Notícia
La plataforma de Soldeu comença un compte enrere d'infart
Les obres hauran d'estar enllestides el novembre de 2018, tres mesos abans de la Copa del Món
Diaridelaneu.cat va visitar la setmana passada les obres de la plataforma esquiable de Soldeu. I pel que hi vam veure, la pregunta sembla inevitable: Estaran a punt per a les finals de la Copa del Món d'esquí alpí? El repte sembla difícil, però la veritat és que tot va segons el previst i els terminis, tot i que justos, permeten pensar en un esdeveniment esportiu de repercussió mundial a Soldeu que poc tindrà a veure amb les finals de la Copa d'Europa d'aquesta temporada.
Visitar les obres de la plataforma de Soldeu és, ara mateix, la millor manera de donar la raó als més pessimistes sobre la finalització a temps d'aquesta infraestructura. La setmana passada Diaridelaneu va estar a Soldeu visitant les obres en curs d'aquesta obra gairebé faraònica, no tant pel volum, que també, sinó perquè ara mateix costa imaginar-se que la famosa i polèmica plataforma, pugui estar enllestida d'aquí a només 9 mesos. Les finals de la Copa del Món d'esquí alpí se celebraran a la pista Avet entre l'11 i el 17 de març de 2019. Ningú dubta que s'ha fet molta feina, segur, però de moment no s'acaba de veure. Així doncs, les obres estaran enllestides?
Fonaments gairebé enllestits i terminis al dia
Des que van començar les obres a finals de juliol de 2017 el gruix d'aquestes ha estat, bàsicament, per posar les bases dels fonaments. I aquesta feina, la menys vistosa però també la més transcendental de tot el que cal fer, ja es troba ara mateix en el tram final. De fet les obres es troben en la fase 7 d'un total de 17. Això vol dir que si el termini d'obres és de 16 mesos podem afirmar que, de seguir el ritme actual, les obres estan complint al peu de la lletra els terminis previstos. Així que, tot va segons el previst, i per tant els més incrèduls possiblement no veuran "complir-se" les seves prediccions més negatives.
Això sí, el ritme i calendari de les obres gairebé no permet marge de maniobra si aparegués algun imprevist. De fet, la setmana passada es començaven a aixecar les primeres columnes "mastodòntiques" que hauran de sustentar la plataforma que cobrirà el riu Valira i que permetrà allargar la pista Avet.
Un cop s'hagin aixecat les esmentades columnes l'obra avançarà visualment amb més rapidesa. I sobre el terreny amb més tranquil·litat, ja que en un 70% és material d'obra prefabricat.
Una obra que és un repte en tots els sentits
El director del projecte i obra, Conrad Blanch, va confirmar en una entrevista a Diaridelaneu que el projecte estarà enllestit el novembre-desembre d'aquest any, és a dir, a 3 mesos de la data d'inici de les finals de la Copa del Món d'esquí alpí. Blanch va explicar als mitjans de comunicació que "la part més important en aquest moment és la dels fonaments, una part bàsica per a la construcció de l'aparcament i la plataforma esquiable".
D'entre els detalls que va explicar sobre l'aixecament de la plataforma el director va comentar que "ha calgut construir un accés nou fins al riu" i que aquest ha de complir amb certs requisits, entre els quals que haurà de ser una carretera capaç d'aguantar el pes de 40 camions articulats que transportaran "unes bigues que pesen 120 tones cadascuna". Segons Blanch, les obres "s'han fet en ple hivern", el que suposa un repte "per les baixes temperatures, perquè han de respectar els clients dels hotels en horari nocturn" i perquè tampoc és fàcil fer unes obres aixecant una pols "que pot acabar ennegrint la neu del peu de pistes just quan acollim les finals de la Copa d'Europa".
El cost i les avantatges de l'obra
El cost de les obres de la plataforma puja fins als 24 milions d'euros i els aporta íntegrament ENSISA, una de les dues societats que conformen Grandvalira. Un cop enllestida la plataforma esquiable de Soldeu, aquesta els permetrà millorar diverses qüestions tècniques, entre les quals allargar la pista Avet en gairebé 150 metres, aconseguir una zona d'arribada de pendent més suau i amb més espai de frenada i fer que, visualment, l'actual peu de pistes millori amb un espai menys escanyat.
