Notícia

Què fan les estacions d’esquí quan s’acaba la neu?

Això és el que passa en una estació d’esquí tan bon punt es tanquen els remuntadors

A l'estiu les estacions d'esquí fan el manteniment dels ginys mecànics. A la imatge, cadires a Vallter.
A l'estiu les estacions d'esquí fan el manteniment dels ginys mecànics. A la imatge, cadires a Vallter.
Després de gairebé 6 mesos d’obertura les estacions d’esquí van tancant portes. Algunes ja ho van fer el mes de març i altres han esperat a fer-ho a finals d’abril. Un cop tancades aquestes canvien ràpidament el seu aspecte i el silenci s’apropia de l’entorn. Són moments de tranquil·litat, amb els aparcaments buits de vehicles, sense la cridòria de nens i adults i amb la neu de pistes fonent-se ràpidament. Potser això és el més evident que es pot veure i percebre quan una estació tanca, però el cert és que hi passen més coses. Us ho expliquem.


El tancament de les estacions d’esquí al llarg del mes d’abril és, en certa manera, parlar de tranquil·litat a les pistes d’esquí. S’acaba el moviment de clients, el del personal vinculat a l’estació, el dels monitors, de conductors de remuntadors, de conductors de les trepitjaneus, de cambrers per les terrasses, cuiners, de metges pel centre mèdic o del personal de botiga del lloguer d’esquís. D’un dia per altre tots deixen de pujar a pistes. Només un grup reduït de personal, entre les quals pisters, operaris de manteniment i personal d’oficines, continuen pujant cada dia a l’estació per preparar la temporada d’estiu o bé per començar a posar el fil a l’agulla de la temporada vinent d’hivern.

El personal laboral de l’estació

Són dies en què el personal que treballa només durant la temporada d’hivern es reubiquen en altres llocs de treball, a vegades a la costa fent la temporada d’estiu o bé viatjant a l’hemisferi sud per fer el què en el sector es coneix com la doble temporada. Se’n van a treballar a les estacions d’esquí xilenes o argentines. Alguns aprofitaran per descansar, visitar la família o per viatjar durant el mes de maig abans de començar la seva segona feina.

Mentrestant a pistes, en arribar el mes de maig, quan encara bona part de les pistes altes encara estan cobertes de neu, comencen les primeres operacions de manteniment als remuntadors.

Manteniment dels ginys mecànics

En els teleesquís es procedeix al desmuntatge de les perxes per així netejar-les i fer-hi la posada a punt de les molles telescòpiques. A les estacions de sortida (motriu) i al retorn es revisen els volants, el cable de transport, els sistemes de seguretat de descarrilament, els sistemes de frenat i les politges de cada pilona. En funció dels anys que tingui la instal·lació es farà un tipus de revisió que haurà de ser més a fons. Així ho marca la legislació i normativa del transport per cable que depèn del Departament de Territori i Sostenibilitat.

En els telecadires i telecabines l’operació es repeteix, però acostumen a ser revisions més complexes per volum i per temps invertit que no pas en els teleesquís. El fet que siguin ginys mecànics destinats a transportar persones via cable aeri, i no pas per arrossegament, fan que se segueixin uns protocols de revisió i manteniment més acurats. Si la instal·lació s’ha de posar en marxa de nou per a les activitats d’estiu, el més probable és que es faci una primera revisió a la primavera i una segona a la tardor.

Tant en el cas dels teleesquís com dels telecadires la revisió acostuma a fer-la el personal de manteniment de la mateixa estació o bé empreses especialitzades que en verifiquen els treballs per tal que aquests rebin l’aprovació dels sistemes d’inspecció de l’administració.

Xarxes de seguretat recollides

Tan bon punt s’han tancat pistes queda la feina de la retirada del material de senyalització i seguretat. Es retiren les xarxes de seguretat B i C i es guarden al magatzem. Pel que fa a les xarxes de seguretat tipus A, les fixes, normalment es pleguen per evitar el deteriorament del sol o bé es retiren per complet.

El matalassos protectors, pista avall

També es retiren totes les desenes -potser centenars- de protectors tipus matalàs que protegeixen els esquiadors dels canons de neu, de les pilones i de les tanques de seguretat o rètols informatius. El mateix es fa amb les balises i la retolació de pistes. Aquestes operacions s’han de dur a terme amb força rapidesa després del tancament de les estacions, ja que així es podran baixar fins al peu de pistes fàcilment, ja sigui amb esquís, motos de neu o trepitjaneus. Normalment es fan de forma programada, és a dir, progressivament es tanquen sectors, pistes i remuntadors, un a un, per facilitar les feines als pisters.

Uns canons de neu a cobert, altres a pistes

Normalment els canons d’alta pressió -coneguts popularment com a llances o girafes- queden fixats al seu lloc i se’n retiren les vàlvules i els tubs de proveïment d’aigua i aire, per evitar el seu deteriorament un cop queden al descobert del gruix de neu, i fins i tot per evitar possibles bretolades o robatoris.

