Notícia

Publicat un nou informe del consultor suís Laurent Vanat

Arriba el 12è informe sobre la situació del mercat mundial de l'esquí

Park City
A la imatge Park City. Les estacions dels Estats Units passen per un bone moment. Autor/a: Park City
Un any més surt a la llum l'informe internacional de turisme de neu i muntanya del consultor suís Laurent Vanat. En l'Informe Snow Report 2020 s'hi constata que la temporada d'esquí 2018-19 va ser la millor des que hem entrat al nou mil·lenni i n'explica els motius.


L'informe publicat en aquest mes d'abril de 2020 se centra, com és lògic, en les dades de la temporada 2018-19. Segons Vanat, la temporada d'esquí 2018-19 ha estat la millor des del nou mil·lenni pel que fa a les xifres de visites mundials. Tot i les condicions adverses a què s'enfronta la indústria de l'esquí amb el canvi climàtic, l'augment de la competència d'altres sectors del lleure i la demografia, encara té el potencial de presentar-se en l'àmbit mundial amb 3 temporades consecutives de creixement. La 18-19 es va cloure amb 350 milions de dies d'esquí venuts

En l'informe es publica el rànquing de països que més esquiadors han rebut en els darrers 5 anys, amb les xifres de visites. S'hi reflecteix que els Estats Units es mantenen en el primer lloc, després que França ocupés aquest privilegiat lloc en la temporada 2015/16. Àustria és la tercera en discòrdia en el club dels països amb 50 milions d'esquiadors any.

L'informe Vanat, que arriba a la seva dotzena edició, assenyala que durant l'hivern 2018/19, les àrees d'esquí dels Estats Units es van recuperar amb excel·lents condicions de neu i un rendiment molt superior a la mitjana. El país torna a estar al cim del podi, amb el quart millor registre d'esquiadors en els últims 41 anys.

En aquesta recuperació del mercat de l'esquí a Estats Units, com també comença a fer Europa, hi haurien influït els passis de temporada multi-estacions. També han millorat les APPs i els serveis electrònics, dos factors amb certa rellevància per millorar l'experiència dels esquiadors, tot i que no per sí sols, sinó que han d'anar acompanyats de millor servei per a ser efectius.

Avoriaz-ski-france
Estació d'esquí d'Avoriaz (Es.ski-france.com)

Com fer pujar el nombre d'esquiadors?

L'informe considera que hi ha dues formes d'augmentar l'assistència a les estacions d'esquí. La primera és aconseguir incrementar la freqüència i la durada de l'estada dels esquiadors. La segonapassa per atreure nous clients, en aquest cas cal captar-los d'altres parts.

Amb els passis de temporada amb descompte, es va aconseguir arribar al primer d'aquests objectius, doncs són una bona forma de seduir els esquiadors acabats d'iniciar. No obstant això, la indústria continua amb el desafiament d'atraure nous clients no esquiadors, és a dir, els que encara no han tingut cap experiència sobre uns esquís o surf sobre la neu.

Com més es tornen multiculturals les noves generacions, una tendència que és força general en el món occidental, menys penetració en la cultura de l'esquí. En bona part els nous esquiadors caldrà anar a buscar-los en els entorns més urbans, segons assenyala l'informe de Vanat. Per a això, cal explotar el potencial de les pistes indoor, simuladors, centres d'entrenament sota sostre i pistes seques que serveixin de reclam per a les joves generacions urbanes.

Un exemple d'aquest nou model és la Xina, on la pràctica dels esports d'hivern segueix creixent i s'ha construït una poderosa infraestructura, amb el desenvolupament de centres d'entrenament d'esquí, simuladors, pistes seques i pistes en interiors.

Prova d'això és que la indústria de l'esquí xinesa va aconseguir mantenir el seu creixement i va arribar als 20 milions d'esquiadors durant la temporada 2018/19.

A Àsia, Japó i Corea del Sud encara presenten una situació de recessió i tornen a perdre esquiadors.

Des de les primeres edicions de l'Informe internacional sobre neu i muntanya, les estacions d'esquí i la indústria han fet alguns èxits importants. No obstant això, encara hi ha molt per fer, ja que persisteixen alguns problemes i riscos.

teleesqui-ski-dubai

La situació als Alps

Els Alps són, amb molt, el mercat d'esquí entrant més gran de la planeta, captant el 43% de l'esquí mundial. També és la regió més intensament equipada, totalitzant més de 10.000 remuntadors mecànics.

La situació a Espanya

Una peculiaritat de la temporada d'esquí a Espanya, en comparació amb altres països europeus, és que generalment comença a principis de desembre a causa del pont de la Constitució. Per tant, l'assistència està força equilibrada durant els 4 mesos complets de la temporada: de desembre a març. L'informe raona que a l'abril, l'assistència és baixa, ja que les estacions d'esquí comencen a competir amb les platges.

Amb l'excepció d'aquelles estacions que van experimentar nevades fortes i condicions climàtiques dolentes, les visites d'esquiadors a les estacions d'esquí espanyoles van créixer lleugerament durant les primeres temporades del nou mil·lenni, abans de disminuir i aplanar la gràfica, sent el rècord a l'hivern 2008 / 09.

