Notícia

Les estacions d'esquí franceses, cansades d'estar en el punt de mira dels ecologistes

Domaines Skiables de France vol que les estacions d’esquí emetin 0 carboni el 2037

helicopter,bagneres de luchon
Helicòpter movent neu a Bagneres de Luchon aquest hivern passat Autor/a: AFP - Anne-christine Poujoulat
Domaines Skiables de France, una patronal que representa les estacions d'esquí franceses, organitza cada any un congrés. Enguany s'ha celebrat els dies 1 i 2 d'octubre a Grenoble i d'entre les diverses problemàtiques a les quals han de fer front les estacions, així com les possibles solucions per aplicar, també s'hi plantegen escenaris de futur.


DomainesSkiables de France, la patronal que representa les estacions d'esquí del país gal, va organitzar el seu congrés anual els passats 1 i 2 d'octubre. Enguany la ciutat que va acollir el congrés va ser Grenoble per al qual s'hi van inscriure 550 congressistes i prop de 70 expositors.

DomainesSkiables de France agrupa 250 estacions que van des de les que facturen menys de 50.000 euros fins a les que en facturen més de 70.000.000. Com és lògic, i en l'actual context generat per la Covid-19, no hi van faltar les mesures i protocols sanitaris: mesures de distanciament, mascareta, punts gastronòmics amb aforament limitat i on els assistents sempre han d'estar asseguts, sentits unidireccionals de visita, etc

Com és habitual en els congressos sectorials, s'hi van tractar diverses problemàtiques i escenaris de futur als quals hauran de fer front les empreses del món de la neu, i en especial les estacions d'esquí, que de fet actuen com a nus central i organitzatiu de l'esmentat congrés. Com acostuma a passar en aquestes esdeveniments sectorials, a les problemàtiques exposades també s'hi van apuntar les possibles solucions.

Un d'aquests escenaris de futur el va plantejar el president de la patronal, Alexandre Maulin, i que vol que l'any 2037 les estacions d'esquí franceses emetin 0 carboni. El pla s'ha realitzat durant dos anys de treball i en ell hi han participat 200 membres de l'associació.

conductor-trepitjaneus-hibrida-la-molina
Les trepitjaneus hauran de substituir en el futur el combustible fòssil per motors d'hidrogen. Imatge d'arxiu. (Foto: IST).

Les crítiques a l'ús d'helicòpters per moure neu

Dos dels aspectes fonamentals del congrés van ser l'acord per establir el criteri únic de les mesures de protocol sanitari que hauran d'adaptar totes les estacions d'esquí, això per una banda, i l'aposta per planificar l'adaptació de les estacions d'esquí franceses cap a un model de negoci que sigui emissor 0 de carboni, per l’altra.

Sobre aquest darrer aspecte, el del fet que les estacions d'esquí emetin 0 carboni, el president de l'associació, Alexandre Maulin, va recordar que les estacions d'esquí són les primeres víctimes de l'escalfament global però, en canvi, de cara a la societat i sectors ecologistes, sovint aquestes són assenyalades com a part del problema del canvi climàtic.

En aquest sentit i per posar un exemple de com les estacions d'esquí es troben en el punt de mira de bona part de la societat francesa, va recordar les imatges molt criticades per l'ús d'un helicòpter a Bagneres de Luchon per garantir neu en un sector de debutants.

helicopter-bagneres_luchon-lugaresdenieve
Fotomuntatge de la neu transportada en helicòpter com a mesura excepcional a Bagneres de Luchon (Foto: Lugaresdenieve.com).

Aquest fet, segons sembla, ja havia passat en altres estacions Alpines anys abans però, curiosament, va ser quan ho va fer una estació dels Pirineus, Bagneres de Luchon, quan van encendre's les crítiques a les xarxes socials.

