Notícia

10 beneficis d'invertir en l'accés instantani a pistes 'contact-free'

Les solucions per evitar el contacte entre instal·lacions i esquiadors

cover-skidata-social-distancing-2
Control d'accés a pistes sense contacte Autor/a: Skitude
M'encanta esquiar, i per a molts de nosaltres aquesta és l'activitat perfecta durant l'hivern perquè s'hi barreja l'esport, la natura i la possibilitat de compartir moments per socialitzar amb la família i amics. Però al mateix temps costa entendre com és que en ple segle XXI, "el de la digitalització ', sovint encara hi ha llargues cues a taquilles que ens fan perdre temps  abans de poder calçar-nos els esquís o taula de snow, i agafar el primer remuntador.


forfets-cua-compra
 Cues en estacions d'esquí de primera categoria dels Alps o nord-america segueixen sent habituals (Foto: arxiu FT).

Partint de la base que la majoria de les estacions tenen portes d'accés automàtic (amb targetes RFID) acabar per fer una aposta decidida per la digitalització està en mans de les mateixes estacions. I dic aposta decidida, perquè en la majoria dels casos estem veient que l'aposta no és total, i per tant no acaba de ser del tot efectiva que hauria de ser. Per aquest motiu, i un cop acabada la temporada de forma precipitada, m'ha semblat interessant actualitzar els que considero els 10 principals beneficis que té apostar per sistemes d'accés instantani a pistes 'contact-free'. Afegint algun nou, a conseqüència del nou escenari que ens tocarà viure un cop superada la crisi del coronavirus, i la cada vegada, la més propera compatibilitat total de les portes d'accés amb el bluetooth dels nostres smartphones.

Des del punt de vista d'esquiador, els beneficis d'un sistema d'aquestes característiques són:

1 • Directe a pistes. Sense cues.

El principal valor d'un sistema de venda online i accés instantani a pistes és reduir al màxim el temps d'espera fins que pots esquiar. Així, un cop es disposa d'una targeta RFID compatible amb l'estació, tot sistema d'aquestes característiques permet que un mateix dugui a terme la recàrrega online per a un dia concret, substituint l'activació manual que es fa tradicionalment a taquilles. Així, ja tenim la targeta autoritzada per entrar a pistes sense més preàmbuls.

skitude-proces-1
1 • Primera compra, o recàrrega de targeta, 100% online. - 2 • Recollida de la targeta (només la primera compra) - 3 • Control d'accés a pistes validat - 4 • Directe a pistes sense cues.

2 • Pick-up automatitzat per a la primera compra

La primera compra normalment suposava haver de recollir la targeta en un punt de l'estació, i per tant, potencials cues també. Però actualment hi ha la possibilitat d'instal·lar diferents màquines dispensadores en llocs estratègics, dins i fora de l'estació, perquè simplement escanejant el QR generat en acabar la compra online s'obtingui la targeta ja validada de manera automàtica. A banda, les targetes també es poden enviar directament a casa en qüestió de 24 hores, tal com estem acostumats a rebre molts altres productes ecommerce.
 
3 • Contact-free per a més protecció

A conseqüència del nou paradigma post-covid, molts esquiadors, i molt probablement les mateixes autoritats, demanaran la implementació de sistemes de compra i de control d'accés 'Social Distance Friendly', per a una major protecció de client i treballadors. Està clar que les llargues cues a taquilles s'hauran de gestionar d'una altra manera, o directament apostar per sistemes digitals com el proposat.

skitude-acces-forfets-social-distance-friendly
 
4 • Directament amb l’smartphone. Sense targeta RFID de plàstic.

A banda de ser més sostenible, seria molt més còmode per a tots poder anar directament a pistes amb el teu Smartphone, evitant haver de produir i distribuir milers de targetes que tenen un cost i un impacte mediambiental no negligible. La substitució absoluta de les targetes està lluny, però l'ús de targetes de plàstic es podria disminuir dràsticament, fomentant la reutilització (econòmica circular), o directament usant el bluetooth del telèfon mòbil com a alternativa. Aquesta possibilitat encara no està 100% implementada a les estacions, però aquesta temporada una estació austríaca ha estat la primera a introduir aquesta possibilitat. No hi ha dubte que quan aquest s’implementi de manera massiva, serà clarament un gran canvi per a tothom, i l'experiència serà 100% digital, mobile i lliure de plàstics.
 
5 • Una targeta compatible amb múltiples estacions d'esquí

Als esquiadors que els agrada esquiar a diverses estacions durant la temporada, haver de comprar una targeta a cada estació, i haver-les de gestionar a través de diferents comptes, suposa un veritable mal de cap. És per aquest motiu, que les estacions haurien de facilitar l'accés directe a les pistes amb altres targetes de tercers, i no només limitar-ho a targetes de la mateixa estació. Ha quedat demostrat que serveis com el de Skioo no cannibalitzen els productes de la pròpia estació, i contribueixen a baixar les barreres d'accés a pistes d'aquells esquiadors més ocasionals, entre altres beneficis.
 
