Notícia

Així afecta la pujada de la llum i el gasoil a les estacions d'esquí

Les estacions preveuen per aquesta temporada una despesa en llum que doblarà la d'altres campanyes

El combustible usat en el cas de les trepitjaneus és de gasoil tipus B
El combustible usat en el cas de les trepitjaneus és de gasoil tipus B Autor/a: Diari de la Neu
La pujada desproporcionada del preu per kilowatt en els darrers mesos afecta particulars i empreses. Les estacions preveuen per aquesta temporada una despesa en llum que doblarà literalment la d'altres campanyes. Com s'ho faran? Ho repercutiran proporcionalment en el preu dels forfets? Ho preguntem als responsables de tres estacions d'esquí.


una-nit-amb-les-trepitjaneus-de-vallter-2000/una-nit-amb-les-trepitjaneus-de-vallter-2000-12Un conductor de trepitjaneus posa gasoil en una trepitjaneus a Vallter (Foto: DDLN).

Prudència, resignació i a la vegada preocupació per la pujada de la llum i els combustibles a les estacions d'esquí. La pujada del rebut de l'electricitat, per una banda, i la dels combustibles, per l'altra, ha disparat les despeses de funcionament als centres hivernals, que aquests dies es troben immersos en la producció de neu. Per saber més sobre com assumeixen la pujada de les despeses hem parlat amb els responsables de diferents departaments de tres estacions d'esquí: Baqueira, Masellai Port del Comte.

Xavier Ubeira, director comercial de Baqueira, confirmava aquest matí al nostre diari que el sector de la neu és molt dependent energèticament per dos motius. "L'electricitat és un subministrament imprescindible per a fer funcionar tant els remuntadors com la xarxa de producció de neu. I els combustibles també, perquè hi ha força maquinària que en depèn, com ara les trepitjaneus, vehicles propis de l'estació i algun sistema de calefacció. Però el gasoil, que normalment és del tipus B, no ens preocupa tant com l'electricitat", explica el responsable de Baqueira.

Ubeira reconeix que "preveient que la despesa serà elevada, ja hem assumit en el pressupost d'aquesta temporada que les despeses en energia es doblaran. I ho faran literalment". Per compensar una mica aquest augment de cost el preu del forfet /dia ha pujat dels 55 als 59 euros.

També ha explicat que "l'equip de producció de neu està lluitant per intentar acotar i optimitzar molt i molt bé la producció de neu. Però ara no podem fallar i, si podem fer neu, la fem. En tot cas ajustem a quines hores ens convé més fer-ho", conclou. La seva esperança és que l'hivern pugui ser generós en neu i que això els permeti no haver de produir-ne tanta amb els innivadors.

trepitjant-les-pistes-de-la-molina-una-nit-de-febrer-3Un conductor de trepitjaneus posa gasoil en una trepitjaneus a La Molina (Foto: DDLN).

Port del Comte, màximes despeses el desembre i el gener

Cas idèntic és el de Masella i Port del Comte. Des de l'estació del Solsonès Maria Àngels Pubill, responsable d'administració de l'estació, coincideix amb el que ha explicat Xavier Ubeira. "A Port del Comte ens hem vist amb la necessitat de repercutir la pujada de la llum en el preu dels forfets/dia. Hem passat dels 37 euros de la temporada passada als 39 de l'actual. I aquesta pujada és una part, no reflecteix el total de què seria una repercussió real" ha volgut destacar.

Per Pubill la repercussió de la pujada de la llum en el pressupost de despeses és d'un augment del 100% respecte a la temporada 2019-20, la darrera que es pot qualificar de normal quant a despeses. També ha recordat que el problema s'aguditza en el final de novembre, i especialment els mesos de desembre i gener "que és quan més despesa hi ha a l'estació perquè coincideixen la producció de neu i la posada en marxa dels remuntadors".

port-del-comte-produccio-de-neu-canonsLa producció de neu és una despesa molt important a Port del Comte especialment durant els mesos de desembre i gener (Foto: DDLN).
 
El cas de Masella

Des de Masella, Xavier Nolla, president del Consell d’administració de l'estació, coincideix amb els arguments aportats pels responsables de Baqueira i Port del Comte. Les xifres són les mateixes a les de Baqueira i Port del Comte en la progressió d'augment, és a dir, que la despesa es doblarà en un 100% en llum. I calcula que entre un 25 i un 30% en el cas dels combustibles.

"Masella és una estació més petita que no pas Baqueira, i tenim una xarxa de remuntadors molt ben dissenyada i optimitzada, però la despesa igualment es doblarà. No en tenim cap dubte" ha admès. En el cas d'aquesta estació la repercussió d'aquest increment en l'energia s'ha fet amb un increment del 4% en el preu forfet de dia, passant dels 45 € de fa un any als 47 actuals.

"La pujada en el forfet s'ha traduït en un 4% i amb això no es repercuteix en absolut els sobrecostos d'energia. No es podia traslladar l'increment total al forfet, perquè hauria estat una mesura inviable. Impossible repercutir el cost real", ha ratificat Maite Martí, directora comercial de Masella.

Les tres estacions tenen assumit, doncs, que en el seu cas el rebut de la llum es doblarà respecte a la temporada passada. En el cas de Baqueira l'import del rebut de la llum, tot i que és una xifra aproximada, es passarà dels 2 milions d'euros als 4.

Amb tot, confien que les precipitacions que s'anuncien per als dies vinents ajudaran a reduir, com a mínim, la despesa de la producció de neu, i és que si cau del cel i darrere arriba fred, la base ja estarà gairebé feta. Només caldrà fer-ne el manteniment i la conservació i, per tant, es necessitaran poques hores de funcionament de la xarxa de neu.

Esperant, doncs, que el cel i el fred ajudin a pal·liar la pujada de la llum. Si el negoci de la neu mai ha estat fàcil, ara queda clar que encara serà més difícil.

masella-telecadira-mascaretaPosar en marxa telecadires i teleesquís és, sense cap mena de dubte, una de les principals despeses en els comptes d'explotació d'una estació d'esquí  (Foto: DDLN).

Comentaris


No hi ha cap comentari
 




Editorial





giny



giny

Edició en paper


giny

giny

Entrevista

“Vull ser el primer esquiador que guanyi la Transat Jacques Vabre”
Aurélien Ducroz Doble campió de la Freeride World Tour i participant a la Transat Jacques Vabre

entrevista