Notícia
Entre esquiada i esquiada, tren del ciment
Recuperat el juliol del 2005 com a carrilet turístic, fa un recorregut pel passat industrial i cultural de la Vall de Lillet
La temporada de neu encara no ha acabat, cert, perquè en aquest pont de l'1 de maig encara podem practicar l'esquí de muntanya, skimo, o l'alpí a la Cerdanya. I per cert, en ambdues modalitats es pot fer en condicions molt bones. Ara bé, també és cert que les dues, l'skimo i l'alpí, s'han de posar en pràctica al matí i deixar les tardes per al repòs o per fer una mica de turisme. Si aquests dies esteu pel Pirineu oriental, entre esquiada i esquiada, us recomanem fer una visita al Tren del Ciment, una visita turística i cultural que us sorprendrà. Voleu saber de què va?
El Ferrocarril Turístic de l'Alt Llobregat, conegut també com el Tren del Ciment, uneix la Pobla de Lillet amb la zona del Clot del Moro, al terme municipal de Castellar de n'Hug. Només són 3,5 quilòmetres de via però hi descobrireu diferents espais d'interès turístic com els jardins Artigas, dissenyats per Gaudí, i el Museu del Ciment, una visita de marcat caràcter industrial però que no en tenim cap dubte que us agradarà. El trajecte té una durada d'uns 20 minuts. El fa una locomotora dièsel amb dos cotxes amb una capacitat total de 50 persones.
Una mica d'història
El carrilet, com se'l coneixia més popularment, va ser construït per la Companyia General d'Asfalts i Pòrtland "Asland" pel transport de ciment de la fàbrica del Clot del Moro. El recorregut començava a la mateixa fàbrica i anava fins a Guardiola de Berguedà on enllaçava amb els Ferrocarrils Catalans, i on es feien els transbords de ciment i també d'altres mercaderies. Els primers anys el ferrocarril només transportava ciment i carbó, però a partir de l'any 1914 va començar a portar passatgers. Aleshores feia un recorregut d'11 quilòmetres i tenia cinc estacions.
Va ser el més petit dels ferrocarrils d'ús públic que tingué l'Estat Espanyol, ja que la seva amplada de via tenia 60 centímetres. La seva funció a la comarca de l'Alt Berguedà va ser vital per oferir una sortida a les produccions industrials i mineres de la zona, però també va ser molt notable la seva funció social.
El 14 d'octubre de 1963 va fer el seu últim viatge fins que l'1 de juliol de 2005 es va posar de nou en funcionament, reconstruint una part de l'antic traçat del ferrocarril. El recorregut és de 3,2 quilòmetres, sortint de l'antiga estació "Empalme-La Pobla de Lillet" passant pel mateix casc urbà de la Pobla de Lillet, els Jardins Artigas i acabant a les instal·lacions del Clot del Moro.
Què hi podem veure?
L'excursió del Tren del ciment és factible de fer en un matí o una tarda, però una mica just, així que si podeu dedicar-hi tot un dia molt millor. Us relacionem els punts d'interès que no us podeu deixar perdre.
1 - L'exposició permanent sobre els ferrocarrils industrials de l'Alt Llobregat, que es troba al costat mateix de l'estació de La Pobla de Lillet. Hi destaca la locomotora que va inaugurar la línia del cremallera de Montserrat, i el cotxe reial que es feia servir per transportar personalitats i representants oficials.
2 - Visiteu La Pobla de Lillet i el seu nucli antic i, per descomptat, el pont vell, el més antic dels ponts que actualment travessen el Llobregat.
3 - Els Jardins Artigas, que van ser dissenyats per Antoni Gaudí a principis del s. XX.
4 - El Museu ciment. A finals del segle XIX, es va començar a construir a la zona del Clot del Moro, la que seria la primera fàbrica de ciment pòrtland a Catalunya. Avui l'antiga fàbrica que es va fer aquí per aprofitar la pedra calcària de l'indret, ha estat declarada bé d'interès nacional.
Més per veure a la vall de Lillet
Bé, això és el que us permet veure fàcilment, de manera divertida i ben sincronitzada en tren del ciment, però és evident que a la vall del Lillet hi ha encara més coses per veure.
Les Fonts del Llobregat, sempre espectaculars, especialment recomanables de veure ara, a la primavera, quan hi brollen les neus foses dies abans des del cim de la Tosa i Puigllançada en el seu vessant sud. Heu pensat que part de l'aigua que hi veureu brollar possiblement, molts mesos abans, ha estat neu que heu esquiat?
