Notícia

Les regions de muntanya analitzen el seu futur sostenible a Andorra

El Congrés Mundial de Turisme de Neu i Muntanya d’Andorra ha començat

Les regions de muntanya analitzen el seu futur sostenible a Andorra
Les regions de muntanya analitzen el seu futur sostenible a Andorra Autor/a: diaridelaneu.cat
El fòrum turístic d’Andorra debat els nous reptes que es plantegen les destinacions de muntanya a mitjà i llarg termini. El Principat d’Andorra es posiciona com a laboratori per investigar les noves estratègies internacionals. Sostenibilitat mediambiental i social, exploració de noves eines de màrqueting i inversió en productes que responguin a les demandes del consumidor actual són alguns dels elements clau.


El secretari general de l’Organització Mundial del Turisme (OMT), Taleb Rifai, ha presentat, durant la inauguració de la novena edició del Congrés Mundial de Turisme de Neu i Muntanya d’Andorra, que s’acabarà el 4 de març, els nous reptes que es plantegen les destinacions de muntanya.

Sostenibilitat, tecnologia, economia cooperativa i seguretat, sobretot en l’àmbit del viatge, són alguns dels principals temes que s’estan tractant. Andorra ja els va començar a posar en pràctica fa quatre anys, amb resultats molt positius, segons les dades facilitades per l’organització. Ho certifiquen els gairebé vuit milions de visitants anuals rebuts entre el 2011 i el 2015, una quantitat que s’espera superar fins a arribar als nou milions el 2019. El Principat preveu assumir un creixement anual del 4%, xifra superior a la que l’OMT calcula a escala mundial, que és d’un 3%. Només l’any passat va rebre un 13% més de visitants que en l’exercici anterior, nou punts per sobre de la mitjana internacional. Andorra té la ràtio més alta del món de visitants per habitant.

“El nostre país es va començar a perfilar com a destinació turística a principis del segle passat. Al cap de cent anys, Andorra ha evolucionat molt, i el turisme continua sent un pilar indiscutible de la nostra economia, ja que representa el 25% del  Producte Interior Brut (PIB ) i cada any rebem l’equivalent a més de cent vegades la nostra població –ha aclarit Antoni Martí, cap del govern d'Andorra–. Però, a més de quantitativa, l’oferta ha de ser qualitativa, i millorar la qualitat vol dir complementar-la amb nous projectes. Com més creixement, més responsabilitat. Hem d’innovar constantment amb la implicació de la societat andorrana.” Francesc Camp, ministre de Turisme i Comerç, ha incidit en la marca Andorra i en el seu posicionament com a segell de prestigi i com a exemple per a altres regions de muntanya de la resta del món. El ministre andorrà ha destacat que “la destinació aspira a ser considerada cinc estrelles; en primer lloc, per la seva oferta d’esquí i de turisme esportiu; en segon, com a lloc d’elecció per a les vacances d’estiu gràcies a les activitats d’aventura, el wellness i el turisme de compres, en què va ser país pioner”. Camp també ha recalcat que “en l’actualitat, el país disposa de més de 44.000 llits per acollir visitants, un nombre equiparable al de Barcelona”. Un altre  dels reptes que es planteja Andorra és millorar las dades de pernoctació, ja que només 2 milions dels 7,8 comptabilitzats anualment hi passen, de mitjana, tres nits.

Ponents d’arreu del món

Els continguts d’aquest fòrum són aportats per gairebé quaranta ponents de reconeguda excel·lència en el sector. Les ponències incideixen en el canvi climàtic, la  gestió sostenible de recursos i el càlcul de la capacitat d’acollida de cada regió, entre altres qüestions. Cal treballar millor la relació amb la població local i adaptar-se al canvi de comportament del consumidor, que aspira a altres experiències amb la  naturalesa, que responen a inquietuds diverses.

Durant la primera jornada, els experts han debatut sobre experiències concretes; entre d’altres, l’ús dels esdeveniments esportius com a eina de promoció, cosa en què l’actual govern andorrà té una gran experiència. De fet, el ministre de Turisme i Comerç, Francesc Camp, ha estat l’encarregat d’anunciar la pròxima creació d’un centre d'alt rendiment en altitud destinat a esportistes d’elit.

Una altra de les sessions ha versat sobre les noves eines de màrqueting que aporten les noves tecnologies, com detallats mapes de senders en 3D, ulleres d’esquí intel·ligents, aplicacions per a Android i iPhone amb què es poden planificar excursions o la captura d’imatges fent servir drons. Són noves eines de màrqueting que afavoreixen la interactivitat, l’accessibilitat, la cooperació, el rendiment i la diversió a la muntanya, amb els interessants exemples d’experiències com les propugnades per la plataforma Wikiloc, encapçalada per Jordi Ramot, o l’empresa suïssa Téléverbier, que  explota un dels sectors de l’estació de Verbier. Precisament, Verbier és el domini esquiable més gran de Suïssa –412 km i cent remuntadors– i el tercer en extensió d'Europa, que opera sota la marca comercial de Les 4 Vallées i que engloba les estacions de Verbier, Nendaz, Veysonnaz i Thyon.

Durant la segona jornada es reprendrà el debat al voltant de la creació d’experiències de qualitat per posicionar el turisme d’aventura a escala global, les respostes que busquen els nous clients que practiquen un estil de vida saludable i actiu, l’ús d’esportistes d’elit com a ambaixadors de marca i la reinvenció del senderisme. La jornada s’acabarà amb la presentació de la iniciativa Aliança per les Muntanyes, de l’Organització de les Nacions Unides per a l’Alimentació i l’Agricultura (FAO).

Comentaris


No hi ha cap comentari
 

Editorial


Opinions

Més opinions

giny

Edició en paper


giny

giny