Notícia
Més detalls del projecte per reflotar Arcalís
El 76% de la inversió per al "nou" Arcalís és per a remuntadors i canons
Poc a poc es van sabent més detalls del projecte per reflotar Arcalís. Segons informa aquesta setmana El Periòdic d'Andorra el 76% de la inversió per al nou Arcalís és per a remuntadors i canons. El ‘master pla’ preveu un increment del 35%de la capacitat del domini esquiable. També es proposa que siguin els constructors dels ginys els qui financin el projecte, de manera que Secnoa pagaria en funció dels usuaris de la infraestructura.
Tal i com informa El Periòdic d'Andorra el pla per reflotar l'estació d'Ordino es preveu que tindrà un cost total de 23,4 milions d’euros. D’aquests, el 76% es vol destinar a remuntadors i canons de neu. Concretament, 13,3 milions d’euros s’invertiran en renovar remuntadors (59%) i 3,8 milions d’euros (17%) a la creació de neu artificial. El restant es distribueix en inversions per a la reordenació del peu d’estació (6%), edificis (14%), mesures ambientals (1%), pistes (3%) i una petita part al control d’accés (percentualment és menor a un 1%). L’apartat d’edificis concentra, bàsicament, accions per potenciar la restauració i preveu una inversió de poc més de tres milions d’euros.
Totes aquestes accions es concentren en tres àrees geogràfiques que al document es defineixen com: la reordenació i millora del peu d’estació de l’Hortell i la modernització dels ginys mecànics del sector Portelles/Abarsetar; el desenvolupament del sector de la Coma per tal de convertir-lo en un sector "complert" que tingui "accés per a tots els clients i pistes per a tots els nivells d’esquiadors", incloent la construcció d'un telecabina entre l'actual peu de pistes d'Arcalís i la Coma, i la reestructuració de la zona de debutants de Planells. I afegeix que es tracta d’inversions que volen ampliar el ventall del client potencial a famílies, tot i ser conscients que la tipologia del client d’Arcalís és un esquiador amb bon nivell i amant de l’esquí.
Com a dades interessants a remarcar en el nou pla cal destacar que es preveu augmentar en un 35% la capacitat del domini esquiable i la pèrdua de 335 places de pàrquing per a cotxes i 29 destinades a busos. Per compensar-ho es vol incentivar la posada en pràctica de llençadores, que vinguin a reforçar el servei free-bus. El pla preveu incrementar un 17,8% els ingressos de l’estació a l’estiu, passant dels 289.597 euros actuals a 1,6 milions d’euros.
Inversions amb Project Finance
Les inversions esmentades es faran amb el mètode Project Finance. Aquest mètode funciona de la següent manera: el constructor del giny mecànic (o una entitat de finançament) finança l’obra i el propietari –en aquest cas Secnoa– retribueix a aquest en funció dels visitants que utilitzen la infraestructura.
D’aquesta manera, en cas de major afluència de la prevista, la inversió es rendibilitza més ràpidament, però en cas que la utilització sigui més baixa que la considerada és el constructor qui ha de suportar eventuals costos financers, en allargar-se el termini de pagament. Segons s’especifica en el document presentat, s’ha escollit aquesta figura financera perquè la capacitat d’endeutament que permet la llei de finances comunals actual "és pràcticament nul·la".
El pla també preveu augmentar els ingressos provinents de la restauració, de l’escola d’esquí, de les botigues i el lloguer d’esquís.
Totes aquestes accions es concentren en tres àrees geogràfiques que al document es defineixen com: la reordenació i millora del peu d’estació de l’Hortell i la modernització dels ginys mecànics del sector Portelles/Abarsetar; el desenvolupament del sector de la Coma per tal de convertir-lo en un sector "complert" que tingui "accés per a tots els clients i pistes per a tots els nivells d’esquiadors", incloent la construcció d'un telecabina entre l'actual peu de pistes d'Arcalís i la Coma, i la reestructuració de la zona de debutants de Planells. I afegeix que es tracta d’inversions que volen ampliar el ventall del client potencial a famílies, tot i ser conscients que la tipologia del client d’Arcalís és un esquiador amb bon nivell i amant de l’esquí.
Com a dades interessants a remarcar en el nou pla cal destacar que es preveu augmentar en un 35% la capacitat del domini esquiable i la pèrdua de 335 places de pàrquing per a cotxes i 29 destinades a busos. Per compensar-ho es vol incentivar la posada en pràctica de llençadores, que vinguin a reforçar el servei free-bus. El pla preveu incrementar un 17,8% els ingressos de l’estació a l’estiu, passant dels 289.597 euros actuals a 1,6 milions d’euros.
Inversions amb Project Finance
Les inversions esmentades es faran amb el mètode Project Finance. Aquest mètode funciona de la següent manera: el constructor del giny mecànic (o una entitat de finançament) finança l’obra i el propietari –en aquest cas Secnoa– retribueix a aquest en funció dels visitants que utilitzen la infraestructura.
D’aquesta manera, en cas de major afluència de la prevista, la inversió es rendibilitza més ràpidament, però en cas que la utilització sigui més baixa que la considerada és el constructor qui ha de suportar eventuals costos financers, en allargar-se el termini de pagament. Segons s’especifica en el document presentat, s’ha escollit aquesta figura financera perquè la capacitat d’endeutament que permet la llei de finances comunals actual "és pràcticament nul·la".
El pla també preveu augmentar els ingressos provinents de la restauració, de l’escola d’esquí, de les botigues i el lloguer d’esquís.