Notícia

Així funciona el Prinoth Summer Training

L'experiència d'assistir a un curs de conducció de trepitjaneus explicada en primera persona

Prinoth Summer Training,trepitjaneus,passo stelvio
Albert Rota a la Prinoth Summer Training Autor/a: Albert Rota
Us heu plantejat mai ser conductors d'una trepitjaneus? A quins llocs se'n pot aprendre? Com funcionen els cursos de formació? Tot i que a Catalunya l'ACEM n'organitza cada any a la tardor a la Val d'Aran, també hi ha l'opció d'assistir als cursos específics que els fabricants organitzen a les estacions alpines. En aquest article coneixerem com funcionen les sessions de formació que Prinoth organitza a la glacera de Passo Stelvio.


Albert Rota ens explica, a petició del Diaridelaneu, la seva experiència a la Prinoth Summer Training, unes sessions de formació que s'organitzen a l'estiu a la glacera del Passo Stelvio, al Tirol del Sud, al nord d'Itàlia. En format pregunta-resposta ens permet entendre millor el com, el quan i el perquè d'aquestes jornades organitzades pel fabricant italià de trepitjaneus. Albert Rota va assistir a aquest curs entre els dies 19 i 22 de juny de 2018.

• Qui ho organitza?

Aquest curs és organitzat directament pel fabricant de màquines trepitja-neus Prinoth. Aquest curs és el primer cop que es fa, ja que ha sorgit com una necessitat de les zones alpines per tal de formar els maquinistes correctament. Es realitza en un entorn privilegiat que és la glacera de Passo Stelvio. Les dates dels següents cursos es troben a la pàgina web de Prinoth.

• Qui hi participa?

Tal com s'informa en la seva pàgina web hi pot participar tothom major a 18 anys i el curs es condiciona segons el nivell de cada participant i segons com veuen les habilitats i les ganes, i sobretot l'actitut, de cadascú. No a tothom li deixen conduir una màquina que val mig milió d'euros.
Sol haver-hi les places disponibles a la pàgina web o, alternativament, us podeu posar en contacte amb ells i el curs es realitza amb tres idiomes diferents; Anglès, Alemany i Italià. S'acotuma a tenir un formador per participant.
Aquests formadors són veritables experts en l'ofici, ja que porten moltes hores en les màquines i són un pou de coneixements, el que permet que aprenguis moltíssim.

• Com t'hi poses en contacte?

Per contactar amb ells és molt fàcil, ja que el final de la pestanya del summer training hi ha un lloc on tu mateix pots plantejar els teus dubtes amb el teu correu electrònic i les teves dades. Al cap de poc et responen i ho dic per experiència, ja que acabes tenint un tracte molt proper amb ells. Penseu que avui a la nit els hi envies un dubte i en menys de 24h ja t'han contestat, sempre mb molta amabilitat. I aquest tracte s'agraeix molt, ja que no a tot arreu et tracten així i encara menys en una multinacional com es tracta de la marca Prinoth dins del grup Leitner.

• Què s'hi fa?

En aquest curs tal com he comentat anteriorment no segueix un pla establert, ja que divergeix molt segons quin nivell tingui cada participant.
Penseu que el curs sol haver-hi una petita part teòrica i la resta és pràctica.
El curs sol durar una 8-9 hores incloent-hi 30 min de dinar. Sols treballar amb la màquina i fas una mica de tot: principalment es fressa, es practica amb el winch (cable...), i segons interessos personals es pot fer, també ,el bordercross i altres feines. Sols fer la pràctica mentre la gent esquia en la glacera en pistes que estan tancades. Després, un cop tanquen pistes a les 12:30 (tenint en compte que obren 6:30), se surts a fressar fins que la feina està feta a totes les pistes.
Principalment en el curs es tracta d'aprendre a dur de forma correcta les dues joies de la marca, els models BISON X ( que és una de les millors màquines per a snowpark) i la LEITWOLF.
La Leitwolf i la Bison les trobem amb cable i la bison és l'única de les dues que també hi era amb standard o freecat.

I la meva experiència...

• Qui hi va assistir?


En el meu cas va ser molt curiós, ja que només érem dos participants un dels quals era jo, aprenent a més no poder, i l'altre era un maquinista professional de l'estació austríaca Planai.
Per tant, com es pot suposar, el curs es va enfocar de forma diferent segons cada un dels participants. També s'ha de dir que cadascú tenía un formador. I en el meu cas tenia el coordinador del curs, en Florian i l'altre alumne tenia un formador austríac. Això va fer que el meu curs es fes amb anglès i el seu amb alemany. Tambés'ha de dir que va sorgir un problema personal i vaig acabar el curs amb un altre formador italià. Tant l'un com l'altre eren uns cracs i unes bellíssimes persones, cosa que va fer que aprengués moltíssim d'ells, ja que preguntaves i et responien amb tantes respostes que era impressionant. Te n'adones de la complexitat d'aquesta feina.

