Notícia

Marc Bigas, d'Skitude, ens explica com viu el confinament

Esquiador, enginyer i emprenedor amb més de 10 anys d’experiència en el desenvolupament i aplicació de les noves tecnologies en el sector turístic i esportiu

Marc Bigas
Marc Bigas, en confinament Autor/a: Particular
Esquiadors aficionats o professionals, tots ens trobem confinats a casa. L'ordre de confinament es va posar en marxa la nit del 14 de març, quan encara faltaven prop de trenta dies per a l'acabament de la temporada. Com ho vivim uns i altres? Un seguit d'entrevistes en les quals diferents perfils del món de la neu (treballadors estacions, directius, empresaris, periodistes, bloggers o personatges representatius del sector), ens expliquen com viuen el confinament. Entrevistem Marc Bigas, un dels màxims responsables d'Skitude, per explicar-nos com viu el confinament.


Marc, com estàs vivint l'ordre de confinament?
Bé, l’estic vivint amb molta consciència de la importància que té fer-la bé, on d’una part, a nivell professional a Skitude vàrem decidir des del primer moment apostar pel teletreball de tots els membres de l’equip. La veritat és que ja estàvem preparats, i al ser una empresa digital ens podem adaptar més ràpidament a una situació com l’actual. Aleshores a nivell més personal i familiar, el fet de tenir tres fills que no poden anar a l’escola, ni sortir al carrer, afegeix una mica més de feina, tot i que haig de dir que estic sorprès de lo bé que ens estem adaptant a les circumstàncies, i els dos més petits ho estan vivint com una oportunitat única d’estar amb els seus pares les 24 hores del dia. Finalment a nivell més global, si que haig de dir que aquesta situació és molt preocupant, ja que la letalitat és alta, als polítics se'ls veu una mica perduts, els sanitaris estan arriscant la seva vida sense els mitjans adequats, i l’abast que pot tenir tot plegat és encara massa incert.  

Molt breument, ens expliques quina és la responsabilitat a Skitude?
A nivell operatiu sóc el CEO de Skitude, i com a soci cofundador de l’empresa, i un dels principals socis, membre del consell d’administració també.

Totes aquestes feines i tasques que ens expliques, les pots fer com a teletreball des de casa teva?
Sí, pràcticament tot ho puc fer teletreballant, ja que actualment estem molt acostumats a fer videoconferències en comptes de reunions presencials que requereixin de grans desplaçaments o pèrdues excessives de temps per tant sols fer una reunió de 30 minuts o 1 hora. I espero que aquesta situació ens faci adonar a tots plegats de com més productius i sostenibles podem ser si trobem l’equilibri adequat amb l’ús d’aquestes noves tecnologies que han vingut per quedar-se (videoconferències, compres online, firmes electròniques, etc.). I dic equilibri adequat, perquè penso que les relacions personals i el tracte humà no tenen substitut.

Quants col·laboradors d'Skitude a l'oficina de Girona s'han vist afectats?
L’equip de Skitude el formen uns 40 treballadors i col·laboradors estables, gairebé tots ubicats a Girona, tot i que també tenim personal a Noruega, Suïssa, i Itàlia. En tots els casos ara mateix estem teletreballant, tancant els últims temes de la temporada que ha acabat, i ja preparant-nos pel futur, on la temporada d’estiu o de l’hemisferi sud pinta complicada, però estic convençut que la temporada d’hivern vinent es podrà operar amb certa normalitat ja que les estacions i el seu entorn seran capaces d’implementar les mesures de distanciament social que protegeixin treballadors i clients, i anar agafant la confiança necessària de nou.

Com valoreu la temporada de neu d'enguany?
Tenint en compte que ha estat una temporada que a acabat de manera precipitada, no se’n pot fer una valoració tot lo positiva que voldriem, però en termes general estic prou satisfet de com hem gestionat aquest imprevist, tenint en compte que per Skitude aquesta temporada teníem el repte d’integrar noves línies de negoci i serveis conseqüència de la fusió amb l’empresa suïsso-noruega Skioo, de la qual ara en sóc el CEO global.

