Notícia

Així es construeix el nou telecabina 3S entre Trockener Steg i el Klein Matterhorn a Zermatt

Les obres avancen a bon ritme i quan quedi enllestit el proper mes d'octubre podrà transporta 6.000 persones/hora en cabines de de 35 passatgers

telecabina,construccio
La construcció del nou telecabina 3S entre Trockener Steg i el Klein Matterhorn a Zermatt, avança a molt bon ritme Autor/a: V. Riverola
Gairebé 40 anys després de la inauguració del telefèric més alt d'Europa, situat al KleinMatterhorn, a Zermatt (Valais, Suïssa), ha arribat el moment d'ampliar la capacitat de transport fins al sostre de l'estació, des d'on es podrà connectar amb Itàlia en breu.

El KleinMatterhorn, amb el seu mirador, el seu ascensor subterrani, el seu petit cinema, cova de gel i restaurant refugi, bat tots els rècords europeus a nivell de insfraestructures, afegint ara a aquesta llista de records el del telecabina 3S més alt del món. Els avenços en tecnologia tricable, i la necessitat de descongestionar l'antic telefèric, han facilitat la construcció d'un nou telecabina 3S que discorrerà a finals del mes vinent de setembre, paral·lel al telefèric existent (el telefèric seguirà funcionant com a complement al 3S).

Avui dia, les "solucions multicable" aplicades a remuntadors mecànics proporcionen una major estabilitat davant ràfegues de vent fort (fins 110km / h) permetent que es construeixin telecabines de grans dimensions amb obertures que superen els 2.500 metres, ideals a l'hora d'instal·lar- en traçats molt exposats i amb desnivells importants.

Les instal·lacions tricable es caracteritzen per disposar d'un cable tractor i dos cables portadors, amb pinces d'ancoratge que són desembragables. Segons ens comenten des de Zermatt Bergbahnen, les cabines de 28 seients s'alentiran a les estacions inferior i superior, arribant fins i tot a aturar-se completament gràcies a la nova tecnologia Stop-and-Go, el que aporta un confort addicional i una major seguretat a l'hora d'entrar i sortir de les cabines. Els nous telecabines 3S poden arribar als 8 m per segon, pujant en cabines de fins a 35 persones; depenent de la velocitat i la quantitat de cabines poden assolir xifres de fins a 6.000 persones per hora.

Buscant la màxima integració mediaombiental possible

En el cas del nou 3S a Zermatt, s'ha optat per una instal·lació que no recarregui el paisatge, arribant fins als 2.000 persones per hora en cabines de 28 persones còmodament assegudes. Tal com vam poder comprovar a mitjans de maig, la construcció de l'estació inferior, en TrockenerSteg (2.921m) suposa tot un repte arquitectònic, ja que per una banda s'ha buscat crear el menor impacte ambiental, en un punt on conflueixen dos remuntadors més (el telecabina MatterhornExpress, que puja des de Zermatt, Furi, Schwarzsee i Furgg i el telefèric que puja des de Furi).

La fusta és la principal protagonista d'una obra de gran envergadura, on l'elegància i el minimalisme brillen amb llum pròpia, buscant una connectivitat amb el telecabina MatterhornExpressel més ràpida possible gràcies a les escales mecàniques que salven el desnivell existent. Les impressionants columnes de fusta alpina sorprenen el visitant, juntament amb els panells solars i els punts d'entrada de llum, que converteixen l'estació inferior en una enorme sala perfectament il·luminada per la llum del sol, amb l'important estalvi d'energia elèctrica que això suposa.

Els panells solars instal·lats a la paret oest de l'estació, aporten un valor afegit, retroalimentant d'una banda a Zermatt i per un altre a la mateixa instal·lació. Si a 2.921m la construcció ja és de per si complicada, imaginem-nos com ha de ser a 3.821m, penjats literalment de la roca, a la cara oest del KleinMatterhorn (3.883m). Les baixes temperatures de l'hivern passat van obligar els constructors a rebregar les meninges, buscant solucions pràctiques per no parar les obres. Tal com vam poder comprovar fa uns dies, els operaris han realitzat una tasca d'orfebreria penjats sobre la Glacera Theodul, gaudint això si, d'una espectacular panoràmica sobre més de 10 quatre mils. S'han arribat a escalfar tones de ciment al llac de CimeBianque, a Cervinia, pujant en helicòpter fins al KleinMatterhorn.