• Què hi vaig fer?

Tot i ser aprenent, vaig poder fer de tot durant el curs. Vam començar amb la part teòrica però amb pràctica, és a dir, vam fer tot que es basa amb el manteniment i seguretat de forma pràctica ja directament amb les màquines. Així aprens molt millor, ja que saps on mirar el nivell de l'oli, de l'hidràulic i del refrigerant, saber com i per on has d'accedir al motor. També la part teòrica dins la cabina, com ara saber com entendre els errors que anuncia la consola i en quin dispositiu es troba i fulla. Davant qualsevol dubte, sempre consultar amb Prinoth, ja que ara tot està informatitzat.

En el cas de la part pràctica vaig fer una mica de tot. La feina principal va ser saber fresar i manejar de forma correcta la màquina, ja que és una mica diferent que les que estem acostumats a veure per aquí. Els models del curs es condueixen pel mig i amb uns sticks a la mà esquerra que són els que corresponen a la direcció (cadenes) i la resta de funcions ho fas amb la mà dreta amb el joystick multifuncional. Un cop veuen que ja domines la màquina comences a fressar pistes i a utilitzar el seguiment de la fresa amb pistes amb contrapendents i en pistes amb bams (woops), la qual cosa feia que havies d'estar constantment pendent que la màquina no marxés, ja que la neu, en ser qualitat primavera, no ajudava. També vaig aprendre a utilitzar la pala correctament amb la construcció d'una pista de bams que s'estàva fent. Sembla molt fàcil però és complicat i requereix molta concentració i la seva tècnica i gràcia. I finalment amb la Leitwolf W vaig fer una pista amb cable, que podria dir que va ser una de les coses més emocionants i que em van agradar més. Sembla molt complicat el fet de treballar amb cable, però realment fas el mateix que quan treballes sense però amb una major concentració.

En definitiva, vaig tenir l'ocasió de poder fer el que m'agradava i vaig poder tocar una mica de tot que també ajuda per captar la complexitat d'aquesta feina.
Ara l'única cosa que em falta és hores sobre una màquina durant les temporades per anar posant en pràctica el que em van ensenyar ells i anar agafant experiència.

• Com me'n vaig assabentar?

Ho vaig trobar després de parlar amb una estació austríaca que em van recomanar que mirés els cursos formatius que ofereixen les cases de màquines trepitjaneu. I de cop, un dia que vaig desconnectar d'estudiar vaig entrar en la pàgina web de Prinoth, vaig veure que posava Summer trainning. M'hi vaig abocar de cap i em vaig començar a informar. Tot seguit em vaig posar en contacte amb ells i el final vaig poder-ho lligar tot. Per mi ha estat una de les millors experiències que he pogut viure.

• Opinió personal

Per a mi ha estat tot un orgull poder-hi anar i d'aquesta forma fer un pas més per ser més a prop d'aconseguir un dels meus objectius, que a més és una de les meves passions que porto des de petit. I si pogués, d'aquí a un temps i després de portar més hores sobre una màquina, hi tornaria per així professionalitzar-me molt més i aprendre coses que no vaig poder, ja que no tenia encara el nivell.

I a tots vosaltres, moltes gràcies per llegir la meva experiència!


ALTRES ENLLAÇOS RELACIONATS:

Reportatges
Tot el que cal saber del trepitjat de pistes clicant aquí.
Mentre els esquiadors dormim clicant aquí.
Trepitjant les pistes de La Molina una nit de febrer clicant aquí.
Nit amb les trepitjaneus a Vallter clicant aquí.

Entrevistes
Entrevista conductor trepitjaneus La Molina clicant aquí.
Entrevista conductor trepitjaneus Vallter clicant aquí.
Entrevista conductor trepitjaneus Port del Comte clicant aquí.
Entrevista conductor trepitjanues a Caviahue, Arcalis i Vall de Núria clicant aquí.
Entrevista conductor trepitjaneus a Masella clicant aquí.
Publicitat
Publicitat

Entrevista

Publicitat

Les més llegides

Publicitat

Edició en paper


Publicitat
Publicitat
Publicitat

Editorial

Publicitat