Notícia

Port Ainé al límit

L'estació requereix una millora en els accessos. Els alcaldes del territori comencen a pensar en una ampliació que a cada temporada que passa es fa més necessària

port-aine,limit,retol,balisa,
Port Ainé al límit Autor/a: Diaridelaneu.cat
L'alcalde de Rialp Gerard Sabarich, dins el terme municipal del qual s'hi troba en bona part l'estació de Port Ainé, planteja obertament una ampliació de l’estació d’esquí. El màxim responsable d'aquest municipi -que inclou Rialp, Surp, Escàs, Caregue, Rodés, Beraní i Roní-, creu que els accessos, els aparcaments i el domini esquiable són insuficients per atendre una demanda creixent. Però la proposta d'ampliació no és nova i ve de lluny.


Aviat farà 15 anys que els responsables de l'estació d'esquí de Port Ainé van projectar ampliar el domini esquiable cap al vessant sud-est del Pic de l'Orri. L'aleshores propietari i impulsor de l'estació d'esquí, Antoni Messeguer, projectava una ampliació del domini esquiable cap a un vessant de la muntanya proper a l'actual refugi de Comes de Rubió (1.956 m), dins el terme municipal de Soriguera (Pallars Sobirà).

L'ampliació proposada per Messegué tenia un doble avantatge: es guanyava una nova entrada a través del Port del Cantó, amb accés directe des de la N-260, pràcticament equidistant de La Seu d'Urgell i de Sort. Una carretera de 7 quilòmetres entre Rubió i el nou peu de pistes permetria situar Port Ainé a poc més de 30 minuts de La Seu d'Urgell i a 25 de Sort. I el segon avantatge: amb només dos remuntadors, situats entre les proximitats de l'actual refugi Comes de Rubió i el vessant est del Pic de l'Orri, l'estació sumaria 25 nous quilòmetres de pistes pel vessant sud-oriental del Pic de l'Orri (2.439 m).

Però el projecte de l'ampliació proposada es va quedar en això: en un projecte que estava més a prop de ser una bona idea que no pas un projecte realment viable.

port-canto-%20N-260
Port del Cantó, a mig camí entre La Seu d'Urgell i Sort (Foto: IST).

La fallida de Port Ainé atura el projecte d'ampliació

La situació econòmica de Port Ainé, deficitària i ofegada en préstecs impagats a l'ICF (Institut Català de Finances) per un valor proper als 17 milions d'euros, va deixar definitivament en un calaix la possible ampliació plantejada l'any 2003. Cinc anys més tard d'aquell anunci d'ampliació fet per Josep Messegué, el 30 de juny de 2007, l'Institut Català de Finances (ICF) es va adjudicar en subhasta pública l'estació d'esquí de Portainé, per 2,8 milions d'euros. Tot just feia un any i mig que l'ICF també s'havia quedat Espot Esquí.

A partir d'aquell mateix any l'estació ja era propietat de l'ICF però se'n va encarregar de la gestió dels dos complexos, Espot i Port Ainé, la societat Gran Pallars. Aquesta era una societat-cooperativa formada per un conglomerat d'empresaris de la zona i per diferents Ajuntaments del Pallars Sobirà. 

La gestió es va fer fer efectiva fins al juliol de 2011, moment a partir del qual l'estació va deixar de ser gestionada per Gran Pallars i va passar a ser propietat i gestionada pel Grup FGC (Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya). En la compra també hi quedava inclòs l'Hotel de Port Ainé 2000 i l'Alberg de Rialp. Les estacions de Port Ainé i Espot quedaven agrupades sota una única gestió i paraigua comercial, encara avui coneguda amb el nom de SkiPallars.

essant-est-oriental-pic-orri-port-aine
Vessant est del pic de l'Orri (Foto: IST).

Consolidació i obertura assegurada pel Grup FGC

Des de la temporada 2011-12 i fins a la 2018-19, el Grup FGC ha mantingut les estacions d'Espot i Port Ainé obertes, i ho ha fet garantint-ne el funcionament i la gestió temporada rere temporada. Han estat 7 anys de consolidació dels accessos, amb especials dificultats en el cas de l'estació de Port Ainé. S'han estat mantenint instal·lacions, edificis i comprant o restituïnt maquinària, des de trepitjaneus fins a la renovació de canons de neu. També s'han programat esdeveniments d'alt nivell, com ara la Copa del Món de telemark celebrada a Espot el febrer de 2016.

