Notícia

L'aeroport d'Andorra-La Seu d'Urgell, primer de l'Estat amb una maniobra de vol instrumental basada exclusivament en GPS

Gavín assegura que la validació del sistema suposa incrementar l'operativitat de la infraestructura pirinenca en un 15%.

avio,verificacio,GPS,aeroport,la seu
Un avió de verificació de vol aproximant-se a la pista d'aterratge de l'aeroport d'Andorra - la Seu d'Urgell mentre es comprova el funcionament del sistema d'aproximació instrumental amb GPS Autor/a: ACN
L'aeroport d'Andorra-La Seu d'Urgell, primer de l'Estat amb una maniobra de vol instrumental basada exclusivament en GPS. Gavín assegura que la validació del sistema suposa incrementar l'operativitat de la infraestructura pirinenca en un 15%.


L'aeroport d'Andorra - La Seu d'Urgell és des d'aquest dijous el primer de tot l'Estat amb una maniobra publicada de vol instrumental basada exclusivament en GPS. D'aquesta manera, la infraestructura incorpora aquest tipus d'aproximació a la de caire visual, que és la que es venia utilitzant fins ara. Aquest sistema facilita l'aterratge d'avions en condicions meteorològiques desfavorables i la seva validació obre, a la pràctica, una nova "fase de creixement" per a l'equipament, ja que s'incrementa en un 15% la seva operativitat segons ha explicat el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín. Des del territori es valora aquest pas com una "excel·lent notícia" tenint en compte que s'hi estava treballant des del 2017.

Aquesta maniobra podrà començar a ser utilitzada per les aeronaus un cop es puguin realitzar determinades actuacions que l'actual estat d'alarma per la covid-19 ha deixat pendents. Concretament, es tracta tant d'unes formacions presencials per part dels controladors aeris com de les darreres verificacions per part d'AESA. En aquest sentit, Gavín ha destacat que "a mig termini", amb l'adaptació d'empreses i pilots, tot plegat comportarà un increment de l'activitat de l'aeroport, tant en termes quantitatius com qualitatius.

Per la seva banda, l'alcalde de la Seu d'Urgell, Jordi Fàbrega, ha volgut agrair a totes les institucions que han fet possible la implementació d'aquest sistema i ha recordat que era una demanda "llargament reivindicada". A més, ha destacat que la seva posada en marxa "obre moltes portes", tot i que ha detallat que segurament la infraestructura creixerà primer en vols de tipus xàrter i que més endavant ja arribarien els de caire regular.

La implementació d'aquesta maniobra d'aproximació de vol instrumental mitjançant GPS ha estat possible gràcies a la col·laboració del professor de la Universitat Politècnica de Madrid, Luís Pérez, juntament amb ENAIRE i l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA). D'aquesta manera, es culmina un procés que es va engegar ara fa tres anys des de la Generalitat de Catalunya i el govern d’Andorra.

El nou sistema ha implicat una inversió de 300.000 euros per part de la Generalitat, la qual ha estat destinada tant a la reubicació de les radioajudes existents (PAPIS), la realització de vols de calibració i validació, així com també als estudis i treballs necessaris per a l'aprovació de la maniobra, a més de la redacció dels nous manuals de l'aeroport i diversa documentació tècnica requerida i la formació del personal involucrat en aquesta operació.

Abans de la publicació de la maniobra, la Comissió Interministerial de Defensa i Foment (CIDEFO) va aprovar al desembre la reestructuració de l'espai aeri per part d'ENAIRE per facilitar l'accés a l'aeroport i el disseny d'arribades fins al moment en què comença el procediment d'aproximació a la pista. A més, també es van validar els procediments instrumentals basats en GNSS (Global Navigation Satellite System).

Posteriorment, s'ha hagut de tramitar la documentació necessària per a la formació del personal de torre AFIS així com del d'ENAIRE que hi ha estat involucrat. També ha calgut que el gestor de l'aeroport fes el mateix amb tot el referent al canvi de verificat d'infraestructura, per tal d'incloure les maniobres en el manual d'operacions. D'altra banda, cal destacar que, com a servei essencial, actualment la infraestructura segueix estant disponible i acollint vols d'emergència, medicalitzats i treballs aeris, entre d'altres operacions.




Entrevista



Les més llegides

Edició en paper


Editorial