Notícia

Vallter confirma el projecte d'un nou telecabina des de la cota 1500

L'estació reconvertirà el seu parc de remuntadors vells per un model més sostenible i viable econòmicament

Vallter confirma el projecte d'un nou telecabina des de la cota 1500
Vallter confirma el projecte d'un nou telecabina des de la cota 1500 Autor/a: Diaridelaneu
Vallter confirma el projecte d'un nou telecabina des de la cota 1500. L'estació reconvertirà el seu parc de remuntadors vells per un nou model més sostenible. Amb el nou projecte Vallter esdevindrà una estació atractiva per a un públic més ampli, un model de negoci més viable i, a la vegada, adaptant-se a la demanda d'un visitant de la muntanya que superarà l'actual tipologia de client de Vallter.


terminal-sortida-telecabina-vallterPlànol de la terminal de sortida, o base, del nou telecabina de Vallter, que se situarà al pla de la Molina, a 3 km al nord del poble de Setcases (Foto: Doc. Vallter 365).

A menys de dos anys per complir-ne 50, l'estació de Vallter es troba en el moment més complex de la seva vida com a estació d'esquí. Inaugurada l’any 1975, el seu model de negoci és el de la neu, però passats més de 40 anys amb les seves primeres instal·lacions (5 teleesquís i un telecadira biplaça) encara avui operatives, i quan el telecadira Jordi Pujol de 4 places (instal·lat l'any 1992), arriba a la seva fi com a remuntador encara amb un manteniment viable, arriba el moment propici per replantejar tot el model de negoci, així com dels accessos i dels remuntadors de cara als pròxims anys.

telecadira-enric-planella-vallterL'actual base del telecadira Enric Planella, cota 1970 m. En aquest punt es preveu una parada intermèdia del nou telecabina amb base al Pla de la Molina (1.500 m).

I és que no és cap secret que el model d’explotació actual de Vallter no es considera sostenible ni en l'àmbit econòmic ni en l'àmbit ambiental. Per contra, el seu paper vertebrador econòmic durant més de 5 mesos a la vall de Camprodon, fa necessari continuar mantenint l'estació en marxa, però queda clar que no amb el model actual. Per això, l'aposta de futur implica reconvertir-la en un centre d'activitat de muntanya que ha de mantenir l'esperit esportiu i lúdic, i a la vegada sostenible en el seu conjunt. Des dels accessos fins al manteniment d'instal·lacions i fer-ne un model de negoci viable. En resum, una inversió que s'adapta al moment actual, de canvi climàtic i de no només deprendre del públic esquiador, per fer de Vallter un a destí d’esport i lleure actiu els 12 mesos de l’any . Aquest és el projecte Vallter 365, que avui s'ha fet públic.

traca-telecabina-vallter

El projecte Vallter 365

El document i projecte que ja fa dies s'ha començat a fer públic, però avui de forma oficial, vol integrar definitivament l'actual estació dins el Parc Natural de les Capçaleres del Ter i Freser, i fer-ho com a destí d’esport i lleure actiu 365 dies a l’any. Per això es proposa la retirada dels actuals 4 remuntadors vertebradors de l'estació i substituir-los per un únic telecabina de dos trams. El projecte especifica que serà un giny mecànic amb dues parades, una intermèdia i una superior, i dues traces, que permetrà donar el mateix servei que els vells i, a més, fer-ho des d'una cota de 1500 metres.

En aquest sentit, la terminal de sortida d'aquest remuntador columna vertebral de Vallter tindrà la base a 1500 metres, a poc més de 3 km al nord del poble de Setcases, a la zona coneguda com el Pla de la Molina, a tocar de la Casa de Carlat.

Serà, doncs, en aquesta base a 1500 metres, on els futurs visitants de Vallter hauran de deixar els seus vehicles i continuar el seu trajecte fins a l'actual base de Vallter amb el nou remuntador. Es preveu una zona d'estacionaments amb capacitat similar a l'actual, però amb control i gestió diferent al model actual. D'aquesta manera s'evitarà la circulació de vehicles per la carretera, que quedarà només per a usos esportius o de serveis, i es calcula que petjada de carboni es reduirà en 1.368.627 kg CO2 per any.

vallter-aparcament-1

Un telecabina, tres trams enllaçats i dues direccions

Aquest nou telecabina, de traçat rectilini entre les cotes 1500 i fins a l'actual Pla de Morens (2.160 m), tindrà una parada intermèdia a l'actual base del telecadira Enric Planella, que permetrà continuar donant servei d'accés i recollida als esquiadors d'esquí alpí, o de muntanya, que facin ús de la pista El Xalet, així com per continuar donant servei a l'edifici d'allotjament de l'actual Hostal Pastuira.

La terminal principal d'arribada se situarà igualment a la zona on ja hi arriba el telecadira biplaça (a tocar del conegut Bar La Borda, actualment base d'una fodd-truck), i ja des d'aquest punt, el telecabina prendrà una nova direcció a oest, a la vegada reconvertit a partir d'aquest punt en un telemix o telecombi (es valora la possibilitat que sigui un híbrid entre cadires de 6 places, a l'hivern, i amb cabines a l'estiu) fins a la cota 2535.

Aquest tram de telecadira seguirà gairebé la mateixa línia que l'actual remuntador 4 places Jordi Pujol. Aquesta combinació de telemix i telecabina permetrà, doncs, donar el mateix servei que actualment ja donen els vells teleesquís de Barquins i els esmentats telecadires Enric Planella i Jordi Pujol.

La previsió és que el nou remuntador funcioni pràcticament els 12 mesos de l'any i si el document s'aprova definitivament, a més de superar els tràmits pertinents ja molt avançats i consensuats per diferents organismes, podria ser una realitat l'any 2027. El pressupost global del projecte Vallter 345 es calcula en aproximadament 41 milions d'euros impostos inclosos.


cues-cua-vehicles-cotxes-vies-de-comunicacio-pirineu-vallter-1Cua de vehicles per accedir a Vallter. Una imatge que acabarà desapareixent amb el nou projecte Vallter 365 (Foto: arxiu IST).
 

Comentaris

5-10-20-tots
1
 






giny













Editorial

giny

giny

giny

giny

giny

giny

giny

giny

giny

giny

giny

giny

giny