I finalment, una altra visita que no us hauríeu de deixar perdre és el poble de Castellar de n'Hug. Una passejada pels seus carrers costeruts, de cases acuradament restaurades amb arquitectura pròpia del Pirineu, amb vista a la serra dels Rasos de Peguera, Ensija o el Pedraforca, us permetrà passar una bona estona i fer temps per encarregar taula en algun dels molts restaurants del poble, sigui per dinar o per sopar.
Així doncs, ja ho sabeu, entre esquiada i esquiada, el tren del ciment és una opció de lleure que no us decebrà. Això sí, heu de saber que el tren del ciment funciona tots els caps de setmana i dies festius de maig fins a novembre, i si ho voleu visitar entre setmana, cal fer-ho sota petició per fer reserva per a grups mínims de 20 persones.
Més informació a: trendelciment.cat
Una mica d'història
El carrilet, com se'l coneixia més popularment, va ser construït per la Companyia General d'Asfalts i Pòrtland "Asland" pel transport de ciment de la fàbrica del Clot del Moro. El recorregut començava a la mateixa fàbrica i anava fins a Guardiola de Berguedà on enllaçava amb els Ferrocarrils Catalans, i on es feien els transbords de ciment i també d'altres mercaderies. Els primers anys el ferrocarril només transportava ciment i carbó, però a partir de l'any 1914 va començar a portar passatgers. Aleshores feia un recorregut d'11 quilòmetres i tenia cinc estacions.
Va ser el més petit dels ferrocarrils d'ús públic que tingué l'Estat Espanyol, ja que la seva amplada de via tenia 60 centímetres. La seva funció a la comarca de l'Alt Berguedà va ser vital per oferir una sortida a les produccions industrials i mineres de la zona, però també va ser molt notable la seva funció social.
El 14 d'octubre de 1963 va fer el seu últim viatge fins que l'1 de juliol de 2005 es va posar de nou en funcionament, reconstruint una part de l'antic traçat del ferrocarril. El recorregut és de 3,2 quilòmetres, sortint de l'antiga estació "Empalme-La Pobla de Lillet" passant pel mateix casc urbà de la Pobla de Lillet, els Jardins Artigas i acabant a les instal·lacions del Clot del Moro.
Què hi podem veure?
L'excursió del Tren del ciment és factible de fer en un matí o una tarda, però una mica just, així que si podeu dedicar-hi tot un dia molt millor. Us relacionem els punts d'interès que no us podeu deixar perdre.
1 - L'exposició permanent sobre els ferrocarrils industrials de l'Alt Llobregat, que es troba al costat mateix de l'estació de La Pobla de Lillet. Hi destaca la locomotora que va inaugurar la línia del cremallera de Montserrat, i el cotxe reial que es feia servir per transportar personalitats i representants oficials.
2 - Visiteu La Pobla de Lillet i el seu nucli antic i, per descomptat, el pont vell, el més antic dels ponts que actualment travessen el Llobregat.
3 - Els Jardins Artigas, que van ser dissenyats per Antoni Gaudí a principis del s. XX.
4 - El Museu ciment. A finals del segle XIX, es va començar a construir a la zona del Clot del Moro, la que seria la primera fàbrica de ciment pòrtland a Catalunya. Avui l'antiga fàbrica que es va fer aquí per aprofitar la pedra calcària de l'indret, ha estat declarada bé d'interès nacional.
Més per veure a la vall de Lillet
Bé, això és el que us permet veure fàcilment, de manera divertida i ben sincronitzada en tren del ciment, però és evident que a la vall del Lillet hi ha encara més coses per veure.
Les Fonts del Llobregat, sempre espectaculars, especialment recomanables de veure ara, a la primavera, quan hi brollen les neus foses dies abans des del cim de la Tosa i Puigllançada en el seu vessant sud. Heu pensat que part de l'aigua que hi veureu brollar possiblement, molts mesos abans, ha estat neu que heu esquiat?
I finalment, una altra visita que no us hauríeu de deixar perdre és el poble de Castellar de n'Hug. Una passejada pels seus carrers costeruts, de cases acuradament restaurades amb arquitectura pròpia del Pirineu, amb vista a la serra dels Rasos de Peguera, Ensija o el Pedraforca, us permetrà passar una bona estona i fer temps per encarregar taula en algun dels molts restaurants del poble, sigui per dinar o per sopar.
Així doncs, ja ho sabeu, entre esquiada i esquiada, el tren del ciment és una opció de lleure que no us decebrà. Això sí, heu de saber que el tren del ciment funciona tots els caps de setmana i dies festius de maig fins a novembre, i si ho voleu visitar entre setmana, cal fer-ho sota petició per fer reserva per a grups mínims de 20 persones.
Més informació a: trendelciment.cat