Notícia

El futur de l’esquí pels propers 10 anys

Ahir a Barcelona es va presentar per primera vegada al nostre país l'estudi  “2014 International Report On Snow and Tourism” realitzat per l'expert i estudiós de la matèria, el suís Laurent Vanat, en l'estudi s’analitza l’evolució de l’esquí al món i en concret a Andorra i Espanya. Vanat va exposar conjuntament amb el director general de Vallnord, Martí Rafel un allau de dades que durant anys ha estudiat i treballat.

L'acte plantejat en base a donar resposta a molts dubtes que ens plantegem els esquiadors i mountainlikers com per exemple; Quins hàbits tindran els 115 milions d’esquiadors que hi ha al món? Com s’esquiarà en les 2.139 estacions d’esquí del planeta els propers 10 anys? I a la península? 

Canvis els darrers 10 anys

Vanat ens sorprenia amb unes dades en què analitzava els canvis en el perfil del esquiador en els darrers anys, o sia des de 2004. Per exemple els usuaris de més de 36 anys han augmentat a conseqüència de la demografia un 10%, passant del 24% al 34%. L´ús del casc ha rebut un increment espectacular passant del 8% al 50%. En canvi una de les dades més preocupants era el percentatge de principiants a pistes, amb una baixada del 11% passant del 30% l'any 2004 al 19% d'enguany.

Les xarxes socials

Com a tendència, és consolida l'omnipresència de les xarxes socials, que fan que la gestió amb el client sigui "al moment" amb tots els imputs positius que reporta però també amb els negatius, ja que si no és gestiona bé pot ser un factor contraproduent per les mateixes estacions. L'us de les xarxes socials, en concret a facebook, situa les estacions andorranes ( Vallnord al capdavant) en el primer lloc mundial per davant de països tant potents com Canadà i Estats Units. Amb l'aparició de les app de cada estació s'obre un nou espai de comunicació i fidelització amb el client final, ja que permet interactuar els esquiadors en tot moment i és preveu que enguany tingui una notable introducció a Andorra i Catalunya.

La crisi

També és va fer ressò de com ha afectat la crisi mundial a les estacions, en aquest cas, les catalanes han rebut més l'impacte, cosa que les andorranes han pogut evitar. La crisi ha provocat un canvi en el consum, els clients s'han tornat més emocionals, viatgen i comparen internacionalment, tenen més expectatives i avisa, les destinacions que no s'adaptin ni millorin, quedaran fora del mercat. S'espera que les visites a les pistes d'esquí augmentin 20 milions pel 2020.

Els nouvinguts i el low-cost

Els nous competidors son les noves àrees de esquí que han crescut a Bulgària, Eslovènia i Rússia, amb noves instal·lacions i amb uns resorts adequats als temps que corren, això pot fer que els usuaris tindran més on triar, caldrà que la innovació i la capacitat de retenció a la destinació siguin claus per captar-los i retenir-los. A més cal afegir l'impacte de les companyies de vol low-cost que faciliten els vols i també beneficien a les destinacions competidores, car sempre hi haurà una oferta més amplia de destinacions

Internet

L'arribada massiva d'internet ha modificat la manera tradicional d'entendre el turisme de neu, ara, gràcies a la xarxa ens ajuda a trobar promocions, a crear propis plans de vacances,  ajuda a augmentar la competència, tens a l'abast de tot el món. Malgrat això constata que no té impacte en les visites d'esquí, o sigui que gràcies a internet no s'aconsegueixen nous esquiadors.

La clau del negoci de neu
En aquest sentit, l’augment de remuntadors comporta una dimensió nova en l’oci a la neu donat que es redueixen les cues d’espera en els remuntadors i augmenta el temps d’oci a les pistes. Cada cop està més clar que la tendència que han d'apostar (i de fet ja hi aposten) els camps de neu és que els clients esperen més activitats addicionals lucratives, restauració de tots tipus, activitats què és puguin realitzar a les pistes fora dels horaris habituals d'obertura de pistes amb un objectiu clar,  que aconsegueixin retenir als visitants als centres de neu. S'ha d'adequar l'oferta per tal que sigui del tot atractiva pels clients, ja que han de competir amb mercats emergents de gran potència com son els creuers a Europa, que cada dia compten amb més usuaris.

El canvi climàtic
Preguntat sobre com podia afectar a les estacions els propers anys l'efecte del canvi climàtic, Vanat comentava que des del seu punt de vista avui no és un dels reptes a treballar, ja que es un tema que es va revisar en el seu dia i que la majoria de les estacions es van equipar amb sistemes de producció de neu que d'alguna manera han garantit la seva continuïtat. Diguéssim que ja havien fet els deures, entèn que en la situació actual i amb els sistemes de neu comentat anteriorment, no preveu gaires problemes en els 10 o 15 anys, tot i que no descarta que més endavant és torni a replantejar tot plegat.

El futur
Vanat apunta que en els propers anys, els esquiadors gaudiran més de les pistes perquè hi haurà més remuntadors i seran més ràpids, i que aquests s’inclinaran per activitats innovadores. En aquest sentit, Martí Rafel afegia que s’està activant la promoció de l'esqui escolar per mantenir el creixement de l'esquí a la base. Com estan fent les escoles a Andorra i alguna zona de Catalunya.  El repte és aconseguir fer pedrera de futurs esquiadors, Rafel comentava que a França estan molt conscienciats d'aquesta problemàtica i fins i tot ja han creat el forfet gratuït pels debutants. Davant la possible instal·lació de pistes d'esquí indoor a Barcelona, Vanat afirmava que les estacions indoor com la que hi ha Madrid o la que s’està projectant a Barcelona, contribueixen a promoure el rejoveniment de l’esquí entre els debutants, cosa imprescindible per garantir el futur dels camps de neu.











Entrevista

"La festa post competició és un gran al·licient. Sense ella, el record per als nens no seria el mateix"
Oriol Guinart Director tècnic de Club Aranès d'Esports d'Iuèrn (CAEI)

entrevista


Les més llegides

Edició en paper


Editorial