Després d'estar patint l'hivern més càlid en més de cent anys, i amb l'estació encara parcialment tancada a finals del mes de gener, i quan es trobaven a les portes del període de les vacances de la neige del mes de febrer, l'estació va optar per moure neu amb helicòpter per garantir l'obertura del sector de debutants.

Per fer-ho s'havien transportat 50 tones de neu de cotes altes a cotes baixes i l'operació, segons responsables de la mateixa estació, havia costat entre 5.000 i 6.000€ euros. Però les imatges van generar una allau de crítiques a les xarxes socials. I del ressò de les xarxes socials, a la reacció del Govern francès. Elisabeth Borne, ministra de transició ecològica i inclusiva, va qualificar en aquell moment l'actuació de l'estació de "situació inviable".

En el congrés, Alexandre Maulin, va fer autocrítica i va admetre que les 2,5 hores de vol de l'helicòpter invertides en l'operació no eren una pràctica recomanada per DomainesSkiables de France, però va contraposar aquesta crítica a les xarxes socials, a les que curiosamnet s'hi va afegir el govern francès, amb l'ús d'un helicòpter per fer el seguiment d'esdeveniments esportius com el Tour de França.

Cal recordar que al nostre Pirineu, també s'han viscuts fets molt similars. L'hivern de 2015, i especialment el gener de 2017, també es va criticar l'estació de Baqueira perquè, a les portes del Pont de Reis, l'estació va traslladar neu en camions i helicòpters des de cotes altes, on hi havia neu, cap a les cotes baixes, on en faltava.

En el cas de l'estació aranesa, tot i comptar amb els permisos per fer-ho, tampoc van faltar les crítiques a les xarxes socials. Una situació que contrasta amb altres crítiques que no semblen tan evidents ni tinguin tant de ressò com quan es drena sorra de diferents fons marins, amb grans barcasses i durant hores, per refer les platges de poblacions de la costa del Maresme o del sud de la Costa Brava que han estat malmeses per temporals de mar.

vallter-cano-neu_produida-IST%281%29
Els canons de neu, cada vegada més eficients en el consum d'energia i producció de neu (Foto: IST).

Calendari perquè les estacions siguin emissores 0 de carboni

Com explicàvem més amunt, en el congrés les estacions ja van fer públiques les mesures que adoptaran les estacions franceses per fer compatible l'esquí a les estacions mentre duri la pandèmia i, sobretot, van planificar les mesures que s'aplicaran per fer que les estacions d'esquí siguin emissores de carboni 0 a l'any 2037.

Per tal de reduir la petjada de CO2 a les estacions d'esquí es proposa el compliment de 16 mesures, entre les quals en destaca que el trepitjat de les pistes es faci amb trepitjaneus que substitueixin lús de combustibles fòssils per hidrogen (en tres anys es veuran els primers models).

També en destaca el fet que l'accés a les estacions d'esquí es faci amb transport públic, promovent la combinació de l'ús del tren i cotxe. Així i tot va recordar que el problema no es localitza només en els darrers 20 quilòmetres que fan els vehicles per arribar al destí de neu, sinó en els més de 100 o 200 previs. Ara bé, també va es va constatar que un quilòmetre recorregut per les muntanyes no contamina més que un quilòmetre per anar des de París un poble de la costa. No ho va dir clarament, òbviament, però va insinuar que tota la pressió que es pugui fer per la forma d'accedir a les estacions d'esquí potser també caldria contrastar-la amb altres opcions de lleure.

Finalment es va posar de manifest que les estacions ja han començat en la tasca de consumir menys energia gràcies al fet que els remuntadors cada vegada són més eficients o que la producció de neu cada vegada és més precisa. En aquest sentit va recordar que, cada vegada més, quan es produeix neu es fa amb precisió gairebé quirúrgica en cada tram de pista, reduint així l'ús d'energia per produir neu.

Opinions

Més opinions

Entrevista





Les més llegides

Edició en paper


Editorial

Enquesta

La nostra enquesta: posar ordre a la muntanya


41%


8%


51%

76 vots