Notícia

La UE obliga a les estacions d’esquí a posar peatges a les pistes

La mesura servirà perquè, entre altres qüestions, cap practicant d'Skimo faci ús de les pistes sense pagar

peatges
Bonic peatge als teleesquís de la Tosa a Masella i les pistes adjuntes. Hi haurà servei teletac pels teleesquís Autor/a: Diaridelaneu.cat
Us imagineu baixar per una pista blava o vermella i trobar-vos un peatge al bell mig del traçat? Doncs això serà així ben aviat. A partir de l'1 de març les estacions d’esquí hauran de posar uns peatges a les pistes i un dels objectius és que cap practicant d'Skimo faci ús de les pistes i serveis sense pagar. Pel que fa als titulars de forfet, ja sigui de dia o temporada, portaran un xip que els permetrà passar per les vies Skitac, un sistema similar al teletac, i que els permetrà fer-ho sense aturar-se. La normativa ha passat força per alt al sector de la neu malgrat ser d'obligat compliment de forma imminent. Us ho expliquem amb detall en aquest article.


Una normativa de la UE obligarà a les estacions d’esquí de tot Europa a posar peatges, ja siguin fixos o mòbils, a les pistes d’esquí, en especial les que disposin d'instal·lació de neu produïda. Les estacions d’esquí de tot Europa estaran obligades a ubicar un mínim de 3 peatges a les pistes, normalment les pistes que tinguin més trànsit d'esquiadors d'alpí i especialment en aquelles pistes on també hi foquegen desenes, a vegades centenars, de practicants d'skimo.

Des de l’Oficina UE per a la regulació, ordenació i pacificació del trànsit d’esquiadors en estacions d’esquí han informat que la mesura s'aplicarà amb la finalitat d'evitar el trànsit intens en determinades pistes, mentre que en altres amb prou feina hi llisca cap esquiador.

La idea és, doncs, que els esquiadors i surfers es reparteixin més i millor per tota l'estació, ja que si un esquiador llisca pista avall per una pista i es troba un peatge, segur que a la segona baixada buscarà una pista alternativa.

També es vol que els practicants d'skimo en pista d'alpí, modalitat coneguda com esquí de pistanya, contribueixin econòmicament en les despeses de neu produïda de les estacions. Sovint es detecta que el practicant d'esquí de pistanya fa ús de pistes amb neu produïda, possiblement perquè fora del perímetre de l'estació no n'hi ha, especialment als inicis de la temporada, però en canvi es neguen a pagar un forfet amb l'excusa que la muntanya és de tots. 

Com funcionarà?

Segons la nova normativa de la UE els 3 peatges podran estar fixats o ser mòbils, de manera que en funció de la neu que cada estació, segons dia, o segons producció de neu o pel criteri d'excés de trànsit d'esquiadors, cada dia es podrà moure d'una pista a una altra. També es podran posar a l'inici o al mig o al final de la pista.

Els esquiadors d'alpí, però, no caldrà que s'aturin, ja que disposaran d'un xip que, incorporat al forfet de dia o al de temporada, podran passar per les vies Skitac sense necessitat de parar. Això sí, hauran de dosificar la velocitat per la qual transitin per sota les marquesines del peatge. És a dir, igual que ho farien amb un vehicle equipat amb l'eficient Teletac.

Pel que fa als esquiadors d'Skimo en pista d'alpí també hauran de disposar d'un xip electrònic anomenat Skimotac o Pistanyotac que els permetrà passar foquejant pel peatge, i si volen també sense aturar-se. El xip el podran comprar, de forma més econòmica que no pas un forfet d'alpí, a les taquilles de cada estació. El xip tindrà un servei wi-fi propi que inclourà un servei de pitada general que s'activarà cada vegada que la wi-fi radar detecti que pugen pel centre pista. També començarà a pitar si van en grup enlloc de fer-ho en fila índia.

