Notícia

Barcelona tindrà una innovadora estació d'esquí sota terra

Autor/a: Israelian Snow Projects
Barcelona tindrà una estació d’esquí sota terra. El projecte, que fins ara s’havia portat amb màxima discreció, serà molt innovador per ser 100% sostenible i convertirà Barcelona en la primera ciutat del món en disposar d’una estació d’esquí aprofitant les infraestructures del metro, en concret les Línies 3, la verda, i la línia 5, la blava.

El projecte el promou l’empresa israeliana Trolato Tal&Snow Projects S.A., especialitzada en sistemes d’innivació indoor i estarà lligada al projecte de la candidatura dels jocs olímpics d’hivern per Barcelona-Pirineus 2026. El projecte estarà financiat en exclusiva per la mateixa empresa que construirà l’estació d’esquí i que n’explotarà el servei esportiu i turístic fins a l’any 2055. Tot això, a més, sense interrompre el servei de metro de les línies 3 i 5, que en tot cas només hauran d’adaptar els horaris de transport públic reduïnt-los.

COM FUNCIONARÀ?

L’estació d’esquí està inspirada en el sistema de la glacera de Tignes, on els esquiadors remonten sota terra amb una mena de Metro per després baixar esquiant per la pista. A Barcelona funcionarà de la següent manera: la línia 3, de pendent similar a una pista verda, serà l’espai destinat a ser innivat i esquiable. Quan el metro acabi el servei, a les 5 de la tarda, uns canons de neu instal·lats en el sostre túnel de les vies començaran a pulveritzar aigua que, gràcies a un sistema de refrigeració químic molt innovador, permetrà que aquesta qualli en forma de neu sobre les vies, tapant-les completament. Això en només 25 minuts i aconseguint un gruix de més de 40 cms de neu.

Tot seguit una retrac de mides especials, i que portarà un maquinista del metro a qui li agrada molt esquiar, deixarà el túnel condicionat per a l’esquí en una sola passada i els clients ja podran gaudir d’un llarg itinerari, completament il·luminat, que anirà des de l’estació Vall d’Hebron fins a l'estació del metro de Diagonal. En aquest punt els esquiadors enllaçaran, amb cinta transportadaora per no fer malbé el terra i les botes d'esquí, amb la línia blava. Un cop aquí remuntaran per aquesta fins al punt de sortida, és a dir, a l’estació Vall d’Hebron, que interconnecta altre cop les línies 3 i 5.
La pista estarà qualificada de Verda, destinada a aprenents, gent amb trineus i els típics “tiraboles” que els diumenges acostumen a visitar el Pirineu.

UN SISTEMA D’INNIVACIÓ SOSTENIBLE MEDIAMBIENTALMENT

El servei d’esquí, o de trineus, finalitzarà a les dues de la matinada, quan els canons de neu començaran a impulsar aire calent per fondre la neu que serà altre cop emmagatzemada en grans dipòsits a l’espera de tornar ser convertida en neu l’endemà. Aquest procés, que es farà en només 25 minuts, deixarà al descobert les vies del metro per tal de que aquest pugui restablir el servei poques hores més tard.
Aquest sistema d’innivació és de circuit tancat i per aquest motiu sostenible mediambientalment, un motiu que preocupava, i molt, a les autoritats catalanes, tant a l’Ajuntament de Barcelona com a la Conselleria de MediAmbient de la Generalitat de Catalunya

REACCIONS POLÍTIQUES

L’alcalde de Barcelona s’ha mostrat molt satisfet per aquest projecte que es començarà a condicionar abans de dos anys. En declaracions als mitjans de comunicació manifestava que “estic molt content perquè Barcelona torna a innovar i ho farà amb una aposta calarament esportiva i turística, vinculada als esports de neu”. A més, això serà bo per a l’economia de la ciutat ja que els dies d’hivern que faci torb o nevi al Pirineu “els barcelonins no caldrà que pugin a la Cerdanya”.

Des de l'oposició al consistori barceloní no hi han posat gaires traves i de fet tots els representants polítics hi han mostrat suport amb alguns matisos per donar-hi el vist-i-plau. És el cas de ICV, que només ha demanat que “no es molesti els ratolins, les rates i rat penats que habitualment habiten els túnels del metro” i que per tant es faci un “estudi de la fauna actual en els trams afectats per veure’n després la possible disminució, o molèsties, en èpoques de l’aparellament d’aquests animalons tant sensibles”.

Per ERC la iniciativa és molt positiva perquè reforçarà el paper de Barcelona com a “futura capital d’un Estat, el català, i capital mundial dels esports de neu sota terra” però han demanat que es faci un referèndum per decidir si “a part de surfejadors i esquiadors també hi podrà anar la gent a tirar boles de neu o tirar-se amb trineu, tal com ha suggerit l’alacalde”, ja que no ho veuen convenient.

Per al PP la iniciativa pot ser bona però creuen que primer s’hauria d’haver fet a Madrid “per veure si allà funciona i en tot cas uns quans anys després fer-ho aquí” a la vegada que s’ha demanat que la retolació de l’estació d’esquí soterrada es faci “sobretot en català i castellà”.

Per al PSC la idea està bé sempre i quan “després es facin cursets d’esquí subvencionats per a la gent del barri que haurien de ser instruïts per nanos també del barri que sàpiguen esquiar” ja que creuen que hi ha el risc que només hi vagin a esquiar  “turistes japonesos i patosos”,  segons declarava el representant socialista al Diari de la neu.

Al llarg d’avui s’espera que el projecte es presenti en societat en una roda de premsa que es preveu que serà multitudinària.
Més informació en aquest enllaç






Entrevista

"Recordo la sensació de llibertat absoluta i la connexió total amb la muntanya"
Rosa Maria Carcasona Agent de viatges - Ambaixadora de Diaridelaneu

entrevista


Les més llegides

Edició en paper


Editorial