Notícia

Air Zermatt compleix 50 anys

La companyia dedicada al transport i rescat d'alpinistes és la que té més projecció i nivell d'excel·lència en l'àmbit mundial

helicopter,air zermatt
El cap de setmana del 18 al 20 de maig es van celebrar els actes del 50 aniversari d'Air Zermatt Autor/a: Jekaterina Nikitina
Els helicòpters, utilitzats en moltes missions de rescat, a ningú se li havia ocorregut usar-los en alta muntanya, fins que es va crear Air Zermatt, la primera empresa dedicada a aquest servei, però amb helicòpters. Víctor Riverola ens explica els actes de celebració d'aquesta companyia i algunes de les gestes que van aconseguir per rescatar escaladors amb problemes.


El cap de setmana, del 18 al 20 de maig, es van celebrar a Zermatt i a la base de Raron, els actes del 50 aniversari d'Air Zermatt, la companyia aèria no només d'aquesta població del Valais, sinó de mitja Suïssa i més enllà, sent una de les empreses dedicades al transport i al rescat d'alpinistes, escaladors i esquiadors amb més projecció i nivell d'excel·lència en l'àmbit mundial.

Fundada el 1968 pel farmacèutic de Zermatt Beat H. Perren (present en els actes de commemoració), la companyia no ha parat d'evolucionar, desenvolupant moltes de les eines que avui dia són estàndards en l'aviació i el rescat de muntanya. Actualment dóna feina a voltant de 65 persones, treballant amb una flota de 9 helicòpters equipats amb la tecnologia més moderna.

En aquests 50 anys, Air Zermatt acumula desenes de milers de missions aèries, algunes d'elles mítiques com el primer rescat des d'un helicòpter (als comandaments de Günther Amann) a la cara nord de l'Eiger el 1971, elevant a aquesta companyia a la categoria de mite als Alps i més enllà.

Els avenços tècnics que han fomentat els pilots i els responsables de la companyia han facilitat la tasca de metges, anestesistes i infermers, accelerant les tasques de rescat i transport a hospitals. Salvar vides pot dependre de minuts, fins i tot segons, i la velocitat és un factor que en alta muntanya, no sol ser sinònim de seguretat. És precisament poder realitzar rescats d'una manera segura i ràpid el principal argument que esgrimeix el fundador i president del Consell d'Administració, Beat H. Perren a l'hora de parlar d'Air Zermatt.

Perren, farmacèutic de professió, va ser un dels màxims impulsors dels rescats aeris a Zermatt a mitjans dels anys 60 del passat segle XX. Cansat de veure com a víctimes d'accidents en el Matterhorn, el Weisshorn i la Muntanya Rosa eren evacuades en tren lentament des de Zermatt fins Täsch i Visp, va decidir consultar entre els seus veïns a Zermatt la possibilitat de crear un heliport que servís de base fixa per a realitzar rescats i evacuacions d'emergència.

Inicialment una part dels habitants de la població valeriana es van mostrar en contra, al·legant la contaminació acústica i les molèsties que crearien els helicòpters sobrevolant Zermatt, però a poc a poc, Perren va aconseguir convèncer-los dels beneficis que comportaria tenir un heliport a la població, tenint en compte que no es pot accedir en vehicle (tret que siguis resident).

El 1968 Air Zermatt començar el seu camí, treballant amb el pilot alemany Günther Amann (present en la celebració a Raron), que havia volat per a empreses britàniques a l'Iran i altres països. En estar la seva dona embarassada, Amann va decidir tornar a Europa, instal·lant-se a Interlaken, on va ser contractat per Perren. El 1970, juntament amb el seu company Siegfried Stangier als comandaments d'un ES 3160 Alouette III HB-XDA, equipat amb un cabrestant, van situar en cinc punts de la paret nord de l'Eiger a diversos metges i guies de muntanya, sent aquesta una acció considerada com a impossible.

Després de realitzar diverses aproximacions a la cara nord del Matterhorn i el Eiger, i després de rescatar des del cim de l'Eiger a diversos escaladors, el 12 de setembre de 1971 Günther va parar el seu helicòpter en l'aire, davant del Segon Never i va rescatar a dos alpinistes alemanys, sent el primer rescat amb cabrestant des d'un helicòpter a l'Eiger.

En els actes de celebració es van realitzar diversos simulacres de rescats aeris, extinció d'incendis i vols panoràmics amb passatgers. Tots els helicòpters almenys dos (operatius en un rescat a Saas-Fee), van estar presents a la base de Raron, a la vall del Roine, a tocar de Visp.

Juntament amb les exhibicions aèries, els milers d'assistents a l'esdeveniment arribats de tota Suïssa, van poder visitar exposicions, participar en jocs en família, descobrir un apassionant documental a la sala de projeccions i conèixer en persona a Siddartha Jang Gurung, part responsable de l'expansió d'Air Zermatt al Nepal, on la companyia fa anys que està desenvolupant projectes de col·laboració amb Simrik Air i altres empreses.
 
El 2009, l'alpinista italià Simone Moro va començar a col·laborar amb Fishtail Air, la primera companyia nepalesa afavorida per Air Zermatt. Gràcies a la seva titulació com a pilot i al seu propi helicòpter, va poder iniciar una fructífera col·laboració a l'Himàlaia, desenvolupant projectes de formació en col·laboració amb Air Zermatt i l'escola que l'alpinista italià té a San Diego, EUA.

El 2010, el pilot Daniel Aufdenblatten (Air Zermatt), va realitzar tres vols per evacuar des dels 7.100 metres a Juanito Oiarzabal, Carlos Pauner i Horia Colibăşanu a l'Annapurna, sent reconeguda la seva tasca amb diversos premis.

Els rescats a tan gran altitud són molt complicats, tal com es va demostrar en l'Ama Dablam quan el pilot nepalès Sabin Basnyat i l'enginyer Purna Awale van morir en intentar evacuar dos alpinistes japonesos a uns 5.500 metres a la cara nord. Basnyat havia participat en el rescat de l'Annapurna i acumulava més de 4.500 hores de vol.

Avui dia, Air Zermatt també opera vols turístics sobrevolant el Matterhorn, el Mont Rosa i la Glacera Aletsch, comptant amb una regulació cada vegada més estricta. Un dels serveis més valorats al costat dels rescats en alta muntanya és el transport a punts inaccessibles de materials de construcció i aliments, ja sigui per refugis, estacions d'esquí, construcció d'infraestructures, ferrocarrils o barreres anti-allaus, sent aquesta una tasca que representa el 60% de les seves operacions.


Entrevista





Les més llegides

Edició en paper


Editorial

Enquesta

La nostra enquesta: posar ordre a la muntanya


33%


8%


59%

66 vots