Joan Albert Clavera

Joan Albert Clavera

Fisioterapeuta i osteòpata. Responsable a Fisioteràpia Clavera. Professor associat a la universitat de Vic. Apassionat de l'esport i la naturalesa. Crec que vaig començar a esquiar al mateix temps que caminar!

Opinió

Articulacions i músculs implicats en l’esquí alpí

Exercicis físics per poder gaudir més de la neu
Exercicis físics per poder gaudir més de la neu Autor/a: prweb.com
L’esquí és un esport molt complet per tots els músculs i articulacions que participen durant la seva pràctica. Malgrat es tendeix a pensar que només cal entrenar les cames, són molts els moviments que realitza el nostre cos per tal de mantenir l’equilibri mentre fem el descens per les pistes d’esquí. La posició de l’esquiador no és estàtica en cap moment, ja que està sotmès constantment a dues forces: la gravetat i la força centrífuga. En funció de la velocitat i el pendent aquestes forces van variant en gran mesura, fent que l’esquiador hagi d’anar contrarestant-les amb el moviment i l’activació de diferents articulacions, amb els seus lligaments i músculs corresponents.

En aquest article descriurem molt breument quines articulacions actuen en l’esquí, i quins músculs són els més importants per cadascuna de les articulacions.

Columna vertebral cervical:
- És una articulació increïblement mòbil i indispensable per la situació d’equilibri màxim. A través de la musculatura oculomotora, esternoclidomastoïdal, trapezi fibres superiors i escalens, podem mantenir la posició del cap i fixar la vista cap on volem dirigir el viratge.

Columna vertebral dorsal i lumbar:
- A través d’ella mantenim una estructura més o menys rígida del tronc, si insereixen les costelles i la musculatura de predomini és la intercostal per respirar correctament, trapezi fibres mitjanes i inferiors, romboides, dorsal ample, ili costals, dorsal llarg, serrat posterior i oblic extern, aquests ajuden a mantenir el tòrax en erecció. Les lumbars fan de nexe amb la pelvis, així que tenen una especial importància en la transmissió de forces.

Zona abdominal:
- En l'àmbit anterior del tronc, avui en dia parlem sobretot de l’estabilitat de la zona CORE, aquesta dóna fermesa en la transmissió de forces cap a les extremitats inferiors i estabilitza la columna lumbar evitant el seu sobreesforç. Són el recte abdominal, oblics externs, transvers de l’abdomen i oblics interns.

Malucs:
- Tant o més important que les cames, ja que uneix tronc i EEII, i és aquí on es defineix realment el nostre centre de gravetat. La posició de la pelvis determina la posició de l'esquiador en tot moment. La majoria de músculs que fem servir per esquiar s’originen o passen per aquí, i van cap al fèmur, tíbia i columna vertebral, inclòs a l’extremitat superior. Dins la pelvis destaquem l’articulació ilio-sacre i sacre-ilíaca, ja que pot donar moviments anòmals de la pelvis, i per tant un gest esportiu anòmal de base.

Extremitats inferiors:
- De vital importància, ja que adopten una posició no natural, el fet de col·locar unes botes d’esquí fa que desplacem el pes del cos, i actuïn certs músculs. Dels quals els més importants són, el quàdriceps, isquitibials, tibial anterior i glutis. Ens col·loquem en una flexió de genoll i maluc, això ens permet anar equilibrant el centre de gravetat, ja que si estiguéssim totalment rectes no seríem flexibles en l’aspecte propioceptiu i/o gravitatori. Hem de donar especial èmfasi als genolls, ja que uneixen la part inferior i superior de les cames en el procés de flexió-extensió del gest esportiu.

Extremitats superior i espatlla:
- No son menys importants per ser les últimes, s’utilitzen amb el fi d’equilibrar els moviments. Les mans dirigeixen el moviment, ens permeten donar suport a els bastons i sense elles no podríem dirigir el correcte moviment dels braços. L’escàpula la posem dins d’aquest paquet, ja que uneix extremitat superior i tòrax. En cas de caiguda són las primeres que posem a terra i ens protegeixen de possibles lesions a l’espatlla.

En definitiva, és importantíssim l’entrenament muscular, per diversos motius:

1. Força.

2. Rapidesa en els moviments.

3. Precisió de moviments.

4. Estabilitat postural.

5. Transmissió de forces entre segments corporals més eficients.

Un altre cop que vagis al gimnàs, no oblidis de treballar tot això! Disposar d’una bona musculatura beneficiarà la teva progressió en la tècnica.

Centre Fisioterapia Clavera




Entrevista

"La festa post competició és un gran al·licient. Sense ella, el record per als nens no seria el mateix"
Oriol Guinart Director tècnic de Club Aranès d'Esports d'Iuèrn (CAEI)

entrevista


Edició en paper


Editorial