Notícia

Ni el fred intens ni el vent fort ens impedeixen esquiar a Pal

La nostra crònica de l'esquiada a Pal el diumenge 22 de gener de 2023

No era el millor cap de setmana per pujar a pistes. Van anunciar fred intens i vent fort per diverses bandes, però ho vam fer. Aquest diumenge vam visitar per Pal i aquesta és la crònica, vídeo i fotografies que en va resultar de la nostra visita.

No serà la primera ni la darrera vegada que em passa a mi, i possiblement a molts dels lectors. Quan ja tens els plans fets, costa molt fer-los enrere, per molt que anunciïn fred i vent per diversos canals. Bé, concretament, la previsió era de vent fort, molt fort, i fred intens, o molt intens. Però com que, ja us adverteixo que mai he patit un fred que m'hagi espantat de veritat, i que amb el vent hi estic ben familiaritzat, en cap cas vaig plantejar-me seriosament de renunciar a la planificació de visitar Pal i Arinsal, el diumenge, i Grandvalira, ahir dilluns. Així doncs, cap a Andorra hi faltava gent el dissabte nit.

I el cert és que l'arribada a Andorra des de Puigcerdà, via La Seu d'Urgell, hauria convidat a fer mitja volta a la majoria només de començar a circular per la carretera N-260. A les 8 de la nit el torb i la neu sobre la carretera era per pensar-s'ho dues vegades. Però res, carretera i manta cap a Bellver per fer una "parada logística" i cap a Andorra de nit i amb neu.

pal_arinsal_22_01_23pal-esquiadora-pista_la_serra-tram_alt-22012023-ist

Per contra, la carretera no presentava molt de trànsit, i això resultava estrany en un dissabte nit. Seria que molts van renunciar a pujar al Pirineu conseqüència de l'anunci de fred i vent pel cap de setmana? Qui sap. En qualsevol cas vam arribar a l'hotel a Escaldes-Engordany passades les 9 de la nit sense cap més incidència que l'explicada unes línies més amunt. Sopar lleuger i cap a dormir d'hora, que ens esperaven dos dies intensos.

Pal ens espera

Diumenge matí ens llevem d'hora. El cel es mostrava estrany, amb nuvolades circulant a certa velocitat pels nostres caps, senyal que la predicció de vent als cims del Pirineu era certa i encertada. Arribar al telefèric de La Massana per pujar a Pal, però, es va convertir en una odissea, més per trobar aparcament que per cap altra qüestió.

pal_arinsal_22_01_23pal-pista_el_bec-22012023-ist

Aviat em va venir al subconscient que els hotels del Principat d'Andorra haurien de tenir més ben lligats, o ben informades, de les possibilitats de prendre un transport públic eficient, regular, còmode i ràpid per traslladar els esquiadors des dels nuclis urbans, perdó, des de les parròquies, fins als primers remuntadors. El trànsit seria més fluïd i el medi ambient ho agrairia. I si ho dic, és perquè sé que ho poden fer, sobretot havent vist com de bé es va organitzar el passat estiu la Copa el Món BTT també aquí mateix, a Pal.

Donada la impossibilitat de trobar aparcament a La Massana, no ens va quedar més remei que cremar gasoil i pujar fins a La Caubella. Per cert, control d'equipaments d'hivern a la cruïlla d'Erts cap a Pal, així que els qui goseu entrar a Andorra sense estar preparats per circular per carreteres amb neu, o gel com va ser el nostre cas, heu de saber que us poden fer un control. Si no en porteu, mitja volta i possible sanció.

Finalment, i després de fer els darrers quilòmetres amb neu dura sobre l'asfalt i posar a prova l'eficiència dels pneumàtics d'hivern, i després d'aparcar i recollir els forfets, aconseguíem lliscar sobre la neu de l'estació de Pal. Més tard del que hauríem volgut, però així són les coses en una cap de setmana de neu pols, fred intens i vent de mitjans-finals de gener. Tots els cotxes que no vam trobar a la carretera la nit abans era evident que ja eren a Andorra molt abans que què hi arribéssim nosaltres.

Pal-telecadira%20Cubil-220123-IST

Vent fort, fred intens i neu pols

El comunicat de neu a Pal aquest diumenge no era, tampoc, el més atractiu. Si bé les condicions de neu eren excel·lents, amb una neu pols seca i molt freda, perfecte per a esquiar, per contra el vent havia obligat a tancar el sector d'Arinsal. Pal, amb molta pista protegida pels boscos de pi negre, resistia millor el vent.

Només calia veure els cims de les muntanyes de l'entorn i veure'n les pales escombrades. O com la neu s'aixecava en forma de núvol darrere les carenes. Així doncs, la nostra esquiada es limitava al sector de Pal, en concret entre el Pic del Cubil i el Pla de la Caubella, on aquí sí totes les pistes i remuntadors eren oberts.

Per sort nostra, la capacitat dels remuntadors de Pal ens va permetre una jornada d'esquí sense problemes de cues importants. Les hores van passar de pressa, i quan ja el sol començava a amagar-se en l'horitzó, deixant totes les pistes del sector de Pal a l'ombra de dalt a baix, arribava l'hora de començar a pensar a deixar d'esquiar.

I el dinar? Tenint present l'hora en la qual ens havíem posat a esquiar, aquest tema no era per proposar-se'l seriosament. Ja faríem un bon dinar-berenar-sopar en algun dels restaurants de la Massana, Andorra la Vella o a Escaldes-Engordany.

El resultat: Pal, una aposta segura

Així va ser el resultat de la nostra esquiada a Pal: ni el fred intens ni el vent fort ens van impedir lliscar sobre una neu excel·lent, freda, seca...

I ja per acabar, i passades unes hores de la nostra visita a Pal-Arinsal, i quan en el subconscient et van venint els bons records que ens va deixar la jornada, i malgrat les inclemències meteorològiques anunciades, no voldria passar per alt les bones sensacions que ens van deixar algunes pistes com Els Avets, la Serra o Besurt.

I no, no ens van faltar les parades per fer algunes fotografies ni alguns vídeos que, com sempre fem quan visitem alguna estació, us convidem a veure plàcidament des del sofà de casa vostre.

El vídeo us convidem a visualitzar-lo, en qualitat 4k, al nostre canal a Youtube. I les fotografies, en el nostre àlbum del diaridelaneu.

Per cert, al final vam sopar al refugi Alpí del centre d'Andorra la Vella. Una aposta que no és econòmica, però com en el cas de Pal, acaba sent una aposta segura i encertada. No us perdeu la foto del Rostit de vedella d'Angus que trobareu per aquí sota. Impressionant.