Pel que fa als canons de baixa pressió -els més voluminosos- algunes estacions prefereixen deixar-los en la seva ubicació i protegir-los amb fundes. En canvi altres estacions els retiren de les pistes i els emmagatzemem a l’espera de reubicar-los a finals d’octubre.

També cal fer el manteniment de totes les sales de bombeig (bombes d’impulsió d’aigua i compressors) per verificar que els motors funcionen correctament i que les canonades no tenen fuites. Sempre serà millor fer una reparació a l’estiu que no pas a la tardor.

Repararar els paravents

El pes de la neu, el vent o potser el pas d’alguna trepitjaneus poden haver provocat que al llarg de l’hivern alguns paravents hagin estat abatuts o directament hagin quedat literalment destrossats. Serà el moment de reparar-los o fins i tot de reubicar-los per així millorar les seves funcions. També són setmanes en què possiblement s’equipin nous trams de pistes amb aquesta mena d’equipaments.

Desbrossament dels traçats, ressembrat i perfilats de pistes

És primavera, un bon moment per retirar pedres i rocs de les pistes altes i a la vegada per fer el ressembrat de gespa. Cada any es fan petites actuacions en aquest sentit i s’aprofita per fer perfilats de pistes. També serà un bon moment per fer desbrossament de matolls o branques en les línies dels remuntadors. La biomassa generada es reaprofita per ajudar en el ressembrat de pistes o barrancs.

Revisió i manteniment del parc de màquines

Durant l’hivern els vehicles 4x4 del personal de l’estació, les motos de neu dels pisters, les llevaneus per als accessos i els aparcaments i les trepitjaneus han estat treballant sense gairebé cap dia de descans. Fer-ne el seu manteniment i revisió esdevenen tasques especialment necessàries perquè, quan arribin les primeres neus al novembre, les màquines puguin tornar a treballar 120 dies seguits sense descansar.

En el cas de les trepitjaneus els treballs de manteniment acostumen a ser més llargs que no els altres vehicles, ja que és moment de revisar l’estat de les erugues, revisar els delicats sistemes hidràulics de pales i fresadores, fer canvis d’oli o fer canvis de filtre.

Manteniment dels edificis

En tota estació d’esquí el llistat d’edificacions distribuïdes al llarg i ample del domini és notable. Espais destinats a oficines centrals per a la gestió o direcció de l’estació, per a l’atenció als clients, taquilles de venda de forfets, espais destinats a lloguer d’equips, venda, sanitaris, refugis per a bars, restaurants o, fins i tot, edificacions destinades per acollir sales de bombeig de la xarxa d’innivació, que també hauran de passar la seva revisió i manteniment particular.

La neteja a fons, les reparacions en mobiliari, la renovació de tancaments o la posada a punt en les instal·lacions elèctriques formen part del ventall de tasques a realitzar.

En el cas de cafeteries i restaurants les tasques acostumen a ser més feixugues, ja que sovint cal afegir-hi la renovació d’electrodomèstics i la retirada de provisions peribles que no s’han fet servir durant la campanya de l’esquí.

En el cas dels punts de lloguer d’equips, part de les tasques impliquen ordenar i inventariar el material, veure quin estat en bon estat i quin caldrà reparar o substituir per nou material. Serà el moment de revisar i netejar sanitàriament a fons botes d’esquí i surf de neu, reparar esquís, revisar fixacions, i finalment ordenar i aparellar per mides els bastons o els cascs. A més, en algunes estacions aquestes feines sovint se superposen per preparar, també durant unes poques setmanes de maig i juny, el material de lloguer que es posarà en marxa en arribar la temporada d’estiu.

Senyalitzar de nou els aparcaments

A l'hivern, amb la neu, el pas de llevaneus i els vehicles maniobrant, la senyalització horitzontal dels aparcaments sovint desapareix. Arriba el moment de tornar a passar la brotxa i potser canviar alguna tanca o alguna paperera, encara que aquesta és una tasca que a moltes estacions es fa cada dos anys.

I fins molt aviat o ja fins a l'octubre

Doncs bé, totes aquestes tasques són les que durant aquestes setmanes de maig i juny mantenen certa activitat a les estacions d’esquí. En arribar el juliol o l’agost serà el moment de què el personal es guanyi unes merescudes vacances i recuperar forces per reprendre de nou la feina al setembre, moment en què una nova temporada d’hivern ja serà ala cantonada. En aquest moment començaran unes altres tasques per a la posada en marxa de tot l’engranatge de cara a l’hivern, tasques de les quals ja en vam parlar en aquest reportatge.

Altres estacions, però, tornaran a obrir portes ben aviat, al juny o al juliol, i és que cada vegada són més les estacions en què mantenen l’activitat gairebé durant tot l’any. Són estacions en què la tranquil·litat al seu entorn tenen els dies comptats. Ben aviat us podrem explicar què fan les estacions d’esquí a l’estiu en el referent a activitats.
Publicitat
Publicitat

Entrevista

Publicitat

Les més llegides

Publicitat

Edició en paper


Publicitat
Publicitat
Publicitat

Editorial

Publicitat