Des de llavors, l'assistència a les estacions espanyoles semblava afectada per la difícil situació econòmica de país i s'havia estabilitzat durant 5 anys consecutius amb una mitjana del voltant dels 5 milions de dies d'esquí venuts.
De tota manera fa constar que a l'hivern 2017/18 va mostrar un augment del 7.9% en les visites sobre la temporada anterior i en 2018/19 va tornar a caure un 4,2%, però, es va mantenir 4,4% sobre la mitjana d'aquest lustre.

Andorra

Andorra és l'únic destí a Europa que va experimentar una disminució de les visites d'esquiadors immediatament després de la crisi de 2008. No obstant això, es va estabilitzar ràpidament i va mostrar novament certa tendència a l'alça en els últims anys. Per primera vegada després d'11 temporades, les visites d'esquiadors han recuperat la marca de 2,5 milions durant l'hivern 2017/18, que va ser el nivell en els principis de la dècada de 2000. No obstant això, el país ha de lluitar contra l'augment de la competència internacional i la manca d'un mercat intern.

En 2018/19 vam veure novament una disminució del 3,0% en les visites. Tot i la infraestructura moderna, bona neu i grans resorts per competir amb els Alps, part del mercat d'esquiadors no considera que sigui així. El Principat té un dèficit d'imatge per afrontar, una qüestió que possiblement també serveix per a tot el Pirineu.

Tot i això, Andorra segueix tenint l'única estació de Pirineu que segueix figurant entre els grans. Grandvalira ocupa la catorzena posició en el rànquing d'estacions més visitades, perdent dues posicions en relació amb l'informe anterior.

snowboard-grndvalira

El cas especial del Japó

El país asiàtic és un dels que més estacions posseeix. La seva època daurada li va arribar amb el seu espectacular creixement entre els anys 70 a 90. Tots els joves volien esquiar i els resorts feien grans inversions en augmentar les seves instal·lacions. Però tot a anat a la baixa i dels 18 milions d'esquiadors habituals dels 80 van acabar convertint-se en els 8 milions d'avui dia. Les causes; l'esquí va deixar d'estar de moda, les llargues cues per accedir als remuntadors o les pistes massificades en què amb prou feines es podia esquiar van tenir part de culpa De tota manera el principal culpable va ser la gran crisi econòmica que va afectar al Japó en els 90, de la qual encara avui segueix recuperant-se. I finalment la baixada de la natalitat, i és que la població nipona cada vegada envelleix més.

Ara, el Japó intenta captar el turisme de neu estranger, ven la gran quantitat de neu que precipita i el seu exotisme però té el repte de millorar les seves antiquades instal·lacions i la seva cartelleria, mapes, serveis d'informació, així com la restauració i l'hoteleria de les seves estacions per atreure a esquiadors que normalment trien els Alps o els Estats Units / Canadà. Aquests tres últims anys l'afluència d'esquiadors sembla que s'ha estabilitzat després d'anys de caiguda, encara que aquest últim any ha tornat a experimentar una caiguda.

esqui-japo-zao-miyagi
Estació d'esquí de Zao Miyagi (Foto: EsquiJapon.com).

Rànquing d'estacions per volum d'esquiadors

Hi ha variacions en la llista del 'Top 50 en l'àmbit mundial d'estacions per volum d'afluència. La primera posició passa a ser per Ski Alberg. El consultor suís comptabilitza a St. Anton i Lech Zürs com un sol domini, i per això s'avança a Lla Plagne. A més, la nord-americana Breckenridge remunta places i avança a Grandvalira que passa de la posició número 12 de l'any anterior a la catorzena plaça.

Un rànquing què hauríem de valorar de forma matisada, ja que alguns dominis canvien molt de posició en funció de si es comptabilitzen units o separats. És el cas de l'Alberg o de Paradiski (La Plagne i Les Arcs).

Conclusió

Segons assenyala l'informe del consultor suís la tendència és semblant a la dels anys anteriors, es tracta d'un mercat madur que es troba bastant estancant tot i l'augment d'aquest any i costa despertar l'interès d'aquells que no coneixen la neu. Per això els majors esforços han d'anar destinats a captar nous aficionats, per així augmentar la quantitat de visitants per temporada. Segons l'informe s'han de captar esquiadors a les ciutats, principalment amb resorts coberts. Seguir batallant per atraure els esquiadors més joves en unes societats envellides com són les occidentals és un altre punt important.

Els Forfets de temporada multi-estació han servit d'impuls en els últims temps i és una tendència que seguirà a l'alça. Pel que fa als preus, aquests han incrementat el seu preu de manera important als Estats Units, amb forfets que arriben als 200 dòlars i en menor mesura a Europa. Això no hauria de seguir pujant, més si tenim en compte que la classe mitjana no té grans expectatives d'augment d'ingressos.

Les noves tecnologies també desenvolupen un paper definitiu en els temps moderns, i si bé eines com internet i la digitalització ajuden en campanyes de màrqueting, no cal deixar de banda el tracte humà i personalitzat per garantir al visitant una experiència única durant la seva estada.

Finalment, és importantíssim, diu l'informe de l'expert suís, oferir una experiència divertida i inoblidable a l'hora d'aprendre a esquiar. Si deixem que els més petits pateixin més que no pas gaudeixin de l'aprenentatge, mai es desenvoluparà en ells un sentiment per l'esport que perduri durant tota la seva vida. Per això és crucial invertir en processos d'aprenentatge divertits, senzills i efectius.

Podeu llegir l'informe complet 2020 International Report on Snow & MountainTourism (en anglès) en aquest enllaç.





Entrevista



Les més llegides

Edició en paper


Editorial