Notícia

El Pirineu de Lleida mostra la seva força en la presentació de la temporada 2019-20

L'esquiador d'origen francés al Pirineu de Lleida ja s'apropa al 10%

presentacio,lleida
Responsables de la Diputació de Lleida, el Patronat de Turisme i les estacions d'esquí lleidatanes, en la presentació de la nova temporada a la Diputació Autor/a: Laura Cortés- ACN
La Diputació de Lleida ha acollit avui la presentació de les novetats de la temporada en un acte presidit pel president de la corporació, Joan Talarn, i la vicepresidenta del Patronat de Turisme, Rosa Pujol, i ha comptat amb la presència dels representants dels 11 centres d’hivern del Pirineu lleidatà. L’impacte econòmic directe de les estacions d’esquí del Pirineu de Lleida la temporada 2018/2019 es calcula que va ser d’uns 228,5 milions d’euros. Amb la suma de l’impacte induït, donaria una xifra total d’uns 402 milions d’euros.


La Diputació de Lleida ha acollit aquest matí la presentació de la nova temporada d’esquí al Pirineu de Lleida en un acte presidit pel president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, i la vicepresidenta del Patronat de Turisme, Rosa Pujol, juntament amb el director de l’ACEM, Joaquim Alsina, i els representants de les diferents estacions d’esquí del Pirineu de Lleida. L’acte també ha servit per presentar la nova campanya del Patronat de Turisme, amb una inversió d’uns 300.000 euros, per promocionar la temporada d’hivern 2019/2020 amb la campanya “ADN Lleida” i reforçar la difusió d’activitats en el conjunt de la demarcació amb el claim “Molt més que neu!”.

Els representants de les 11 estacions d’esquí del Pirineu de Lleida han expressat el seu optimisme davant la nova temporada d’esquí 2019/2020 per les nevades intenses d’aquest mes de novembre, que han permès avançar l’inici de la campanya a algunes estacions de nòrdic del Pirineu de Lleida com també al complex de Baqueira Beret, mentre que les restants ho faran a partir d’aquest cap de setmana i amb la seguretat que totes estaran en ple funcionament de cara al pont de la Constitució. Les estacions de nòrdic de Tuixent-La Vansa, Lles de Cerdanya i Aransa han obert els caps de setmana per a l’esquí, raquetes i serveis turístics, mentre que Sant Joan de l’Erm, Víros-Vallferrera i Tavascan ho fan per a la pràctica de raquetes i serveis turístics.

La vicepresidenta del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida, Rosa Pujol, ha agraït l’esforç inversor que any rere any fan els diferents centres d’hivern del Pirineu lleidatà i per continuar mantenint la tradició de fer la presentació de la temporada a la Diputació de Lleida. Pujol ha subratllat que en conjunt les inversions d’aquesta temporada superen els 20 milions d’euros, una quantitat que representa la segona inversió més elevada que han fet les estacions d’esquí del Pirineu lleidatà en els darrers 10 anys.

Rosa Pujol ha dit que l’impacte econòmic directe calculat de la temporada 2018/2019 va ser d’uns 402 milions d’euros (dels quals 32,5 es van assolir per la venda de forfets, 196 per l’impacte directe de la venda de forfets i altres 173,5 milions correspondrien a l’impacte induït, segons els càlculs de l’ACEM). Com a objectius per a la nova campanya, el Patronat de Turisme espera poder consolidar els bons resultats obtinguts en les darreres i incrementar un 2% la venda de forfets de la temporada anterior per superar el llindar dels 1.350.000 forfets. Cal recordar que des de la campanya 2005/2006 no s’ha aconseguit superar aquesta xifra. En concret, aquella vegada es va arribar a 1.447.728 forfets venuts, mentre que en les darreres 13 temporades la venda s’ha tancat per sota d’aquests 1.350.000. La millor va ser la de 2017/2018 amb 1.344.897 forfets, seguida per la temporada 2008/2009, amb 1.331.700, i en tercer lloc la de 2018/2019, quan se’n van vendre 1.327.237.

D’altra banda, Rosa Pujol ha posat en valor els trets característics de l’oferta d’esquí lleidatana, que són “la qualitat per sobre la quantitat i la cura del l’entorn, que és el nostre actiu més gran”, alhora que ha afirmat que els principals reptes del sector són “donar resposta a les demandes de la societat, com per exemple la manera com gestionem la crisis climàtica, o com pot el sector transformar-se i ser més responsable, sostenible, amable i humà, factors que cada vegada seran més rellevants per al consumidor a l’hora de decidir les seves opcions de compra”. Pujol ha considerat que assolir aquests reptes aportarà un tret diferencial i “suposarà un avantatge competitiu per a la nostra marca”.

Per la seva banda el president de la Diputació, Joan Talarn, després d’incidir en que les previsions per a la temporada són molt bones, ha afirmat que les estacions d’esquí del Pirineu de Lleida destaquen pel seu nivell de qualitat i pel seu grau de sensibilització mediambiental, amb una aplicació cada cop més estesa de mesures sostenibles.

