Notícia
10 coses que has de saber de Cerro Catedral
Catedral és el domini més gran de tot Sudamèrica sumant més de 120 quilòmetres de pistes
Una de les poques estacions que reuneix totes les condicions per ser visitada; per la seva història, bellesa dels seus paisatges, atractiu entorn i per l'après-ski. Es diu Catedral i està a la Patagònia argentina.

Per la pista Panoràmica de Cerro Catedral (Foto: Diaridelaneu).
Hi ha estacions d'esquí a les que només per la història que comporten ja mereixen ser visitades. Altres pels seus bells paisatges o els seus llargs descensos. I n'hi ha que perquè es van posar de moda o perquè és tan interessant el seu entorn, l'après-ski i la gastronomia com el mateix esquí. Però... hi ha cap estació que reuneixi totes aquestes condicions? Existeix? A l'hemisferi sud? Doncs si, és a la Patagònia Argentina i només el seu nom ja fa respecte: Catedral.
Catedral, situada als Andes, és una estació amb tanta història i identitat que tot esquiador amb esperit inquiet l'hauria de visitar. Alguns potser pensen que sona a recurs fàcil, gairebé tòpic, però no, us explico el perquè cal visitar aquesta estació d'esquí.
Aquestes són les 10 qüestions bàsiques que cal saber de Cerro Catedral, segons la nostra experiència en base a la visita realitzada els dies 24 i 25 d’agost de 2017.

Lliscant sobre neu pols i amb el llac Nauel Huapi com a fons panoràmic (Foto: Diaridelaneu).
1 - La neu.
Neu pols en els dies de la nostra visita, acabada de precipitar. La mitjana de precipitació varia molt, però habitualment s’arriba al 1,5 m. a la cota 1.000 i als 3,5 m acumulats a la cota 2.100. La millor neu es troba a les pistes Nubes, Patrulla i Banana. Disposa de 16 canons de neu de baixa pressió.
2 - Els remuntadors.
Fins a 34 ginys mecànics, d’entre els quals cal destacar un telecadira desembragable de 6 places i un telecabina. En general, remuntadors vells i una mica lents.

Telecadira La Hoya, a la línia entre el bosc i les pistes altes (Foto: Diaridelaneu.cat).
3 - Les pistes.
Catedral és el domini més gran de tot Sud-amèrica. En total suma 120 quilòmetres de pistes de tots nivells, sense bosc i amples a les cotes altes, estretes a les cotes baixes, sovint esdevenint camins pel mig del bosc. En general hi predominen els traçats destinats a esquiadors de nivell mig. Tres zones de debutants, una de les quals, al peu de pistes, amb garantia de neu produïda.
Imprescindible esquiar les pistes La Seis i la Panorámica, aquesta última amb visió directa al llac Nauel Huapi.
4 - Forapistes i àrees freestyle.
Dues zones forapista al perímetre de l’estació: Zona La Laguna i Zona Segundo Lomo, de fàcil accés i retorn.
Pel que fa a àrea freestyle cal destacar la zona habilitada al telecadira El Bosque, amb circuit SBX i l'snow-park de la pista FIS i telecadira Nubes.

Panoràmica parcial de les pistes altes de Catedral (Foto: Diaridelaneu.cat)
5 - Història.
La història de l’esquí a Argentina passa per Catedral i la ciutat peu de pistes de San Carlos Bariloche. Els primers esquiadors hi van arribar a mitjans de la dècada dels 30 del segle passat, gràcies a la instal·lació d’un primer telefèric (cablecarril), encara avui present. L’any 1965 es van instal·lar més ginys mecànics i ja es va considerar una veritable estació d’esquí. Avui Catedral està pendent tirar endavant un pla director, condicionat a una nova concessió que n’allargui el termini d’explotació, per reformar tota l’estació de forma gairebé integral.
6 - Restauració i allotjament.
A pistes hi ha fins a 16 restaurants i bars, amb molta varietat d’oferta en preus i qualitat, als quals cal afegir-hi el peu de pistes de la cota 1.000 m, amb tot tipus d’ambients.
Pel que fa a allotjament: en el peu de pistes de la cota 1.000 l’oferta és també generosa i en general cara o molt cara. L’alternativa és a San Carlos de Bariloche, amb una àmplia oferta d’hotels, cabanes i altres opcions.

Molta neu a la nostra visita a Catedral Alta Patagonia (Foto: IST).
7 - Accessos i aparcaments.
Carretera ampla i ben pavimentada fins al peu de pistes. Des de San Carlos de Bariloche són 18 quilòmetres, 24 des de l’aeroport, amb arribades de vols internacionals. Ofereix un aparcament a peu de pistes i un segon a pocs quilòmetres amb servei de bus llançadora.
8 - Serveis generals.
Tots els serveis hi són presents: diverses escoles d’esquí amb més de 1.000 professors, peu de pistes molt comercial, amb guarderia, lloguer de motos de neu, botigues variades, lloguers, venda de material, servei mèdic, bancs, policia... L’estació no disposa d’aplicació pròpia. Fins a 8 webcams, un fet poc habitual a sudamèrica.
9 - Après-ski.
A la mateixa estació d’esquí hi ha diversos restaurants i tot ser molt gran no destaca per l’ambient nocturn. L’alternativa és desplaçar-se fins a San Carlos de Bariloche, amb més oferta de locals de festa. A tota la zona hi ha molta cultura de cervesa i fabricants artesanals així que el que mana a les nits de Bariloche és anar a sopar en algun d’aquests locals i continuar amb degustació de cerveses artesanals.

Panoràmica dels entorn de Catedral des de la cota alta de l'estació (Foto: Diaridelaneu.cat).
10 - El pitjor i el millor.
Comencem pel que ens va agradar menys. Hi ha poca xarxa d’innivació, els remuntadors són lents i una mica antics. El peu de pistes de Catedral és poc muntanyenc, amb molt de turista interessat a fer ninots de neu i molts estudiants acabats de graduar que visita Catedral com a viatge de fi de curs. I que es mouen com un ramat per la zona.
El millor: estació gran, amb molts sectors que permeten canviar gairebé del tot de tipus de neu, pistes i entorn. Els treballadors de l’estació són molt atents i compromesos en la seva tasca. Les panoràmiques i els paisatges que pots contemplar a Catedral són espectaculars.
Més informació:
Web de Cerro Catedral: www.catedralaltapatagonia.com
Àlbum de fotografies de Cerro Catedral en aquest enllaç.
Entrevista amb Manuel Pérez Gerent comercial de Cerro Catedral en aquest enllaç.
Altres articles: Catedral Alta Patagonia, el santuario de los esquiadores en Sudamérica