Notícia
Així és la trepitjaneus híbrida de La Molina
La nova "ratrac" permet un estalvi del 20% en el consum de combustible
La necessària gestió sostenible i viable de les estacions d'esquí es va estenent més i més a tots els àmbits. Des del transport intern, passant pel manteniment i producció de la neu, fins a arribar a la recepció dels clients. En aquesta tendència a La Molina han posat a prova una 'trepitjaneu' de darrera generació, que permet mesurar el gruix de neu i que, a més, és híbrida en parts del seu funcionament mecànic. El passat 14 de febrer ens hi vam enfilar i això és el que ens van explicar en aquest vídeo-reportatge sobre els avantatges que presenta aquesta nova eina de treball.
El planeta necessita un canvi de gestió en els seus recursos i sistemes de treball davant d'una realitat que demana una gestió més eficient i sostenible de les fonts d'energia i de producció. I aquesta tendència també ha arribat en els darrers anys a les estacions d'esquí. Els sistemes de producció de neu han estat dels primers a adaptar-se a aquesta necessitat, però a poc a poc també hi ha altres àmbits de treball interns o externs que s'hi adapten. Entre els externs en poden ser exemples la mobilitat sostenible dels esquiadors per arribar a pistes. I a nivell intern l'exemple seria el manteniment i tractament de la neu que es fa per mitjà de les trepitjaneus.
Així doncs la necessària gestió sostenible i viable també ha arribat a aquestes màquines conegudes popularment per molts esquiadors com a "ratracs". En aquest sentit l'estació d'esquí de La Molina han posat a prova un nou model de trepitjaneus que fa un pas endavant per esdevenir una eina de treball que guanya en eficiència als models anteriors.
El passat 14 de febrer ens hi vam enfilar i això és el que ens van explicar en aquest vídeo-reportatge sobre els avantatges que presenta aquesta nova eina de treball. Ismael Curto, conductor de trepitjaneus, qui ha estat treballant amb aquestes màquines en diferents estacions d'esquí, que "les trepitjaneu híbrides permeten un estalvi d'aproximadament un 20% en el consum de combustible respecte als models anteriors".
Mentre exercia el seu torn de treball al sector Alabaus de La Molina, Curto ens va fer notar que una de les diferències clau entre aquest nou model i l'anterior és que la translació de les marxes es fa de manera elèctrica, o que el maniobratge de la pala i la fresa es continua fent de forma mecànica i hidràulica.
Però no només hi ha estalvi en el consum. El conductor explica que aquest nou model de trepitjaneus híbrida incorpora un sistema de treball conegut amb el nom de "snowsat" i que d'aquesta manera "sabem en tot moment quin és el gruix de neu que hi ha sota la màquina, si n'hi ha 40 cm, 60 cm... i acabem sabent els metres cúbics de neu que hi ha en una pista. Això va molt bé per saber, a l'hora de produir neu, quins són els punts on falta més neu i per tant pots filar més prim a l'hora de produir-la".
El sistema Snowsat permet mesurar pràcticament amb només un marge d'1 centímetre d'error quin és el gruix de neu que hi ha sota la màquina. Parametritza totes les dades que després es comparteixen amb la resta del parc de màquines trepitjaneus de l'estació i amb els equips de producció de neu, permetent ajustar molt millor el moviment de neu d'una zona a una altra o ajustar a les necessitats la producció de neu de cadascun dels canons de neu ubicats en una pista.
Veure el vídeo en aquest enllaç.
Així doncs la necessària gestió sostenible i viable també ha arribat a aquestes màquines conegudes popularment per molts esquiadors com a "ratracs". En aquest sentit l'estació d'esquí de La Molina han posat a prova un nou model de trepitjaneus que fa un pas endavant per esdevenir una eina de treball que guanya en eficiència als models anteriors.
El passat 14 de febrer ens hi vam enfilar i això és el que ens van explicar en aquest vídeo-reportatge sobre els avantatges que presenta aquesta nova eina de treball. Ismael Curto, conductor de trepitjaneus, qui ha estat treballant amb aquestes màquines en diferents estacions d'esquí, que "les trepitjaneu híbrides permeten un estalvi d'aproximadament un 20% en el consum de combustible respecte als models anteriors".
Mentre exercia el seu torn de treball al sector Alabaus de La Molina, Curto ens va fer notar que una de les diferències clau entre aquest nou model i l'anterior és que la translació de les marxes es fa de manera elèctrica, o que el maniobratge de la pala i la fresa es continua fent de forma mecànica i hidràulica.
Però no només hi ha estalvi en el consum. El conductor explica que aquest nou model de trepitjaneus híbrida incorpora un sistema de treball conegut amb el nom de "snowsat" i que d'aquesta manera "sabem en tot moment quin és el gruix de neu que hi ha sota la màquina, si n'hi ha 40 cm, 60 cm... i acabem sabent els metres cúbics de neu que hi ha en una pista. Això va molt bé per saber, a l'hora de produir neu, quins són els punts on falta més neu i per tant pots filar més prim a l'hora de produir-la".
El sistema Snowsat permet mesurar pràcticament amb només un marge d'1 centímetre d'error quin és el gruix de neu que hi ha sota la màquina. Parametritza totes les dades que després es comparteixen amb la resta del parc de màquines trepitjaneus de l'estació i amb els equips de producció de neu, permetent ajustar molt millor el moviment de neu d'una zona a una altra o ajustar a les necessitats la producció de neu de cadascun dels canons de neu ubicats en una pista.
Veure el vídeo en aquest enllaç.