La gestió ha estat eficient i operativa en tot moment, i una bona prova de la implicació dels seus gestors i responsables s'ha vist fa ben poc. L'avaria del telecadira La Roca d'Espot només començar el mes de febrer de 2019, en plena temporada alta, va obligar el grup FGC a improvisar solucions. I ho van saber fer a curt termini, amb un sistema de retracs-remuntador, i a la vegada a planificar com resoldre el problema definitivament, el que se solucionarà amb la compra d'un nou telecadira que serà instal·lat a aquesta tardor.

Han estat 7 anys difícils, ja que han coincidit en un dels moments de màxima dificultat financera per al Govern de la Generalitat i per a l'empresa pública dels Ferrocarrils de la Generalitat. Però arribats a la temporada 2018-19, i després de 3 anys de resultats prou positius en neu i afluència d'esquiadors, el territori comença a demanar alguna cosa més.

port-aine-roni-parking-cota-1600
Ampliar i millorar els aparcaments, una necessitat per Port Ainé (Foto: IST).

El territori vol més i es torna plantejar l'ampliació

El passat mes de març l'alcalde de Rialp, Gerard Sabarich, va aprofitar la visita del president de la Generalitat, Joaquim Torra, i la del Conseller de Territori i sostenibilitat Damià Calvet, al seu municipi per demanar al Govern de la Generalitat que comenci a plantejar-se l'ampliació de l'estació d'esquí de Port Ainé.

A criteri de l'alcalde, Port Ainé està al límit, i ho està en els accessos i en el seu domini esquiable. L'estació s'ha quedat limitada en els aspectes més fonamentals: accessos i quilòmetres esquiables. La capacitat dels aparcaments ha quedat superada per l'afluència, i això ha provocat que en els darrers tres hiverns els seus responsables s'hagin vist obligats a tancar en dies d'alta afluència la que és la única carretera d'accés.

Per tot això Sabarich, preguntat per aquesta qüestió per Diaridelaneu, ha explicat que ell mateix va demanar a principis d'aquest passat mes de març, al president de la Generalitat, que "es valori des del Govern i d'acord amb el Grup FGC, i amb la realitat del Parc Natural de l'Alt Pirineu, la possibilitat d'ampliar l'estació". Diu que no li correspon a ell dir per on, ni quan convé fer-ho, ni de quina manera s'hauria de fer aquesta ampliació, però té clar que "de seguir la tendència actual l'ampliació serà del tot necessària".

El màxim responsable del consistori de Rialp ha admès sense embuts que fins al dia d'avui la gestió que de l'estació n'ha fet el Grup FGC es pot considerar positiva, ja que haurien complert amb tot el promès: obertura de l'estació, manteniment de la mateixa i assegurar els accessos.

port-aine-debutants-cinta-transportadora-hotel
Zona debutants de Port Ainé i Hotel al fons (Foto: IST).

Amb la vista posada en els Jocs d'Hivern de 2030

Però per l'alcalde de Rialp ara toca anar més enllà. Considera que en la qüestió dels accessos ara ja no toca consolidar-los, sinó millorar-los definitivament. Cal ampliar els aparcaments, i sap que s'hi està treballant amb una nova àrea a tocar de l'Hotel "que permetrà suma 300 noves places d'estacionament". I després de mantenir l'estació oberta temporada rere temporada, ara el que toca és ampliar-la. Per on? Ja es veurà. Serà el moment de recuperar el vell projecte o idea de Josep Messegué? Qui sap...

Finalment Sabarich demana "donar a Port Ainé un plus de qualitat i respondre a una demanda que, després d'any de crisis, sembla que comença a remuntar en afluència d'esquiadors". I sobretot, projectar un Port Ainé "que pugui ser compatible amb el medi ambient, amb el turisme de qualitat i amb la perspectiva que el Pallars també hauria de poder fer la seva aportació a una més que possible candidatura d'uns jocs d'hivern al Pirineu per a l'any 2030".

Demà dijous: article sobre una possible ampliació de Port Ainé per Comes de Rubió valorada per l'Alcalde de Soriguera Josep Ramon Fontdevila.

 
Publicitat
Publicitat

Entrevista

"La festa post competició és un gran al·licient. Sense ella, el record per als nens no seria el mateix"
Oriol Guinart Director tècnic de Club Aranès d'Esports d'Iuèrn (CAEI)

entrevista
Publicitat

Les més llegides

Publicitat

Edició en paper


Publicitat
Publicitat
Publicitat

Editorial

Publicitat