Notícia

Consells per fer bones fotos a la neu

El fotògraf oficial de la FCEH, Toni Grases, ens dona les claus per capturar els millors moments d’un dia d’esquí

esquí alpí
La clau per fer bones fotos a la neu és tenir el sol a darrera Autor/a: Toni Grases-Photoset.es
El fotògraf oficial de la Federació Catalana d’Esports d’Hivern i propietari de Photoset.es, Toni Grases, ens dona alguns consells per fer bones fotos a la neu. Ens parla, per exemple, de com ens hem de col·locar, què passa si fa boira o neva, com evitar fotos mogudes, o com protegir el material, entre d’altres.


En Toni és el fotògraf oficial de la FCEH (Photoset.es)

En manual o en automàtic? Des de dalt o des de baix? A primera hora o més cap al migdia? Sovint ens hem formulat aquestes, i moltes altres preguntes, sobre com fer fotos en ambients nevats i aconseguir que quedin bé. I també sovint les imatges ens surten cremades, mogudes o imprecises. Per això des del Diari de la Neu hem contactat amb el fotògraf professional Toni Grases perquè ens doni quatre nocions bàsiques per poder capturar instantànies perfectes.

En Toni és nascut a Barcelona, però fa 20 anys que viu al Pallars Sobirà, i 18 que és el fotògraf oficial de la Federació Catalana d’Esports d’Hivern (FCEH). A més, també cobreix altres disciplines a través de la seva marca: Photoset.es.

La importància de la orientació

Per ell, “la mare dels ous” és buscar la orientació de la llum; és a dir, disparar sempre amb la llum directa sobre el subjecte i el sol a darrere nostre, i mai a contrallum. “Perquè els contrallums amb neu són molt difícils pel tema del contrast. Passem del blanc al negre amb una facilitat que a vegades, amb termes més tècnics, diem que amb mig diafragma l’exposició ja et canvia, i pots patir molt”, argumenta.

Els contrallums amb neu són difícils pels contrastos (Toni Grases-Photoset.es)

El millor moment del dia, i el pitjor

Pel que fa als horaris, i també relacionat amb qüestions lumíniques, assegura que el millor moment del dia és la coneguda com a ‘golden hour’, l’hora màgica, que pot ser a primera hora del matí, just quan surt el sol, o bé quan es pon. “Tens una estoneta, mitja hora, que té la millor llum del món. Aquella llum daurada, que no és forta, i en no tenir el sol que et brilla directe sobre l’objecte no tens ombres…”, explica en Toni.

Per contra, el pitjor moment és entre les 12 i la 1 del migdia, que és quan el sol està a dalt de tot i les imatges surten més contrastades.

Tomàs Barata, campió de Catalunya d'esquí alpí gegant (Toni Grases-Photoset.es)

Fer fotos amb boira o neu

Les nevades són un altre factor a tenir en compte, ja que solen ser freqüents en jornades hivernals a muntanya. A diferència del que podria semblar, però, el fotògraf assegura que amb neu es pot treballar molt bé: “Hi ha un bulo que és que quan hi ha molt bona llum és quan hi ha sol. Però no. Per mi, la millor llum és quan no hi ha sol. Llavors quan neva, normalment no tens sol, no hi ha ombres, i la llum és molt més dòcil i suau”.

En aquest sentit, per exemplificar-ho, recorda que molts cops si fem fotos a la platja surten molt fosques tot i tenir molt de sol. “Doncs és el mateix exemple que et pot passar a la neu: que el terra és una part brillant molt important i els fotòmetres de les càmeres estan pensats per la llum directa, no la indirecta. Llavors has d’enganyar la càmera amb aquest punt, perquè realment la llum bona és la que tu has de forçar que entri, no la que diu el fotòmetre”, explica.

Si hi ha boira, l'única opció és la post-producció (Toni Grases-Photoset.es)

I quan hi ha boira la situació també és completament diferent, i l’única cosa que es pot fer, segons en Toni, és tenir paciència. “Sí que després en post-producció pots treballar i esborrar les neblines i tot això, però en quant a ‘disparo’ i exposició, no hi ha res a fer”, lamenta. En aquest sentit, recorda que aquest any va fer unes fotos a La Molina en què no es veia absolutament res i després, amb l’edició, va aconseguir treure la neblina: “La qualitat també es perd, lògicament, però és com fer màgia”, diu.

Com evitar, o fer, fotos mogudes?

Respecte d’aquest tema, el responsable de Photoset.es recorda que canvia molt si disparem en automàtic o en manual. “Quan tu dispares en automàtic és com conduir un cotxe automàtic, que quan nota que necessites una marxa més curta, la posa, i tu tires com tires. Doncs amb una càmera és exactament el mateix: quan baixa la llum, baixa la velocitat; per tant, tens moltes més possibilitats que et surtin mogudes. Un dia amb molt de sol mai et sortiran mogudes, però un dia ennuvolat o de foscor, o a la nit, segurament sí. Per això: perquè l’automàtic fa que vagi a buscar aquella llum que no té baixant la velocitat, i aquí és on tenim el problema”, explica.