Com entreveus l'esquí post-coronavirus?
Partint de la base que es trobarà una vacuna, i que els riscos del coronavirus quedaran més controlats, és evident que el que ha passat es l’avís definitiu que no podem anar contra natura, i que si la economia no la construïm preservant la salut de les persones i el medi en el que vivim, el sistema que tenim muntat és molt fràgil. Fa un més enrere no hauria dit així de clar, però ara no en tinc cap dubte, i cada dia que passa no faig més que veure oportunitats de millora. Aleshores, és clar que l’esquí no en serà una excepció, al final el sector turístic és dels més afectats, però malgrat el trauma inicial, estic convençut que el sector se’n sortirà bé. De fet, una de les coses que la gent troba més a faltar durant el confinament, es precisament no poder estar en contacte amb la natura i fer esport. Per tant, l’esquí i les activitats de muntanya son i seguiran sent absolutament una prioritat per molts.

Què es pot fer des de les aplicacions per millorar el que pot ser l'esquí en el context d'haver de conviure amb la Covid-10 a la propera temporada?
Conseqüència del nou paradigma post-covid, molts esquiadors, i molt probablement les mateixes autoritats, demandaran de la implementació de sistemes de compra i de control d'accés 'social distance friendly', per a una major protecció de client i treballadors. Aleshores es força clar que les llargues cues a taquilles s'hauran de gestionar d'una altra manera, o directament apostar per sistemes digitals com el que Skitude te implantat en cada cop més estacions. En aquest sentit, les Apps que Skitude desenvolupa per les estacions incorporen la possibilitat de comprar i recarregar els forfaits sense tenir de passar per taquilles, amb lo que l’esquiador es pot dirigir directament al remuntador, i s’eviten les aglomeracions habituals de persones a taquilles.

Igualment les Apps son un canal de comunicació directa amb l’esquiador a traves de missatges push o correus electrònic, que els usuaris han facilitat prèviament a l’estació. Sin ens fixem, com a mesura Covid, recentment ha sortit la noticia que Renfe demanarà nom i telèfon a tots els usuaris que vulguin comprar un bitllet per avisar immediatament al client en cas d'alerta sanitària. Doncs les Apps de les estacions basades en la tecnologia Skitude ja estan en disposició de fer aquesta funció ara mateix. Tenim casos com el d’una estació sola ha estat capaç d’enviar a traves de l’App prop de 4 milions de missatges individuals als seus clients en un sola temporada. Francament, no veig cap eina més efectiva.

Finalment, m'agradaria destacar una de les iniciatives més prometedores que tenim, i en la qual ja estem treballant, consistent en què les aplicacions Skitude puguin obrir directament les portes sense necessitat de targeta, ni treure el telèfon de la butxaca, i per tant la capacitat d’oferir al client una experiència 100% mobile i completament contactless des de que es surt i s’arriba a casa o l’hotel (‘from sofa to sofa’). Aquesta darrera temporada hi ha hagut una experiència pilot en una estació austríaca, i preveig que en un parell de temporades moltes estacions ho tindran ja implantat.

Ens recomanes alguna pel·lícula, llibre o documental del món de la neu o relacionat amb la teva feina per aquests dies?
Aquests dies tancat a casa a part de treballar, i gaudir de la família, he consumit molt de Netflix. I d’entre tot el que he vist recomanaria la sèrie Unorthodox. No té res a veure amb la feina ni la neu, però de tant en tant ens toca desconnectar i connectar amb realitats diferents ;-)

I Ja per acabar, quan acabi el confinament, què és el primer que faràs?
Sortir simplement a fora de casa amb la meva dona i fills, i donar una volta caminant o en bicicleta pels camins i camps que tenim al voltant. I si hem deixen, córrer una mica també.

Marc Bigas
www.skitude.com
www.skitudeservices.com




Entrevista



Les més llegides

Edició en paper


Editorial