Esforços gairebé titànics i de precisió en la seva construcció

Després de molts, molts, però que molts viatges en helicòpter, es va poder començar a aixecar la base de l'estació superior del telecabina, utilitzant un espai estratègic que es va guanyar a la roca amb voladores perfectament controlades. L'accés a l'estació superior del nou telecabina 3S es realitzarà a través del túnel que connecta l'arribada del telefèric que puja des de TrockenerSteg (3.829m, inaugurat el 1979) amb la sortida a la glacera i al teleesquí de la Gobba di Rollin (el més alt d'Europa, amb l'estació superior situada a 3.899m). Just en sortir del telefèric, entrarem al túnel excavat a la roca, passarem al costat de la pantalla de projecció (cinema) més alt d'Europa i un cop el deixem a la nostra esquerra, a la nostra dreta trobem l'accés al telecabina 3S i al futur telefèric que connectarà amb la Testa Griggia i Cervinia. Visitar les obres del nou telefèric ens ha permès descobrir on estarà situada l'estació superior, uns metres per sobre de l'arribada del telecabina 3S. De moment, els responsables de la construcció es troben a l'espera de rebre els permisos definitius en l'àmbit mediambiental, esperant que pugui inaugurar-se en uns dos anys.

A partir del proper mes de setembre, els esquiadors i els alpinistes que vulguin accedir al KleinMatterhorn, el Breithorn, Castor, Pollux i la Glacera Theodul, ho podran fer d'una manera molt més ràpida i còmode, arribant fins a un dels miradors més espectaculars dels Alps còmodament asseguts en seients de cuir. Les cabines d'autèntic luxe, han estat dissenyades per l'estudi de disseny italià Pininfarina, dissenyador de conegudes marques com són Ferrari i Maserati, amb seients inspirats en automòbils esportius i amb grans finestrals. A les cabines també trobarem detalls de Svarowski, comptant sempre amb el segell de qualitat de Leitner, que per cert, aquest any celebra el seu 130 aniversari com a empresa. Arribats a aquest punt, és important esmentar que s'està treballant per minimitzar l'impacte que generen les quatre noves pilones, així com les noves estacions de sortida i arribada, integrades d'una manera realment elegant i pràctic en l'entorn.

Gran capacitat de transport

Els temps canvien, la tecnologia evoluciona i el nombre d'esquiadors i alpinistes augmenta any rere any, per tal motiu, el nou 3S serà de gran ajuda per pujar d'una manera pràctica, ràpid, còmode i molt segur, a 2000 persones per hora, evitant les massificacions que es formen en TrockenerSteg en hores punta esperant el telefèric.

Sandra Stockinger, directora del Departament de Màrqueting i Vendes de Zermatt Bergbahnen AG ho té molt clar: "L'excel·lent relació qualitat / preu / rendiment i la innovadora tecnologia desenvolupada per Leitner van ser criteris decisius per a nosaltres. Amb la instal·lació addicional dels 3S, podem augmentar la capacitat, reduir els temps d'espera i aprofitar l'avantatge d'unes cabines resistents al vent ".

Després de visitar les obres, podem afirmar que una vegada mes, els suïssos han demostrat el seu potencial i la seva capacitat d'inventiva a l'hora d'apropar l'ésser humà a la muntanya, i és que tal com succeeix en la línia de ferrocarril del Jungfraujoch, amb els seus miradors dins del túnel del cremallera, la capacitat d'imaginació de l'home no coneix límits, sent capaços d'arribar a localitzacions inversemblants. A partir de setembre, l'ascensió als cims del Breithorn, Castor, Pollux ... I la travessia cap a les puntes Dufour, Zumstein i Signalkuppe es pot iniciar d'una manera més ràpida i còmode, però restant això si, una mica de màgia a l'alpinisme clàssic.

L'InfoCube

El InfoCube, situat a TrockenerSteg, és una experiència interactiva on els visitants s'embarquen en un viatge virtual sobrevolant el gel del TheodulGletscher utilitzant ulleres de realitat virtual. La instal·lació crea una experiència multimèdia que barreja passat i futur, oferint informació interactiva alhora que ens narra la història de la conquesta del KleinMatterhorn i el desenvolupament del nou telecabina 3S.

De la mà de Zermatt Bergbahnen, podem comprovar l'estat actual de la construcció a través diferents pantalles tàctils, descobrint els desafiaments físics i els diversos períodes de construcció. A més, els visitants poden descobrir els efectes de l'altitud a la cuina de la cantina a l'interior del túnel que dóna accés a la construcció o la capacitat de càrrega dels helicòpters.

Víctor Riverola i Morera
Fotos: JekaterinaNikitina.




Entrevista

"La festa post competició és un gran al·licient. Sense ella, el record per als nens no seria el mateix"
Oriol Guinart Director tècnic de Club Aranès d'Esports d'Iuèrn (CAEI)

entrevista


Les més llegides

Edició en paper


Editorial