Amb la llum de la neu és molt difícil fer fotos mogudes (Toni Grases-Photoset.es)

Si disparem en mode manual, en canvi, se suposa que ja sabem el que volem, i hi ha unes tècniques per aconseguir-ho. “O sigui, un fotògraf ha de tenir un ventall de possibilitats. Quan arribo i ataco una escena, ja tinc una sèrie de tècniques apreses”, afirma en Toni, que exemplifica: “Una d’aquestes pot ser això: fer que sigui el fons mogut. Llavors tu baixes la velocitat com a tu t’interessa, tot i que lògicament ja tens uns paràmetres establerts, que ja saps per on has de tirar”. Però tenint en compte el que hem comentat abans, fer fotos de neu mogudes és molt complicat. Perquè en tenir molta llum cal baixar molt la velocitat i tancar molt el diafragma.

Mòbils, Instagram i filtres

A la pregunta de si es poden fer bones fotos amb els mòbils, el fotògraf respon que sí, i que cada cop millors, però que “per sort” encara no arriben als nivells de les càmeres. “Tot i que ja hi arribarem! O sigui, en el moment en què puguis connectar una òptica a un telèfon, ja hi som!”, afegeix.

De moment els mòbils no poden obtenir la qualitat d'un bon equip com el de Grases (Toni Grases-Photoset.es)

Pel que fa a les xarxes socials, sobretot Instagram, i tots els filtres que ofereix, admet que han permès donar molta variabilitat a les fotos. Però considera que la creativitat es porta a dins. I posa l’exemple d’uns nois que van començar a fer fotos molt creatives, amb càmeres “molt normals” però posades en escena “súper bones”, i ara Nikon els ha fitxat per fer anuncis de càmeres. “Per exemple: en una base hi posaven una miqueta de foc i posaven la càmera com si s’estigués cremant alguna cosa per dins. Vull dir, que la creativitat és una cosa que portes tu a dins; no hi ha un truc o una clau, és saber trobar el punt i posar molts elements a dins de la imatge”.

Protegir el material, i el nostre cos

Pel que fa a la protecció del material, en Toni recorda que hi ha diferents qualitats de càmera: la d’aficionat, la mitjana i la professional. Les professionals són càmeres que normalment són estanques. Això vol dir que estan molt ben preparades i si plou, no passa res, perquè estan molt ben protegides. Tot i així, afegeix que en ser equips tan cars, també fan servir proteccions molt cares. “Jo tinc un impermeable per tapar la meva òptica que val 400 euros”, revela.

Toni Grases destaca la importància de protegir el material (Photoset.es)

A mesura que va baixant de qualitat de càmeres, cada cop estan menys protegides, i cal vigilar molt. I també cal tenir en compte que “amb la neu, si neva, no passa res, sigui la càmera que sigui. El problema és que quan puja la temperatura, si tu per exemple entres en un local, se t’entela tot. Tota la neu es converteix en aigua i allò és el que es filtra cap a dins”. Per tant, sempre s’ha de protegir el material. “Encara que tinguis una càmera súper bona que sigui estanca i tot, jo no me’n fio un pèl! Perquè quan t’estàs gastant 6.000 o 7.000 euros en un cos de càmera, sense comptar els objectius, no m’agrada que es mulli”, diu en Toni.

D’altra banda, també recorda que és molt important anar ben vestit. “Perquè tu no pots estar a un lloc durant unes quantes hores si no vas ben vestit i ben calçat. I és una de les coses que m’encanten: estar al mig d’una tormenta de neu, a 30 o 40 sota zero, però dius 'bueno! jo no tinc fred!'. Perquè normalment ja t’informes”.

Lisa Vallcorba, campiona de Catalunya d'esquí alpí gegant (Toni Grases-Photoset.es)

Pel que fa les mans, explica que ell és “un especimen una miqueta estrambòtic” perquè no es posa mai guants. Assegura que no té fred de mans, i que ho fa pel tacte (“perquè l’enfocament de la càmera té un recorregut d’1 mil·límetre, que no és res, i amb un guant perds el tacte”). Tot i així, recorda que hi ha guants que deixen només les puntes dels dits a l’aire, de manera que permeten als fotògrafs remenar bé la càmera.

I en qualsevol cas, Toni Grases vol acabar la seva bateria de consells i recomanacions fent incís en la planificació. “Quan tu tens previsió d’anar fer fotos, o d'anar fer un reportatge, o qualsevol cosa, has de mirar molt, primer, la climatologia, per saber què et trobaràs i com t’has d’abrigar. I l’impermeable de la càmera també el porto sempre a sobre, perquè la muntanya es gira i si t’enganxa, t’enganxa”, conclou.

Comentaris


No hi ha cap comentari
 


















Editorial

giny

giny

giny

giny

giny

giny

giny

giny

giny