Notícia

Les 6 raons de la dissolució de Grandvalira

Ahir Joan Viladomat va explicar als mitjans de comunicació els perquès de la desfeta de Grandvalira

Joan Viladomat
Ahir Joan Viladomat va explicar als mitjans de comunicació els perquès de la desfeta de Grandvalira. Autor/a: Andorra Difusió
L'accionista majoritari de Saetde, Joan Viladomat, va confirmar ahir davant els mitjans de comunicació que la decisió de dissoldre Nevasa no té marxa enrere. De manera desglossada va estar explicant les raons del perquè de la decisió de dissoldre Grandvalira. Aquestes són les 6 raons que ho expliquen:

1 • La plataforma esquiable de Soldeu no és d'interès nacional.

Ha estat el detonant que ha fet esclatar les tibantors. La llei del sòl del Principat d'Andorra indica que els projectes d'interès nacional han de ser redactats pel Govern i no pas per una empresa o un comú.

2 • La FIS mai va exigir la plataforma esquiable.

La Federació Internacional d'Esquí (FIS) no exigia aquestes obres de la Plataforma, tot i que admet que les veia bé, però en cap cas es posava com a condició "sinequanon".

3 • La plataforma suposa una requalificació encoberta.

La construcció de la plataforma acabarà esdevenint una requalificació urbanística encoberta, ja que uns terrenys amb fort pendent i de nul interès urbanístic passen a ser atractius des d'aquest punt de vista.

4 · El greuge econòmic.

Les facilitats amb què el Govern va donar 1 milió d'euros per la pista de l'Avet, un altre milió d'euros per l'Àliga, i 2 milions d'euros més per l'Avet per a la final de la Copa del Món del 2019.
5 • El mal ús de la marca Grandvalira en favor d'Ensisa.

La utilització que ha fet Ensisa de la marca Grandvalira no ha estat la correcta. Un exemple: Ensisa va emetre un comunicat de premsa el mateix dia en què apareixia publicada al BOPA (Butlletí Oficial del Principat d'Andorra) la declaració d'interès nacional de la plataforma. A la nota s'indicava que la Copa del Món del 2019 suposaria una audiència potencial de 700 milions de teleespectadors. Amb aquestes xifres era fàcil convèncer l'opinió pública de què el projecte era d'interès nacional.

6 • Xifres desorbitades d'audiència.

Lligat amb l'anterior punt, es va posar sobre la taula que les audiències de les competicions d'esquí estan lluny dels 700 milions de teleespectadors. Per exemple, l'esdeveniment més vist en el món de l'esquí es fa a Kitzbuhel i pot assolir, com a molt, els 6,5 milions de teleespectadors. La Super Bowl, que és un dels actes més vistos de l'any, té uns 105 milions d'espectadors.

Més coses: i a partir d'ara?

A part de les raons explicades i sintetitzades en els 6 punts anteriors, Viladomat també va explicar la situació de futur per a Saetde.

El pròxim 3 de juliol es realitzarà una comissió entre Saetde i Ensisa per tractar en profunditat alguns aspectes de la dissolució. La voluntat de Saetde és seguir endavant en solitari i pel que fa als treballadors de Nevasa va proposar reubicar-los en les dues societats. Pel que fa a la marca, Viladomat va plantejar dues opcions: o que la compri una de les dues societats, o que quedi aparcada sense que ningú la utilitzi, per si més endavant es vol recuperar. També ha afegit que li agradaria mantenir els quilòmetres esquiables del domini, però que això implica una gestió diferent i un forfet més car per al client.

Joan Viladomat va explicar que en endavant Saetde, com a empresa i estació (Pas dela Casa-Grau Roig), serà "més petita però més eficient" i va recordar que van estar "50 anys sols" i que ara el que volen és "una competència sana amb Ensisa". Viladomat no ha voler donar massa detalls sobre si aquesta dissolució podria revifar el projecte d'expansió cap a Porta, tot i que ha dit que seria "complex".




Entrevista

"La festa post competició és un gran al·licient. Sense ella, el record per als nens no seria el mateix"
Oriol Guinart Director tècnic de Club Aranès d'Esports d'Iuèrn (CAEI)

entrevista


Les més llegides

Edició en paper


Editorial