A més, també hi haurà un parell de vies manuals perquè, els qui ho vulguin, puguin passar per aquestes vies per queixar-se personalment del cost del peatge o per si busquen fer més vida social i volen desitjar un bon dia al noi o noia que estigui dins la cabina.

La reacció de les administracions

La Conselleria d'Economia i d'Indústria veu en aquesta normativa una bona manera d’ajudar al sector dels constructors de marquesines, sobretot ara que arreu s'eliminaran molts peatges de carreteres i autovies i que, en conseqüència, perdran feina. La indústria tecnològica ha aplaudit la mesura, ja que els permetrà continuar fabricant els abans esmentats xips Skitac, Skimotac o Pistanyotac, que són molt similars als Teletac.

Els Ajuntaments amb estacions d'esquí dins el seu terme municipal també han celebrat la mesura, ja que els permetrà cobrar IBI, per les noves construccions dels peatges. Els ajuntaments també s'han assegurat que a les vies de cobrament manual hi puguin treballar, només, persones empadronades al municipi.

La reacció dels esquiadors

Ahir Diaridelaneu.cat va estar demanant l’opinió dels esquiadors sobre aquesta qüestió i les reaccions van ser molt divergents. Per exemple, la Sisí Auvàqui Natrola, una esquiadora de Viladecavalls, però d'origen romanès, que aquests dies es troba de vacances esquiant a Vallter, considera que “a mi em sembla bé, perquè amb el cotxe sempre m'ha fet molt gràcia passar pels peatges de via manual i veure quina cara fa el cobrador. Estic molt emocionada, no sabeu quina il·lusió que em fa fer-ho ara amb esquís. Jo sempre passaré per la via manual".

L'esquiadora Lolita Faves Allstendres , veïna de Santa Trola del Mar i habitual de Masella, va afirmar a Diaridelaneu.cat que estava indignada amb la proposta i que “és una vergonya això. Jo des que vaig conéixer el Jan Farrell vaig deixar de carvejar i ara esquio recte avall i en schuss. No vull que cap barrera s'interposi entre els meus esquís i jo des que deixo el telecadira i fins que arribo a baix". 

En canvi la mare de la Lolita, la popular propietària de la Galeria d'Art Allstendres de Santa Trola del Mar, la Carmeta Allstendres, explicava que:"els peatges, sovint de color taronja, són construccions boniques perquè sí. Faran molt de goig al mig de la muntanya, ja que trencaran amb l'avorriment visual que dóna el color blanc de la neu".

De diferent manera ho veu en Trolanof, un esquiador d’origen rus, a qui vam trobar passant uns dies de vacances a la neu, en el seu cas a Port Ainé. En Trolanof Kornutipagar Elbeure ho veu perillós i per això ho ha volgut destacar i argumentar molt raonablement així: "Imagina’t la meva dona, la Svetlana, que encara avui no en té ni idea d'esquiar, i això que li pago unes classes d'esquí que em costen un dineral. El cas és que després de 10 anys pagant-li les classes cada dissabte i diumenge amb el Donovan, un monitor catxes d'ulls blaus i més ros i força jove que jo, i que sempre diu que l'ensenya molt bé, fins i tot fent classes teòriques de dues hores amb vídeo a l'habitació de l'hotel, doncs encara no sap fer cunya. S'empotrarà amb les cabines i encara s'hi farà mal. Acabaré l'esquiada al centre mèdic, com si ho estigués veient. Penseu-hi en això, home! " ha conclòs aquest simpàtic i corn... esquiador de Moscov.

La normativa ha estat ja publicada al Diari Oficial de la Unió Europea. Els interessats en veure els detalls d'aquesta informació ho poden fer clicant en aquest enllaç.




Entrevista

"La festa post competició és un gran al·licient. Sense ella, el record per als nens no seria el mateix"
Oriol Guinart Director tècnic de Club Aranès d'Esports d'Iuèrn (CAEI)

entrevista


Les més llegides

Edició en paper


Editorial