Les obres també permetran la seguretat de la pista, millorant el temps d'evacuació. En aquest sentit milloraran la seguretat de l'espectador, ja que hi haurà més espai per a la instal·lació de graderies per al públic sobre una superfície més plana, per tant amb menys risc que les que s'instal·len en zones amb més pendent. A més, a la pràctica la plataforma esdevindrà un autèntic peu de pista connectat físicament per una pista ampla i no per un pont, com fins ara, amb el nucli urbà, a més de dotar a Soldeu d'un aparcament soterrat per a 450 vehicles.
Fonaments gairebé enllestits i terminis al dia
Des que van començar les obres a finals de juliol de 2017 el gruix d'aquestes ha estat, bàsicament, per posar les bases dels fonaments. I aquesta feina, la menys vistosa però també la més transcendental de tot el que cal fer, ja es troba ara mateix en el tram final. De fet les obres es troben en la fase 7 d'un total de 17. Això vol dir que si el termini d'obres és de 16 mesos podem afirmar que, de seguir el ritme actual, les obres estan complint al peu de la lletra els terminis previstos. Així que, tot va segons el previst, i per tant els més incrèduls possiblement no veuran "complir-se" les seves prediccions més negatives.
Això sí, el ritme i calendari de les obres gairebé no permet marge de maniobra si aparegués algun imprevist. De fet, la setmana passada es començaven a aixecar les primeres columnes "mastodòntiques" que hauran de sustentar la plataforma que cobrirà el riu Valira i que permetrà allargar la pista Avet.
Un cop s'hagin aixecat les esmentades columnes l'obra avançarà visualment amb més rapidesa. I sobre el terreny amb més tranquil·litat, ja que en un 70% és material d'obra prefabricat.
Una obra que és un repte en tots els sentits
El director del projecte i obra, Conrad Blanch, va confirmar en una entrevista a Diaridelaneu que el projecte estarà enllestit el novembre-desembre d'aquest any, és a dir, a 3 mesos de la data d'inici de les finals de la Copa del Món d'esquí alpí. Blanch va explicar als mitjans de comunicació que "la part més important en aquest moment és la dels fonaments, una part bàsica per a la construcció de l'aparcament i la plataforma esquiable".
D'entre els detalls que va explicar sobre l'aixecament de la plataforma el director va comentar que "ha calgut construir un accés nou fins al riu" i que aquest ha de complir amb certs requisits, entre els quals que haurà de ser una carretera capaç d'aguantar el pes de 40 camions articulats que transportaran "unes bigues que pesen 120 tones cadascuna". Segons Blanch, les obres "s'han fet en ple hivern", el que suposa un repte "per les baixes temperatures, perquè han de respectar els clients dels hotels en horari nocturn" i perquè tampoc és fàcil fer unes obres aixecant una pols "que pot acabar ennegrint la neu del peu de pistes just quan acollim les finals de la Copa d'Europa".
El cost i les avantatges de l'obra
El cost de les obres de la plataforma puja fins als 24 milions d'euros i els aporta íntegrament ENSISA, una de les dues societats que conformen Grandvalira. Un cop enllestida la plataforma esquiable de Soldeu, aquesta els permetrà millorar diverses qüestions tècniques, entre les quals allargar la pista Avet en gairebé 150 metres, aconseguir una zona d'arribada de pendent més suau i amb més espai de frenada i fer que, visualment, l'actual peu de pistes millori amb un espai menys escanyat.
Les obres també permetran la seguretat de la pista, millorant el temps d'evacuació. En aquest sentit milloraran la seguretat de l'espectador, ja que hi haurà més espai per a la instal·lació de graderies per al públic sobre una superfície més plana, per tant amb menys risc que les que s'instal·len en zones amb més pendent. A més, a la pràctica la plataforma esdevindrà un autèntic peu de pista connectat físicament per una pista ampla i no per un pont, com fins ara, amb el nucli urbà, a més de dotar a Soldeu d'un aparcament soterrat per a 450 vehicles.