre s'havia especulat sobre una possible ampliació de l'estació d'esquí de la Vall de Núria per connectar-la amb l'estació d'Er, i a la nostra dreta la vall del torrent d'Er amb l'estació d'esquí de Puigmal, a les faldes del pic de Duraneu o de Credells (2.539 m) i del Puig del Pas dels Lladres (2.660 m). En aquest darrer cim hi arribava el teleesquí Montserrat, que durant uns anys va ser el remuntador més alt del Pirineu oriental.

coma_embut-vall_de_nuria-IST
La Coma de l'Embut des de la carena que mena al Puigmal (Foto: IST).

En els darrers metres el sender costa d'identificar entre el pedregam però l'arribada al cim ja no té pèrdua possible. Només ens cal buscar la part més alta de la carena i de seguida arribem al cim, coronat per un punt geodèsic de formigó i la gran creu de ferro. I un cop al cim recordeu que el Puigmal (2.913 m) forma part del llistat dels 100 cims. Gaudiu de les vistes!

Pujada enregistrada amb Skitude:
resource/track/id/729772ca/default/share/index/https://webviews.skitude.com/

excursionistes-grup-puigmal-carena-ist

La tornada

La baixada del Puigmal es pot fer refent el camí de pujada o, si es vol, es pot fer per la carena de ponent o per la cara nord-oest del Puigmal.

La primera segueix la carena fins a l'estació d'esquí d'Er, és suau i permet gaudir de bones panoràmiques.

La segona és una baixada directa per la cara nord, en la qual es guanyen metres ràpidament però exigeix tenir uns bons genolls i un bon calçat a causa del fort pendent de baixada que caldrà superar. En el nostre cas ho vam fer per aquesta via, en la qual cal advertir que en algun tram el camí està ben marcat sobre el terreny però no ben senyalitzat.
La baixada la vam enregistrar amb l'app Wikiloc.

Baixada enregistrada amb wikiloc: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/baixada-del-puigmal-53434278

puigmal-retolacio-gossos_lligats-IST

La nostra opinió sobre aquesta excursió

El millor...
- Accés fàcil i còmode.
- Bones panoràmiques sobre el Pirineu central i oriental

No ens agrada tant:
- Exigent físicament
- Molt concorreguda en dies festius o caps de setmana

Recomanacions de vestuari

Com sempre, roba, calçat i complements habituals per a la pràctica del senderisme en alta muntanya. No oblideu portar crema solar protectora, gorra i bastons telescòpics que us ajudaran a remuntar pel pendent del sender. No oblideu portar plànol: la nostra recomanació "Cerdanya. Puigpedrós, Carlit, Tossa Plana i Puigmal. 1:25.000." d'Editorial Alpina.

Els nostres consells, recordatoris i recomanacions per a aquesta excursió:

Recordar-vos que l'accés a qualsevol cim s'ha de fer en silenci, sense sortir del sender i sense deixar cap mena de residu, i evitar així alterar l'hàbitat natural de la zona que es visita.
Important: tota aquesta zona forma part del Parc Regional dels Pirineus Catalans de França, el qual va ser creat el 5 de març de 2004. El bany no està permès en els llacs d'alta muntanya, tot i que en aquesta excursió no en trobareu cap.
• Si us ho podeu permetre, eviteu l'excursió en caps de setmana d'alta afluència.
• No es poden arrencar o tallar flors ni cap altra espècie vegetal.
• Els gossos s'han de portar controlats en tot moment, pel que es recomana portar-los subjectats, ja que poden provocar molèsties a la fauna salvatge i als ramats de vaques o egües.
• I com sempre, porteu el mòbil carregat, aigua, roba d'abrigar, ulleres de sol, crema protectora, una assegurança per a activitats a la muntanya i el material propi que es correspon per a qualsevol sortida a l'alta muntanya d'acord amb les condicions i previsions meteorològiques. Atents a les tempestes d'estiu que pugen per la vall de Ribes de Freser.

Excursió enregistrada via GPS amb:
Pujada enregistrada amb Skitude.
Baixada enregistrada amb Wikiloc.

Comentaris

Edició en paper

Editorial

Enquesta

La nostra enquesta: com en dieu al dibuix que deixa el trepitjat de pistes?