6 • Preus dinàmics i pagaments flexibles


Pagar després d'esquiar, comprar de manera anticipada per obtenir un millor preu, o obtenir preus més reduïts a mesura que esquies més dies, són opcions molt valorades per part de l'esquiador, però només són possibles mitjançant sistemes de venda i control d'accés completament digitals.

Fins aquí els beneficis que considero més rellevants per als esquiadors, després des d'un punt de vista més propi de l'estació, afegiria els següents:

7 • Increment dels ingressos online via captació de nous esquiadors i fidelització dels existents

Un sistema d'aquestes característiques permet als responsables de màrqueting i vendes de les estacions d'esquí promocionar la seva estació per tot l'àmbit digital existent, tant per atreure nous esquiadors, com fidelitzar els existents mitjançant un tiquet mitjà superior o major recurrència.

8 • Obtenció de dades del client per conèixer-lo millor, i fer propostes més personalitzades i efectives

No hi ha cap dubte que per conèixer i poder contactar amb el client es requereix una capacitat de generació de dades que únicament té sentit en un entorn plenament digital. De fet, les estacions d'esquí tradicionalment coneixen poc als seus clients, ja que des de les pròpies taquilles no hi ha capacitat de recollir dades, ni és una tasca prioritària. Després, l'obtenció d'aquesta informació es redueix en molts casos a només els esquiadors amb forfet de temporada. Canalitzant les vendes i interaccions amb el client a través d'internet, aquesta capacitat de conèixer i estar permanentment connectat amb el client canvia radicalment.

9 • Estalvi de costos operacionals, i costos més variables. Capex reduït.

Implantar sistemes d'aquestes característiques permet a les estacions d'esquí l'optimització del nombre de taquilles que s'han de tenir (costos fixos) per fer front als pics de primera hora, però que en molts altres moments del dia o la setmana, estan clarament sobredimensionats. De fet, la tendència és la de reconvertir les taquilles a punts d'atenció a client de més qualitat, i la pura compra sigui automatitzada.
D'altra banda, fomentar la reutilització de les targetes recarregables, o l'ús del telèfon mòbil, és una manera de reduir costos també, que requereixen sovint importants aprovisionaments abans de començar la temporada, amb l'impacte en tresoreria que això té.
Les despeses de publicitat i màrqueting digital poden ser inferiors que moltes de les campanyes offline que tradicionalment es fan, a més de tenir la capacitat de poder mesurar la seva efectivitat pel que fa al ROI.
En definitiva, la digitalització permet escalar cap amunt o cap avall de manera més fàcil, convertint alguns costos tradicionalment fixes en variables. I gràcies a proveïdors de solucions especialitzats com Skitude, reduir dràsticament el Capex necessari.
 
10 • Maximització de la rendibilitat

La capacitat d'augmentar el volum de negoci, junt amb la reducció i variabilització dels costos, ens porta directament a tenir les palanques necessàries per augmentar marges i maximitzar la rendibilitat de l'estació.

La contribució de Skitude al sector

Al 2012 ens vam proposar començar a connectar a esquiadors i entusiates de la muntanya a través de l'Aplicació Mòbil Skitude especialment dissenyada per a ells, brindant-los més comoditat i diversió quan visiten qualsevol estació. I viceversa, connectar estacions amb els seus potencials clients a través d'aquesta mateixa aplicació, i / o una de tipus marca blanca més personalitzada.

Amb el pas de les temporades vam veure que aquestes aplicacions es convertien per a moltes estacions en el seu canal principal de publicitat i comunicació, i des de fa més de tres, les Apps que fem estan llestes per poder comprar i recarregar targetes RFID i facilitar l'accés instantani a pistes 'contact-free'.

Exemples de les més de 30 estacions que utilitzen la solució Resort Instant Access de Skitude. Solució que des de la passada temporada també ens permet crear punts de venda online directament integrables al web de l'estació.

Seguint aquesta línia, l'any 2019 Skitude incorpora a la seva cartera de serveis  Skioo, una targeta d'accés instantani a pistes, en modalitat post-pagament, compatible amb més de 40 estacions en l'àmbit internacional, totalment compatible amb els canals i targetes pròpies de l’estació.

targeta-skioo
Targeta Skioo
skioo-process

Skioo Instant Access Pass en tres simples passos.

Finalment, m'agradaria destacar una de les iniciatives més prometedores que tenim, i en la qual ja estem treballant, consistent en què les aplicacions Skitude puguin obrir directament les portes sense necessitat de targeta, ni treure el telèfon de la butxaca, i per tant la capacitat d’oferir una customer experience 100% mobile.
 
Marc Bigas
SkitudeCEO & Co-founder
Esquiador, enginyer i emprenedor amb més de 10 anys d'experiència en el desenvolupament i aplicació de les noves tecnologies en el sector turístic i esportiu.




Entrevista



Les més llegides

Edició en paper


Editorial