Notícia

Les estacions d'esquí d'FGC es digitalitzen

La digitalització de l'esquí permet avantatges pràctics, alguns des del sofà de casa, altres per quan ja estem a pistes

La_Molina,forfet,mans lliures,electronic
La digitalització ja va començar fa deu anys amb la instal·lació dels forfets de xip electrònic Autor/a: La Molina
La digitalització ajuda a fer de l’esquí alpí un esport més còmode. Però, quins són exactament els avantatges que això suposa? Amb què ho notarem? Us expliquem eels avantatges que aquest procés suposa des del sofà de casa o per quan ja estem a pistes.


La_Molina-telefon-mobil
Garantir-nos la compra del forfet de dia o d'altra mena, amb uns poc clics i el dia abans de pujar a pistes des de casa (Foto: FGC).

La digitalització “total” arriba a les estacions d’esquí. La tecnologia digital i els seus beneficis s’han acabat implementant en pocs anys a les estacions de muntanya del Grup FGC (La Molina, Boí Taüll, Espot, Port Ainé, Vallter i Vall de Núria).

Fa just 10 mesos explicàvem en aquestes mateix diari que La Molina posava a prova una trepitjaneu híbrida. Aquesta màquina, a més de contribuir a la reducció del combustible i millorar-ne l’eficiència, incorporava un sonar que parametritzava els gruixos de neu de les pistes per on circulava. Les dades recollides pel sonar, i un cop interpretades, permetien calcular amb precisió quines pistes requerien incrementar o reduir la producció de neu. Aquest és un exemple pràctic dels avantatges que suposa la progressiva incorporació de tecnologia puntera a les estacions d’esquí.

Però, quins altres avantatges pràctics poden tenir aquests procediments en un entorn feréstec i natural com és una estació de muntanya? Doncs uns quants, i alguns d’ells molt convenients en l’actual conjuntura.

Algunes tasques pròpies del dia a dia dels esquiadors, ara ja es poden fer anticipadament i des del sofà de casa. Altres són per notar la millora i els avantatges un cop ja estem a punt d'arribar a l'aparcament. Aniré a pams i per aquest motiu que us acabo d'exposar en faré dos grups.

1 • Avantatges i gestions des del sofà de casa

Entre aquestes hi ha la compra de forfets i la reserva del lloguer de material. La digitalització ens permet amb uns pocs clics al nostre telèfon intel·ligent, o des del nostre ordinador de sobretaula o tauleta digital, accions com ara reservar un forfet de dia per al dia que vulguem pujar a esquiar. O compte! Per al dia que hi hagi aforament suficient.

Això suposa un avantatge molt important, ja que en el context actual ens assegurem tenir forfet i així evitar un desplaçament i quilometratge per després trobar-nos que l'aforament per a aquell dia ja està exhaurit. De fet, si ens presentem directament a la taquilla de qualsevol estació del Grup FGC pensant que el podrem comprar allà mateix hem de saber que no ens el vendran. Ens el serviran, això sí, amb suport físic quan preesentem un codi QR que l'haurem obtingut en comprar-lo prèviament per internet.

I una altra qüestió tan important com la reserva d'uns esquís al servei de lloguer. O perquè, no, fer una reserva a l'hotel peu de pistes o la d'un seient amb data i hora al tren cremallera de Núria.

cremallera-vall-de-nuria-hivern.jpg
Cremallera de Vall de Núria amb seient garantit i reservat, un dels avantatges de la digitalització (Foto: Vall de Núria).

2 • Avantatges a pistes

Entre els avantatges que trobarem poc abans d'arribar a pistes, hi ha una qüestió pràctica com saber les places disponibles en cada moment als aparcaments a peu de pistes. Aquesta és una informació especialment útil en períodes com el de les festes de Nadal o per als caps de setmana de temporada alta. Bé, potser no en aquesta temporada en què els aforaments estan limitats, però ben segur que ens serà molt útil en campanyes vinents.

la_molina-torrent_negre-cues.jpg
Saber en tot moment la cua que hi ha en un remuntador, un dels avantatges pràctics de la digitalització (Foto: diaridelaneu.cat).

També s’informarà, minut a minut, sobre les cues als remuntadors o la densitat d’esquiadors a pistes. Això ens permetrà, per exemple, desplaçar-nos d'un sector del domini esquiable cap a un altre en funció del l'afluència dels altres esquiadors per les diferents pistes.

Per ben aviat

Un dels avantatges encara no implementats però que ho seran de cara al futur, és que les estacions d’esquí estan valorant la possibilitat d’oferir forfets per als quals no hi haurà una tarifa tancada, sinó que aquesta serà dinàmica i el preu final variarà funció de l’ús segons els dies o les hores esquiades.

Una digitalització que va començar fa deu anys

Aquestes són situacions pràctiques que permeten evitar cues i que esdevenen molt funcionals per als visitants de les estacions d’esquí públiques. De fet, la digitalització ja va començar fa deu anys amb la instal·lació dels forfets mans lliures de xip electrònic, o per la instal·lació d'unes webcams "estàtiques" que ens permetien veure l'estat de la neu en un punt concret. Avui, el nombre de webcams s'ha incrementat o renovat, i algunes d'aquestes ens permeten observar panoràmiques de 360º amb les quals obtenim "un comunicat de neu" amb criteri propi, o perquè no, fer-nos una idea de la meteorologia predominant a la muntanya i decidir si ens interessa pujar o no a pistes. En aquest sentit la digitalització ens permet disposar d'una informació objectiva, sense intermediaris i segons el que veuen els nostres ulls.

El cert és que la pandèmia actual ha acabat accelerant tot el procés però en una conjuntura com l’actual, la digitalització no només ha trobat el terreny adobat per a consolidar-se, sinó que aquesta ha arribat per quedar-se i reforçar-se. 

Opinions

Més opinions

Entrevista





Les més llegides

Edició en paper


Editorial

Enquesta

La nostra enquesta: posar ordre a la muntanya


41%


8%


51%

76 vots