Talarn ha refermat “l’aposta de la Diputació de Lleida per les estacions d’esquí”, indicant que la neu, “l’or blanc del nostre territori”, aporta –complementàriament al ric patrimoni natural, cultural i gastronòmic– recursos bàsics per a l’economia lleidatana, alhora que contribueix a l’arrelament de la gent que hi viu.

El president de la Diputació també ha fet menció als reconeixements internacionals que han rebut diverses estacions lleidatanes, com Baqueira Beret, a la Val d’Aran, que el 2014 va ser escollida com la segona millor estació europea en el concurs “Best Ski Destinations”; Boí Taüll, a l’Alta Ribagorça, guardonada el 2018 com a millor estació d’esquí de l’Estat durant la celebració de l’edició dels World Ski Awards celebrada a Kizbühel (Àustria), o Port Ainé, al Pallars Sobirà, escollida enguany pel diari britànic The Guardian com la Millor Estació Petita d’Europa.

La presentació de la nova temporada ha comptat també amb l’assistència de Joaquim Alsina, director d’ACEM; Pep Albós, cap de Màrqueting de Baqueira Beret; David Ros, director de Boí Taüll; Xavier Bigordà, director de Port Ainè i Espot Esqui; Albert Estella, director de Port del Comte; Victor Perisé, cap d’explotació de Tavascan, i Ramón Sellés, director de Lles de Cerdanya, en representació de les estacions d’esquí nòrdic del Pirineu de Lleida.

Més superfície innivada amb canons de neu

La nova temporada presenta novetats importants per part dels diferents centres d’hivern amb unes inversions que han anat destinades a la millora de les instal·lacions, un telecadira nou a Espot, ampliacions de pistes, compra de maquinària, millores en els serveis i també a l’augment i la renovació dels canons de neu per altres de nova generació amb l’objectiu d’estalviar energia, millorar la producció i ampliar la superfície de neu produïda per tal de garantir al màxim la pràctica de l’esquí. Enguany les estacions del Pirineu lleidatà disposen de 1.476 canons de neu, 61 més que la temporada anterior, que els permet innivar 159 km, el 50 % del conjunt dels complexos d’alpí.

La capacitat d’atracció que tenen les estacions d’esquí del Pirineu de Lleida es tradueix en el fet que dos de cada tres esquiadors trien Catalunya per esquiar com també que un de cada quatre practiquen l’esport blanc als complexos hivernals del conjunt de l’Estat espanyol.

El turisme vinculat al producte de la neu i a l’esquí s’ha convertit en un dels principals recursos i atractius turístics de les comarques del Pirineu de Lleida i en un important motor econòmic i laboral dels pobles del territori. En aquest sentit, el conjunt d’estacions d’esquí del Pirineu de Lleida generen més de 2.000 llocs de treball directes, entre personal fix i de temporada. A més, s’estima que hi ha altres 7.500 llocs de treball induït, per mitjà dels sectors de la restauració i l’hoteleria o d’empreses amb oferta complementària a l’esquí.

125 empreses amb oferta complementària a la neu

Les 11 estacions d’esquí del Pirineu de Lleida ofereixen en conjunt per a aquesta temporada 2019/2020 un total de 497 km d’esquí, distribuïts en un total de 246 pistes als centres d’alpí i nombrosos circuits als complexos de nòrdic, i més de 4.500 hectàrees esquiables amb una capacitat per transportar 110.584 viatgers/hora, per mitjà de 80 remuntadors. Aquesta superfície esquiable continua situant el Pirineu de Lleida com una de les destinacions més importants del conjunt de l’Estat espanyol, com també a escala internacional, per practicar l’esquí alpí i el nòrdic i gaudir de l’ampli ventall d’activitats complementàries a la neu.

Pel que fa a l’oferta complementària, a les comarques del Pirineu de Lleida hi ha una oferta per a aquesta temporada de 125 empreses especialitzades en esports d’hivern i escoles d’esquí, tres més que la campanya anterior. Totes elles brinden una gran varietat d’activitats per poder gaudir de la neu i de la natura en llibertat i amb les millors garanties. Entre les diferents activitats que es proposen destaquen els cursos d’esquí alpí, nòrdic i telemark que imparteixen les diferents escoles d’esquí, el patinatge sobre gel, trineus arrossegats per gossos, raquetes de neu, surf de neu, splitboard, heliesquí, escalada en gel, esquí de muntanya, motos de neu i diferents excursions per gaudir de la neu i de la natura.

A aquesta gran oferta d’esquí i d’activitats a l’entorn de la neu s’hi ha d’afegir un assortiment ampli d’allotjaments, que sumen unes 26.000 places entre hotels, cases de turisme rural, apartaments turístics i places de càmping (principalment bungalous en aquesta època de l’any), al marge de les segones residències.

