Notícia

Senyals i avisos a la neu que cal respectar

Desglossem les 10 advertències més habituals de trobar en una estació de muntanya

La Molina,Masella,dues estacions,senyal,trepitjaneu treballant,cable,IST
Senyals de perill que cal respectar Autor/a: Diaridelaneu
No hi ha estació de muntanya sense cartells que indiquen que una pista està tancada o que el risc d'allaus és elevat. Però n'hi ha més i obeir-los és fonamental per garantir la nostra seguretat, la dels altres esquiadors o la dels cossos de seguretat que, en cas de necessitat, ens hagin de venir a socórrer.


https://www.diaridelaneu.cat/imatges/noticies/la-molina-senyal-perill-barancs-ist.jpg (191,2 KB)

Una qüestió bàsica que cal tenir ben present quan anem a esquiar és el respecte per la senyalització, especialment quan no fer-ho implica perill. Respectar-la ens permet esquiar amb seguretat i no posar en risc la nostra integritat física o la d'altres persones, com ara la dels cossos de seguretat o rescat que ens hauran de venir a rescatar quan les coses es posen malament de veritat. Tots els esquiadors tenim l'obligació de conèixer-les o entendre'n el significat. Us n'expliquem unes quantes.

1 • Itinerari fora pista tancada

La seva presència a l'inici d'un accés forapista a un itinerari és un senyal que indica als esquiadors o practicants de surf de neu que presenta algun tipus de problema que n'impedeix la seva baixada segura o integral. Les causes poden ser diverses, des de la manca de neu en algun tram a la presència d'una extensa placa de gel, entre altres causes.


espot-senyal-tancat-itinerari-fora-pista-ist


2 • Màquines treballant

Màxima atenció quan ens trobem amb aquest senyal. Ens adverteix que una màquina trepitjaneu està treballant i que, possiblement, ho fa amb el cable o winch, un dispositiu que permet millorar la feina sobre la neu i la seguretat dels operaris en grans pendents. El més probable és que la trobem a partir de les 5 de la tarda i ja de nit, però també podria passar que sigui una màquina treballant en una pista o un snowpark. El problema no és tant la màquina, que és gran i veiem fàcilment, sinó el cable que la subjecta a algun punt de la pista.

3 • Perill barrancs

Ens adverteixen que sobrepassar la segona de seguretat precintada per la corda de seguretat és entrar en zona de risc. Si ho fem i la neu està glaçada ens podem trobar que perdem l'equilibri, i això podria significar que ens arrosseguem pendent avall sense aturador possible.

masella-barranc-ist


4 • Perill motos circulant

Ens avisen de la possibilitat de trobar-nos amb una moto de neu circulant per aquella pista. Tot i que fan soroll i que sovint porten un avís sonor complementari, i que circulen ben cenyits a un lateral de la pista, millor estar ben atents, ja que acostumen a circular amb rapidesa si se'ls requereix per a alguna urgència.

5 • Perill allaus

Un altre senyal que tant sí com no requereix ser respectat. Cada any es produeixen accidents en itineraris fora pista als quals s'hi ha accedit sense valorar prou aquesta advertència. A vegades la senyalització ens posa en alerta sobre el grau de risc que es produeix per condicions meteorològiques, i en altres la prohibició és total.


prohibit-esquiar-forapista


6 • Esquieu a poc a poc

Esquiar és un esport de velocitat i això implica risc, especialment perquè la seva pràctica sobre la neu queda condicionat a moltes altres qüestions com l'estat de la neu, la inclinació del terreny, l'orografia de l'entorn on el practiquem, o per la presència d'altres esquiadors en pistes que habitualment presenten una alta afluència. Si entrem en una zona de debutants aquesta qüestió pren especial importància, doncs la nostra velocitat pot ser del tot incompatible amb la inexperiència i moviments imprevisibles dels novells que s'inicien en l'esquí o el surf de neu.

7 - Encreuament de pista amb remuntador

Molta alerta perquè ens situem davant d'un encreuament de doble risc: d'una banda, el dels esquiadors que pugen per la traça d'un teleesquí, i de l'altra, tot i que amb menys risc, hi podria haver risc de col·lisió amb les perxes que baixen pel costat invers al de l'esquiador que remunta. Tot i que aquesta darrera situació no és freqüent i les perxes passen molt altes, es pot donar en casos molt excepcionals en els quals això no és així. Millor estar doblement alerta.

super-bagneres-luchon-ist


8 • Neu escassa

Si l'esquí és sovint sinònim de velocitat també voldrà dir que es requereix una distància de seguretat per a la frenada. Aquest senyal ens avisa que entrem en un tram de pista en el qual ens caldrà ser previsors amb la velocitat i prestar atenció a la continuïtat de la base de neu sobre la pista. Tot i que els pisters ens hauran advertit amb aquest senyal a l'entrada de la zona conflictiva, i també amb unes balises suplementàries al lloc concret de neu escassa, el més prudent serà reduir la velocitat i tenir la vista clavada a la neu.

9 - Límit perímetre domini esquiable

Senyal inequívoc que ens allunyem de l'àrea controlada i protegida del domini esquiable d'una estació. En sobrepassar-la posem en risc la nostra seguretat i hi ha risc de perdre'ns dins el bosc o d'endinsar-nos per zones de les quals potser no sabrem com tornar a l'origen si no tenim un bon sentit de l'orientació. Millor que deixem les aventures o el nostre esperit d'exploració per a una altra ocasió.


port-aine-limit-estacio-retol-balisa-foto-ivan-sanz


10 - Prohibit fer eslàlom en una traça o balancejar una cadira

I finalment un senyal que sovint localitzem a les pilones dels telecadires i els teleesquís. Aquests senyals ens adverteixen que no es pot zigzaguejar mentre avancem metres pel remuntador o que hem d'evitar el balanceig de les cadires del telecadira. Aquest darrer cas que es pot donar en ginys mecànics antics en els quals el pes lleuger dels trens o seients ho permetia.

Senyals i avisos a la neu que convé respectar

Doncs bé, aquests són els senyals que més habitualment trobem a les estacions d'esquí. N'hi ha més, però que no són tan habituals de localitzar, com ara tenir respecte per la fauna de l'entorn, la prohibició de practicar l'esquí de muntanya, la baixada amb trineus o el fet de passejar a peu per una pista.

També d'ús de casc obligatori, malgrat que la legislació és confusa, en algunes estacions s'ha anat imposant l'obligatorietat de l'ús del casc. Des de fa un parell d'anys, i a causa de la pandèmia, també es va anar imposant l'obligatorietat de l'ús de mascaretes per pujar als remuntadors, especialment en el cas de telecabines i telefèrics.

Desobeir aquests senyals pot implicar sancions o multes establertes als Reglaments d'ordenació municipal d'algunes estacions d'esquí que se situen en terrenys de propietat municipal.

L'objectiu principal d'aquestes senyalitzacions és més el de procurar un esquí amb civisme i seguretat que no pas l'esperit sancionador. En alguns casos, però, en els quals la imprudència i la temeritat han estat evidents i se n'han derivat ferits o víctimes mortals, el fet de no haver-los respectat té conseqüències penals.

Respectant-los tots hi sortim guanyant.

Si t'ha interessat llegir Senyals i avisos a la neu que cal respectartambé et pot interessar Respostes a preguntes freqüents sobre la neu produïda.

Comentaris


No hi ha cap comentari
 


















Editorial

giny

giny

giny

giny

giny

giny

giny

giny

giny