Notícia

L'esquí post-coronavirus: destins transoceànics només per a rics

Les aerolínies alerten que els vols seran almenys un 50% més cars si s'imposa la distància social als avions

avio,motor,ala,norwegian
L'esquí post-coronavirus: s'acaba l'era de l'esquí transoceànic? Autor/a: Diaridelaneu.cat
Les aerolínies alerten que els vols seran almenys un 50% més cars si s'imposa la distància social als avions. "Els viatges de baix cost s'hauran acabat", avisa IATA.


Les aerolínies alerten que els vols seran almenys un 50% més cars si s'imposa la distància social als avions per poder tenir "un mínim de benefici". L'Associació Internacional de l'Aviació creu que els avions haurien de deixar buits almenys una tercera part dels seients als avions per garantir aquesta distància de seguretat. És a dir, el seient del mig a cada fila. "Els viatges de baix cost s'hauran acabat", ha avisat aquest dimarts el seu director general Alexandre de Juniac. El lobby de les aerolínies reclama als governs mesures harmonitzades per garantir la seguretat del transport aeri quan s'aixequin les restriccions pel covid-19.

Juntament amb l'OMS i altres organitzacions internacionals, les aerolínies estan treballant aquesta setmana en les seves recomanacions per reactivar els viatges.

Des d'IATA veuen amb bons ulls l'ús de mascaretes i guants o la limitació de l'equipatge en cabina com a mesures per restaurar la confiança entre els passatgers "sempre que tinguin el vistiplau de les autoritats sanitàries".

Tot i això, el lobby de les aerolínies admet que si les mesures són "molt exigents" impactarà en "l'eficiència de les operacions", un factor molt important especialment per les companyies de baix cost.

Menys companyies, menys seients i bitllets més cars

A tot això cal afegir-hi els problemes que es van sumant a les companyies aèries de tot el món. Si dimarts es feia públic que 4 filials de Norwegian es declaraven en fallida, un primer senyal de quina és la situació al sector ara mateix, aquesta s'ha setmana s'ha anunciat que algunes aerolínies com IAG, Lufthansa o Easyjet han començat a fer plans per retallar flota. I ho fan per la previsió de menys demanda a curt i mitjà termini. A més, estan assumint que hauran de portar menys seients per avió, la qual cosa es traduirà inevitablement en què els preus dels bitllets s'encareixin.

La reducció de l'oferta de places aèries, així, fruit de menys avions, menys seients, i menys aerolínies davant previsibles fallides, sembla que complicarà a les aerolínies seus models de rendibilitat i viabilitat, basats fins ara a ampliar el nombre de seients per aeronau.

Les economies d'escala gràcies a les grans flotes dels principals grups també feien possible l'abaratiment que en els últims anys ha viscut el preu dels bitllets d'avió, però aquests factors apunten a desaparèixer per durant al menys un temps. L'únic avantatge per les aerolínies en el context actual és que el preu del petroli està baixant, però la pujada de preus en els bitllets és inevitable.

Viatges al Canadà i Japó més cars

Per tot plegat els viatges en el context del món de la neu, en concret a destins d'hivern que en els darrers anys s'han posat de moda entre els esquiadors europeus, com ara el Canadà o el Japó, previsiblement incrementaran el preu final. Això farà que acabin esdevenint econòmicament poc competitius per a la majoria del mercat actual de l'esquí o, en el millors dels casos, restringint-los a un segment de clients molt restringit d'alt poder adquisitiu.

No només serà determinant el preu del bitllet d'avió per passatger, sinó que els allotjaments en els hotels també veuran incrementats els preus finals. Si els establiments receptors han de reduir aforaments per complir amb els nous protocols de comportament social i sanitari, això els farà menys competitius en preus i possiblement hagin d'incrementar les tarifes. La previsió és, doncs, que la factura final per cada nit pernoctada també s'incrementi per al turista.

Serà un altre element que farà que els viatges transoceànics per anar a esquiar en destins llunyans per als europeus siguin més cars i per tant menys atractius.




Entrevista



Les més llegides

Edició en paper


Editorial