Notícia

La N-230, la difícil convivència d'una carretera freqüentada per esquiadors i camions

En temporada de neu és la via de comunicació que fan servir els esquiadors que visiten Boí Taüll i Baqueira Beret

camio,N 230
La N-230, la difícil convivència d'una carretera freqüentada per esquiadors i camions Autor/a: ACN
La N-230 és la carretera que uneix Lleida amb Bausen, a la Val d'Aran. Per a molts lleidatans, i també tarragonins, també és coneguda com la carretera "per pujar a la Val d'Aran". I quan arriba l'hivern i amb ell la neu també hi ha qui la coneix com la carretera "per anar a esquiar" a les estacions d'esquí de la Vall d'Aran, Alta Ribagorça i Pirineu aragonès. Veïns de les comarques i poblacions que travessa, i esquiadors a banda durant la temporada, cada dia hi circulen 500 camions. Ara la síndica d'Aran ha demanat a la ministra Sánchez una reunió per parlar d'aquesta carretera.


banner728x90diari

La síndica d'Aran, Maria Vergés, ha demanat una reunió amb la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sànchez, per tractar el futur de l'N-230. La importància d'aquesta carretera s'ha incrementat els darrers anys, com a via de comunicació amb França a través del Val d'Aran, sobretot pel que fa al transport de mercaderies i al trànsit pesant, la qual cosa comporta el pas d'una mitjana de cinc-cents camions diaris per aquesta via. La síndica ha manifestat que l'N-230 compta "amb un llarg i complex historial" sent considerada, des de fa anys, com "una de les vies amb major sinistralitat d'Espanya".

tunel

La síndica d'Aran ha demanat una reunió amb la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana per a poder tractar sobre l'N-230 i els estudis de pas de la futura nova variant entre la boca nord del túnel de Vielha i la frontera amb França. Vol poder tractar el futur condicionament de l'N-230, una via de gran transcendència per a la Val d'Aran perquè, camions a banda, també és la carretera principal d'accés per al turisme d'hivern. O sigui, per als esquiadors que freqüenten l'estació d'esquí de Baqueira Beret.

Vergés ha recordat que ja fa uns anys, el govern de l'Estat va aprovar ja provisionalment un estudi informatiu que va ser sotmès a informació pública i davant el qual el Conselh Generau d'Aran, la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Lleida i els ajuntaments aranesos van presentar al·legacions conjuntes en considerar que les opcions del traçat no eren les més adequades, no s'ajustaven al territori i no minimitzaven prou els impactes paisatgístics i socioeconòmics d'un territori com la Val d'Aran.

Per tot plegat, la síndica es vol entrevistar amb la ministra de Transport i conèixer de primera mà les intencions del govern espanyol pel que fa a l'N-230 i la nova variant entre la boca nord del túnel de Vielha i la frontera amb França.

vielha-n-230-aran

Restriccions a la circulació de camions en temporada de neu

Cal recordar que el febrer de 2020 van entrar en vigor algunes restriccions per a la circulació de camions en aquesta carretera. Es feia efectiva la limitació del pas de camions articulats per l'N-230, al seu pas per la Val d'Aran, durant els caps de setmana de la temporada d'hivern. La mesura buscava millorar la fluïdesa del trànsit que s'origina especialment els divendres i diumenges que està oberta l'estació de Baqueira Beret. Aquestes restriccions es van realitzar durant els divendres i els diumenges i fins a la Setmana Santa de la temporada passada.

Un any abans, en concret el novembre de 2019, el Conselh Generau d'Aran havia aprovat una moció per sol·licitar al Ministeri de Foment, la Direcció General de Trànsit (DGT) i el Servei Català de Trànsit (SCT) aquesta limitació del pas de camions.

El novembre de 2016, quan el Conselh Generau d'Aran era encapçalat pel síndic Carles Barrera, es va demanar al Ministeri de Foment que incrementés la delimitació horària del transport pesat, els diumenges i festius. Sovint els camions articulats coincidien en el tram més perillós de la N-230 (Areny- Boca Sud del túnel de Vielha) amb el retorn dels usuaris de les pistes d'esquí de Baqueira Beret i de Boí Taüll.

Pensant en els Jocs d'Hivern

I finalment la N-230 també es considera una carretera estratègica de cara a uns possibles jocs d'hivern a celebrar al Pirineu. En aquest sentit, va ser el Conselh Generau d'Aran, també encapçalat aleshores pel síndic Carles Barrera, qui va recordar de la necessitat millorar aquesta via de cara a la connexió amb la frontera francesa però també de cara a la possible candidatura als Jocs d'hivern de 2030.
 

Comentaris


No hi ha cap comentari
 

Editorial


Opinions

Més opinions

giny

Edició en paper


giny

giny