La temporada 2019/2020 serà de 143 dies en la modalitat d’alpí i de 150 en la de nòrdic, si tenim en compte que es preveu que s’allargui fins al 13 d’abril, dilluns de Pasqua. És a dir, els mateixos dies que la campanya anterior, que en va tenir 144. El fet que el dilluns de Pasqua del 2020 s’escaigui una setmana abans en el calendari que el del 2019 afavorirà de ben segur el nivell d’afluència de visitants a les zones de muntanya en aquest període vacacional.

Procedència dels esquiadors

La procedència dels esquiadors que van acudir als centres d’esquí del Pirineu de Lleida la temporada 2018/2019 va ser aproximadament en un 41,25 % de Catalunya, seguits en segon terme pels procedents de la Comunitat de Madrid, en un 19,75 %, i en tercer i quart lloc pels provinents de la Comunitat Valenciana, en un 8,00 %, i del País Basc, en un 6,6 %. Els esquiadors vinguts d’altres comunitats de l’Estat espanyol van representar l’11,60 %. Pel que fa als practicants estrangers, van comportar el 12,72 % del total d’esquiadors, dels quals el 8,48 % van ser francesos, que representen el 66,70 % del total d’estrangers.

Les estacions d'esquí del conjunt de l’Estat espanyol van tancar la temporada 2018/2019 amb la venda de 5,67 milions de forfets, dels quals 2,088 milions van correspondre als esquiadors que van passar per les instal·lacions catalanes i d’aquests, 1,327 milions ho van fer a les del Pirineu de Lleida. D’acord amb aquests resultats, la Val d’Aran, l’Alta Ribagorça, el Pallars Sobirà, el Solsonès, l’Alt Urgell i la Cerdanya lleidatana, que acullen els 11 centres nivals del Pirineu de Lleida, van atreure el 63,50 % dels esquiadors de Catalunya, com també el 23,4 % del nombre de practicants de l’esport blanc als complexos hivernals del conjunt de l’Estat espanyol

Campanya del Patronat de Turisme

Juli Alegre, cap de Promoció i Màrqueting del Patronat de Turisme ha fet la presentació de la nova campanya promocional de la temporada de neu 2019-2020.

Alegre ha explicat que el Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida promociona la temporada d’esquí 2019/2020 al Pirineu de Lleida, com també les diferents propostes turístiques de què el visitant pot gaudir al conjunt de la demarcació durant aquesta època de l’any i que van més enllà de la mateixa oferta d’esquí i de neu, amb una nova campanya publicitària d’àmbit estatal amb el lema “Lleida: Autèntica, Diferent, Natural. ADN Lleida”. La nova campanya amb la marca Ara Lleida promociona d’una banda les 11 estacions d’esquí alpí i nòrdic del Pirineu lleidatà i l’oferta complementària a la neu i alhora reforça l’oferta turística i les activitats que el visitant pot fer en aquesta època de l’any en el conjunt de les comarques del Pirineu i les Terres de Lleida mitjançant el claim “Molt més que neu!” i el web activitats.aralleida.cat.

Així, la nova campanya d’hivern del Patronat de Turisme va destinada a promocionar de manera directa l’oferta de neu del Pirineu de Lleida, el qual disposa d’11 centres d’esquí i de 125 empreses especialitzades en esports d’hivern i escoles d’esquí que brinden una gran varietat d’activitats per poder gaudir de la neu i de la natura amb oferta complementària. D’altra banda es reforça el posicionament de les múltiples propostes que el visitant pot trobar durant aquesta època de l’any al conjunt de les comarques lleidatanes, tant les relacionades amb l’esquí i la neu com altres propostes turístiques i activitats al conjunt del territori que tenen lloc en aquest període de l’any, com ara fires, mostres gastronòmiques i esdeveniments culturals de tot tipus que també tenen una gran acceptació entre el públic. D’aquesta manera la campanya també vol estimular la visita al conjunt de la demarcació de Lleida en aquesta època de l’any, que disposa d’una oferta turística estructurada i potent que proposa múltiples possibilitats de tipus de viatge.

Alegre ha informat que la campanya es farà de manera prioritària al mercat de Catalunya i també tindrà presència a Madrid, la Comunitat Valenciana, el País Basc, Castella i Lleó, Mallorca i en menor mesura a la resta de l’Estat, amb un pressupost que oscil·larà al voltant dels 300.000 euros. També es faran accions puntuals de comunicació adreçades al sud de França i Portugal.

D’altra banda, tota la informació del producte de neu del Pirineu lleidatà es pot consultar a la pàgina esqui.aralleida.cat, on els afeccionats al món de l’esquí trobaran actualitzades cada dia les novetats a més d’informació de les pistes d’esquí, les condicions de la neu, les previsions meteorològiques i l’estat de les carreteres, activitats vinculades al producte neu ofertes per empreses de serveis d’esports i altra informació pràctica. Aquesta pàgina web del Patronat es pot consultar en quatre idiomes (català, castellà, francès i anglès).




Entrevista



Les més llegides

Edició en paper


Editorial