Ivan Sanz Tusell

Ivan Sanz Tusell

Vaig començar a esquiar a Font Romeu, però allà on realment en vaig aprendre i estimar la neu va ser a Vallter 2000. Alguna cosa deuen tenir aquestes dues estacions perquè m'hagi convertit en un veritable "malalt de neu".

Twitter: @ivansanztusell 
 

Opinió

Compte amb els radars francesos

sancio,radar
Sanció d'un radar localitzat a Ax Les Thermes Autor/a: Diaridelaneu.cat
Ja falta menys perquè comenci una nova temporada d'esquí. Malgrat la pandèmia i el trist record que ens queda a tots del tancament precipitat de les estacions d'esquí el passat 14 de març, sembla que l'experiència d'un tancament global no es tornarà a repetir en aquesta nova campanya.

I si es produeix, serà que la situació sanitària s'ha tornat incontrolable. Però pel que ens va arribant cap autoritat té ganes de tornar a decretar un confinament estricte que, d'altra banda, tampoc se sap quines conseqüències desastroses tindria en la nostra economia personal i de país. En resum, la situació hauria d'estar molt fora de control perquè tornem a tancar estacions. I de control és del que voldria parlar en aquest article d'opinió.

En els darrers anys m'he trobat en una situació que gairebé no falla mai. Cada vegada que visito una estació d'esquí francesa em trobo amb la desagradable sorpresa que m'arriba alguna sanció per excés de velocitat. Circulant per les carreteres del vessant nord del Pirineu m'he trobat en situacions de tota mena. També una mala passada per culpa del Google Maps, anant cap a Gourette, però d'això ja en vaig escriure en una altra ocasió.

Una de les carreteres on més sancions he anat col·leccionant és l'N-116, entre Perpinyà i Puigcerdà. Dels radars que hi ha localitzats en aquesta carretera nacional he de dir que en tinc sancions com a mínim duplicades dels radars de Bourg-Madame, Vinçà i El soler. A vegades han estat sancions mentre anava o tornava d'alguna estació d'esquí de la zona, i en altres per qüestions familiars, mentre anava o tornava de la Jonquera cap a Puigcerdà. Són sancions sense cap emoció: et fan la foto i punt, dies després t'arriba a casa un sobre amb un escut o segell tricolor de l'administració francesa. Quan els veig a la bústia ja sé, automàticament, que són una multa de radar de les carreteres franceses.

sobre
Si a la bústia de casa rebeu un sobre com aquest... possible sanció de radar a la vista. (Foto: IST).

Vehicle dels gendarmes perseguint-me per Saint Girons

Fa un any i mig, el març de 2019, un vehicle de la gendarmeria em va perseguir per la carretera D117. Tampoc recordo si era abans o després de travessar Saint Girons, però segur que va ser per aquella zona. Anàvem cap a Bagneres de Luchon. He de dir que els gendarmes van ser molt correctes: em van anar al darrere meu uns pocs quilòmetres. Em van fer llums, no recordo si amb sirena inclosa o no, em van avançar i, finalment, em van fer parar en un voral de la carretera.

Durant una estona, uns 15 o 20 minuts, els gendarmes i nosaltres (jo i la meva parella) vam ser el centre d'atracció dels vehicles que passaven per la carretera, que ens miraven per les finestres dels cotxes tot fent el xafarder. El cert és que els gendarmes em van dir, i és cert, que no havia estat una infracció important per excés de velocitat. Tot plegat m'havia m'havia excedit en menys de 20 km/hora el límit de velocitat que estava establert dins un nucli urbà.

Em van sancionar, em van dir que la multa m'arribaria en uns dies a casa, i així va ser, i que podia marxar tranquil·lament. I que vigilés amb els límits de velocitat. Van ser amables i fins i tot es van interessar per cap a on anàvem. En cap cas era una infracció greu, però la sanció no me la treuria ningú. No recordo l'import.

Radar a Ax Les Termes

La darrera sanció ha arribat fa dues setmanes. Bé, no a mi, sinó a la meva parella, que en aquesta ocasió va ser ella qui posava el cotxe i la conducció, mentre que jo anava còmodament de copilot, admirant els sempre espectaculars paisatges de boscos i muntanyes que ofereixen els Pirineus en el seu vessant nord. El cas és que el cotxe a mi no me'l va deixar conduir, i millor, perquè ara tinc més clar que jo no sóc el problema.

El cas és que tornàvem de passar tres dies a Saint Lary. Era l'11 de març de 2020, pocs dies abans del confinament i tancament de les estacions d'esquí.

Es tracta d'una infracció per excés de velocitat que, sincerament, s'han passat. En el tram on hi havia el radar s'havia de circular a un màxim de 80 km/hora. Segons la sanció que ens ha arribat a la bústia amb el típic sobre de logo Repúblique Française (sis mesos després!) posa per escrit que el vehicle va ser identificat quan anàvem a 86 km/hora, que en el tram s'havia de circular a un màxim de 80, i que la velocitat enregistrada pel radar va ser de 81 km/hora.

En definitiva, per sobrepassar la velocitat en 1 km/h, la sanció puja a 45 €, això si paguem dins els quaranta-cinc dies després de rebre la notificació. Si esperem entre 46 i 76 dies a pagar-la, aleshores seran 68 €, que passaran a ser 180 si superem els setanta-sis dies. En definitiva, pagarem ara, que surt més a compte.

Espero que a vosaltres, si esteu llegint aquest article i heu de circular per les sempre boniques carreteres occitanes, de les quals, i malgrat els radars, en conservo magnífics records d'espectaculars paisatges, us serveixi aquesta meva experiència perquè poseu la màxima atenció en els límits de velocitat. Ja ho veieu, no perdonen ni un sol km/hora d'excés i, com us deia en les primeres línies de l'article, estem més controlats i vigilats del què ens podem arribar a imaginar.

Per cert, que faríeu vosaltres amb la multa, la pago jo o que la pagui la meva parella?

Vinga, salut i neu, i ens veiem a pistes en poques setmanes!





 



Entrevista



Edició en paper


Editorial

Enquesta

La nostra enquesta: posar ordre a la muntanya


41%


10%


48%

29 vots